Report


آغاز ریل‌گذاری خط آهن چابهار ـ زاهدان از سمت بندر چابهار

امروز و با حضور وزیر راه و شهرسازی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار ـ زاهدان از سمت بندر چابهار آغاز شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وزیر راه و شهرسازی امروز به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده است تا چندین پروژه‌های دریایی و بندری را افتتاح کند، همچنین ریل‌گذاری خط آهن چابهار ـ زاهدان به طول 628 کیلومتر از سمت چابهار آغاز شود. بنا بر این گزارش بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران ظرفیت زیادی در توسعه ترانزیت و مناسبات حمل و نقلی ایران و کشورهای همسایه دارد. ایجاد کریدور ریلی شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به خط آهن از گذشته در دستورکار قرار گرفت. راه‌آهن چابهار ـ زاهدان به طول 628 کیلومتر در دو بخش شمالی و جنوبی و هر کدام 4 قطعه جمعا 8 قطعه در حال احداث است که بخش جنوبی 312 کیلومتر و بخش شمالی 316 کیلومتر طول دارد. بخش شمالی خط آهن چابهار ـ زاهدان از ایرانشهر آغاز شده و پس از عبور از خاش و ایستگاه جیگولی به زاهدان می‌رسد و بخش جنوبی این خط آهن پس از چابهار از نیکشهر عبور کرده و به ایرانشهر متصل می‌شود. در این پروژه که به پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در حال احداث است از ریلی ملی تولیدات شرکت ذوب‌آهن اصفهان استفاده می‌شود. * مزایای خط آهن چابهار - زاهدان  توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی منطقه شرق کشور، اتصال افغانستان و کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد و توسعه اقتصادی و اجتماعی سواحل مکران از اهداف اجرای خط آهن چابهار ـ زاهدان است.
بهره‌مندی کشورهای افغانستان و پاکستان و آسیای میانه از این خط ریلی و توسعه ترانزیت شرق کشور و اتصال بندر اقیانوسی چابهار به خط آهن از اهداف تکمیل این خط ریلی است خط آهن چابهار با اتصال خطوط ایستگاهی 730 کیلومتر طول دارد که برای قطارهای مسافری و سرعت 160 کیلومتر بر ساعت طراحی شده است که حداکثر قطارهای باری در این خط ریلی 120 کیلومتر خواهد بود. در خط آهن چابهار ـ زاهدان 32 ایستگاه خواهیم داشت و همچنین 37 دستگاه تونل و 155 دستگاه پل خاص در این مسیر ریلی احداث می‌شود. با توجه به ویژگی‌های خاص سواحل مکران و بندر چابهار مقام معظم رهبری دستور دادند 300 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به این خط آهن اختصاص یابد که طبق گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به فارس 100 میلیون یورو تاکنون اختصاص یافته که از این محل 70 میلیون یورو تخصیص یافته است و 30 میلیون یورو نیز در حال مکاتبه برای تخصیص است. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این خط ریلی 47 درصد برآورد می‌شود و طبق وعده مسؤولان در سال 1400 به بهره‌برداری خواهد رسید. انتهای پیام/‌.
08:37 - 4 November 2020

2 Reposts
25 Views


1 Reply