اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

لزوم بومی‌سازی و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی در استان همدان با تأکید بر لزوم بومی‌سازی خدمات و سرویس‌های اینترنتی و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: با این کار ضمن ایجاد امنیت ملی شاهد ایجاد اشتغال، افزایش خدمات مجازی برای مردم و جلوگیری از آسیب‌های جنگ‌شناختی خواهیم بود.

لزوم بومی‌سازی و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

سمیه نوش‌آبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه مطالبه شبکه ملی اطلاعات و تحقق صد درصدی این شبکه برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد اظهار کرد: با بومی‌سازی خدمات و سرویس‌های اینترنتی و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌توانیم علاوه بر ایجاد امنیت ملی به اهداف مهمی مانند ایجاد اشتغال، افزایش خدمات مجازی برای مردم و جلوگیری از آسیب‌های جنگ‌شناختی دست یابیم.

وی تصریح کرد: آسیب‌های جنگ‌شناختی در سه بعد کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مطرح است و آسیب جدی آن در آینده‌ای دور خود را نشان خواهد داد. 

دبیر نهضت سواد رسانه استان همدان با اشاره به حضور بیش از ۴۵ میلیون نفر از مردم در اینستاگرام، بیش از ۵۰ میلیون نفر در تلگرام و ۴۰ میلیون نفر در واتساپ تصریح کرد: سرورهای این شبکه‌ها با ذخیره اطلاعات خصوصی مردم در حال توسعه bigdataی خود هستند و این اطلاعات به سرقت رفته بزرگترین خوراک اولیه جنگهای هیبریدی را فراهم می‌کند.

نوش‌آبادی جلوگیری از افشای اطلاعات خصوصی مردم را مهمترین دستاورد شبکه ملی اطلاعات دانست و افزود: در کشورهای اروپایی پارلمان اتحادیه اروپا برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران قانون GDPR «مقررات محافظت از داده‌های عمومی» را تصویب کرده و با استناد بر این قانون شرکت‌های بزرگ دنیا مانند face book, Microsoft, google و ... موظف شدند سرورهایی در این کشورها داشته باشند که اطلاعات کاربران در سرورهای خارج از کشور ذخیره نشود زیرا این کشورها اهمیت افشای اطلاعات خصوصی مردم را درک کرده‌اند.

وی گفت: حکمرانی رسانه‌ای بهترین شیوه در مقابله با جنگ‌شناختی دشمن است و امروز آمریکا از این حکمرانی رسانه‌ای در کشورش برخوردار است؛ همچنان که می‌بینیم توییتر در روزهای منتهی به انتخابات آمریکا به دقت ناظر بر فضای انتخاباتی آمریکا بود و هرگونه اخبار جعلی در مورد انتخابات از بستر توییتر حذف می‌شد.

این کارشناس سواد رسانه‌ای خاطرنشان کرد: همانگونه در بخش تولیدات و اقتصاد وابستگی به خارج از کشور می‌تواند استقلال ما را نقض کند در بحث سرویس‌ها و خدمات اینترنتی هم وابستگی موجب نفوذپذیری ماست و تاثیرپذیری فرهنگی و نفوذ در دشمن در ذهن و قلب افراد جامعه را در پی دارد.

وی گفت: اگر امروز به بومی‌سازی سرویس‌ها و خدمات و پیام‌رسان‌های اینترنتی و در یک کلام به شبکه ملی اطلاعات اهمیت ندهیم فردا از کودکان و نوجوانان امروز کشور نسلی تربیت می‌شوند که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارند.  

دبیر نهضت سواد رسانه استان همدان گفت: جنگ شناختی چون نامرئی است و در حال دستکاری اذهان عمومی و روح و قلب فرزندان ماست و با چشم دیده نمی‌شود در کشور ما هنوز جدی گرفته نشده و فقر سواد رسانه خانواده‌ها هم بر این روند دامن می‌زند.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول