اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

گام‌های امیدآفرین قوه‌قضائیه/ از ترخیص کالاهای اساسی تا احیای واحدهای تولیدی

قوه قضائیه در هفته‌های گذشته ورود جدی‌تری در حوزه احقاق حقوق عامه داشته و در این راستا دادستان‌ها و روسای دادگستری‌های سراسر کشور دستورات ویژه‌ای صادر کردند.

گام‌های امیدآفرین قوه‌قضائیه/ از ترخیص کالاهای اساسی تا احیای واحدهای تولیدی

خبرگزاری فارس؛ حامد موفق بهروزی:  طی هفته‌های گذشته قوه قضائیه و روسای دادگستری و دادستان‌های استانهای مختلف در سراسر کشور اقدامات مهمی در راستای احقاق حقوق عامه انجام دادند که در زیر به بخش‌هایی از این اقدامات اشاره می‌شود:

پیگیری سازمان بازرسی کل کشور برای ترخیص کالاهای اساسی از گمرک

اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صنعت معدن تجارت سازمان بازرسی در گفت و گو با رسانه ها گفت: با توجه به رسوب بالغ بر ۵ میلیون تن کالا‌های اساسی در اقلام مختلف در گمرکات و بنادر کشور و عدم ترخیص آنها، کمبود‌هایی در این راستا در سطح کشور طی این مدت مشهود بود، ضمن اینکه برخی از این کالا‌ها در صورت عدم ترخیص فاسد می‌شدند و قابلیت استفاده آن‌ها فراهم نبود، لذا با توجه به آن تصمیماتی اخذ شد تا نسبت به ترخیص این کالا‌ها اقدام شود.

 

صدور دستور فوری قضایی برای ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در بندر شهیدرجایی

در جریان بازدید سرزده رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از بندر شهید رجایی، ضمن بازرسی از قسمت‌های مختلف این مجتمع بندری، اسکله‌ها وانبارهای اموال تملیکی، دستورات فوری به منظور ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات صادر شد.

رییس کل دادگستری هرمزگان ضمن بازرسی از قسمت های مختلف مجتمع بندری شهید رجایی، گمرک، اسکله‌ها وانبارهای اموال تملیکی، اقدامات انجام شده به منظور مقابله با قاچاق و نقاط ضعف و آسیب‌های بندر و گمرک شهیدرجایی را شخصاً مورد بررسی قرار داد و علاوه بر تذکر به مسئولین مربوطه به منظور تشدید تدابیر پیشگیرانه و مقابله‌ای، دستورات ویژه ای در این خصوص صادر کرد.

پهلوگیری کشتی ۴۲ هزار تنی روغن خام خوراکی در بندرعباس با ورود دستگاه قضایی

علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در خصوص مشکلات عدم پهلوگیری کشتی حامل محموله روغن خام خوراکی در بندر شهید رجایی بندرعباس گفت: این اتفاق ناشی از اختلاف مالی میان شرکت صادرکننده وشرکت غله بوده است که با توجه به حجم زیاد روغن وارداتی موجود در کشتی و مسائل به وجود آمده که باعث شده بود کشتی مذکور به مدت ۳ ماه بلاتکلیف رها شده و محموله روغن آن روی دریا نگهداری و در معرض خطر تضییع قرار گیرد، مقرر گردید، در سریعترین زمان ممکن جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مربوطه و با حضور نمایندگان شرکت غله و وکیل کاپیتان کشتی برگزار شود و در اسرع وقت با مشخص شدن وضعیت این روغن ها، نسبت به تخلیه کامل آن اقدام گردد.

صالحی یادآور شد: خوشبختانه با اقدام به موقع دستگاه قضایی کشتی مذکور با محوله ۴۲ هزار تنی روغن خام خوراکی در بندر شهید رجایی بندرعباس پهلوگیری نموده و در نتیجه میزان قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز برای بسیاری از کارخانه های کشور تأمین خواهد شد.

حل مشکلات ٢۴ واحد تولیدی در اردبیل با ورود دستگاه قضا

عتباتی رییس کل دادگستری استان اردبیل در جلسه کمیته اجرایی حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری تولید و اشتغال استان اردبیل اظهار داشت: در طول سال جدید به مشکلات ۲۴ واحد تولیدی و سرمایه‌گذاری رسیدگی شده و دستورات لازم برای حل مشکلات آنان صادر شده است.

رییس کل دادگستری استان خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی استان به صورت جدی و عمل گرایانه به بحث تولید و اشتغال ورود پیدا کرده و در کنار کارآفرینان و مسئولان نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای رونق تولید و اشتغال که مسلماً نقش بسیار موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد داشت تلاش می‌کند.

بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه با حکم دیوان عالی کشور به صاحب اصلی‌اش بازگشت

به فاصله کمتر از دو ماه از سفر رییس قوه قضاییه به استان اردبیل و‌ بازدید از کارخانه سبلان پارچه بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه، در راستای تعطیل شدن کارخانه به دلیل عدم پایبندی بانک به تعهداتش پس از تملیک کارخانه و طرح شکایت مدیران و کارگران این مجموعه عظیم تولیدی و صنعتی به دستگاه قضا، دادگستری استان اردبیل خواستار اعمال ماده ۴۷۷ و بررسی مجدد پرونده ورشکستگی و تملک کارخانه شد که مورد موافقت رئیس قوه قضاییه قرار گرفت.

عتباتی رییس دادگستری استان اردبیل در این خصوص گفت: با دستور ویژه‌ای که ریاست قوه قضاییه در خصوص تسریع و تدقیق در پرونده اعمال ماده ۴۷۷ راجع به ورشکستگی این کارخانه صادر کرده بود، دیوان عالی موضوع را رسیدگی و هم اکنون با حکم دیوان کارخانه به مالک اصلی باز می‌گردد و بانک نیز مشارکت خواهد داشت.

عتباتی تاکید کرد: نشست با مالک کارخانه، بانک تجارت و مسئولان عالی قضایی برای تعیین تکلیف بدهی‌های کارخانه به بانک و سرعت در روند اشتغال و ارتقای تولید با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود، در دستور کار است.

راه اندازی ۹ واحد تولیدی تعطیل شده با حمایت دستگاه قضایی استان زنجان

صادقی‌نیارکی رییس ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان زنجان در گفت و گو با رسانه‌ها عنوان کرد: در حال حاضر شاهد از سرگیری فعالیت ۹ واحد از ۱۸ واحد تملک شده در استان هستیم. علاوه بر بانک‌ها، نیاز است ادارات‌کل امور مالیاتی و تامین اجتماعی استان همراهی بیشتری با واحد‌های تولیدی داشته باشند.

صادقی‌نیارکی خاطرنشان کرد: نیاز امروز کشور، اقتصاد، تولید، معیشت و. است و جهش تولید با حمایت اتفاق می‌افتد و با همکاری همه بخش‌ها می‌توان شاهد جهش تولید در پایان سال بود.

احیای پنج واحد تولیدی در سال جاری با حمایت دستگاه قضایی در استان گلستان

هادی هاشمیان، رییس کل دادگستری استان گلستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از احیای پنج واحد تولیدی با حمایت دستگاه قضایی در استان گلستان خبر داد و بیان کرد: این واحد‌ها به علت مشکلات بانکی و اختلاف بین سهامداران تعطیل شده بودند؛ اما با تلاش دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان، این مشکلات رفع و تولید در این واحد‌ها از سر گرفته شد.

اقدام دادگستری استان فارس برای احیاء ۲۵ واحد تولیدی توقیف شده توسط بانک‌ها

رییس کل دادگستری استان فارس در اولویت قرار گرفتن بررسی وضعیت و رفع مشکلات ۲۵ واحد تولیدی توقیف شده توسط بانک‌های استان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: یک کارگروه ویژه روند راه‌اندازی و کمک به این واحد‌ها را نظارت و گزارش مرحل‌های اقدامات به ستاد گزارش شود.

 

۵۰ واحد تولیدی با حمایت دادگستری آذربایجان شرقی به چرخه تولید بازگشت

موسی خلیل اللهی، رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی در جریان نشست بررسی مشکلات زیست محیطی شرکت پالایش نفت تبریز، گفت: ۵۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ استان با حمایت قوه قضائیه به چرخه تولید برگشته و حتی در برخی موارد صادرات نیز انجام میشود.

حل مشکل ۳۱۴ واحد تولیدی در خراسان رضوی با ورود دستگاه قضایی

در استان خراسان رضوی، بررسی مسائل و مشکلات واحد‌های تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی در کمیسیون پنج نفره حمایت قضایی از صنعت و سرمایه‌گذاری مشروع و تشکیل جلسات ویژه منجر به رفع مشکل ۳۱۴ واحد تولیدی در سطح استان خراسان رضوی شده است.

رفع تصرف ۱۹۰ هکتار از اراضی ملی در جزیره قشم

علی صالحی رییس کل دادگستری استان هرمزگان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از رفع تصرف بیش از ۱۹۰ هکتار اراضی ملی در دو نقطه از جزیره قشم به ارزش تقریبی هزار و سیصد و سی میلیارد ریال خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: این رفع تصرفات پس از طی روند قانونی و انجام استعلامات موردنیاز از مراجع ذیربط با صدور دستور قضایی به مرحله اجرا درآمده است.

قلع و قمع ۸۸ قطعه باغ‌ ویلا و دیوارکشی غیرمجاز به مساحت ۱۰۵ هزار متر مربع در دزفول

حجت‌الاسلام و المسلمین صادق مرادی رئیس کل دادگستری استان خوزستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اعلام خبر قلع و قمع ۸۸ قطعه باغ ویلا و دیوار کشی غیر مجاز به مساحت ۱۰۵ هزار متر مربع در دزفول، گفت: به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها و همچنین در راستای سیاست‌های کلی دستگاه قضایی و تأکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین تأکید ویژه ریاست قوه قضاییه در زمینه صیانت و احیای حقوق عامه و پیشگیری از گسترش پدیده زمین خواری، تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی، دستگاه قضایی نسبت به قلع و قمع ، ساخت و ساز‌های غیرمجاز ۸۸ قطعه باغ ویلا و دیوار کشی غیر مجاز در اراضی کشاورزی در منطقه بنوار ناظر، (آبادیهای سنجر، بنوار حسین و شوهان علیا)شهرستان دزفول اقدام شد و به مساحت ۱۰۵ هزار مترمربع از این اراضی آزاد شده اند.

تخریب بیش از ۷۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در فیروزکوه

عباس رضایی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فیروزکوه در گفت‌وگو با رسانه‌ها از تخریب بیش از ۷۰ مورد ساخت وساز غیرمجاز در منطقه سیمین دشت خبر داد و بیان کرد: در راستای اجرای تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات یک مورد حکم قطعی قلع و قمع به اجرا درآمد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فیروزکوه خاطرنشان کرد: همچنین بیش از ۷۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز از جمله سکوی بتنی، بنای نیمه کاره، دیوارکشی، اسختر غیرمجاز و... با دستور قضایی تخریب شدند.

 

آزادسازی ٢٢٠٠ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته استان البرز

حسین فاضلی هریکندی رییس کل دادگستری استان البرز حجم اراضی آزادسازی شده از ابتدای سال جاری تاکنون را نزدیک به ۲۲۰۰ هکتار بیان کرد و گفت: از این مقدار بیش از ۶۷۵ هکتار مربوط به ساوجبلاغ و ۴۷۶ هکتار در حوزه قضایی چهارباغ است؛ همچنین ۴۸۱ هکتار در نظرآباد، ۳۹۳ هکتار در کرج، ۶۵ هکتار در اشتهارد، ۲۱ هکتار در فردیس و ۵ هکتار در طالقان آزادسازی شده‌اند.

آزادسازی بیش از ۷۶ هزار مترمربع از اراضی زراعی در رباط کریم

رحیم علیش پور، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رباط کریم در گفت‌وگو با رسانه ها عنوان کرد: اراضی زراعی روستای انجم‌آباد، پیغمبر، حصارمهتر و شهرآباد از توابع شهرستان رباطکریم قلع و قمع، تخریب، آزادسازی و اعاده به وضع سابق در خصوص ۱۳۸ مورد تفکیک شامل ۱۲۰ مورد دیوارکشی به مساحت ۷۶ هزار مترمربع و ۱۸ مورد مستحدثات غیرمجاز به مساحت تقریبی ۵۰۰ مترمربع از اراضی کشاورزی صورت گرفت.

دستگیری ۱۹ وکیل مدعی وکالت تضمینی

 حجت‌الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در جریان جلسه شورای عالی قوه قضاییه از برخورد با ۳۰ تن از کارکنان بخش‌های قضایی در استان تهران در موضوع رشوه و دخالت در پرونده‌ها خبر داد و افزود: در پی تأکید ریاست قوه قضاییه مبنی بر برخورد با وکالت تضمینی، ۱۹ وکیل که ۱۳ نفر از آن‌ها در تهران مشغول به فعالیت واسطه گری برای اعمال نفوذ در پرونده‌ها و انحراف در روند دادرسی بودند، دستگیر شده اند. این افراد اقدام به پرداخت رشوه و اعمال نفوذ برای تغییر برخی آرای پرونده‌ها کرده بودند.

بازداشت ۳۸ کارمند متخلف سازمان ثبت اسناد و املاک

دکتر خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جریان جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه از اقدامات این سازمان برای برخورد با کارکنان متخلف خبر داد و گفت: با همکاری مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، ۳۸ نفر از کارکنان خاطی سازمان و همچنین شش وکیل و چهار دلال که اقدام به دلالی در حوزه مرکز مالکیت معنوی می‌کردند، دستگیر شده‌اند.

۶ دستور رییس دستگاه قضا پیرامون شرکت کشت و صنعت مغان و ابطال واگذاری

آیت‌الله رییسی پیرامون نحوه واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان، ۶ دستور مشخص را صادر کرد و تاکید کرد که دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور به نحوه اجرای این ۶ دستور نظارت مستمر و پیگیرانه خواهند داشت.  آن ۶ دستور از این قرار است:

۱- فهرست کلیه اراضی، اموال و دارایی‌های شرکت احصا و گزارش کارشناسی آن ارائه شود.

۲- اموال و دارایی‌های شرکت، بطور شفاف، کارشناسی و ارزش‌گذاری شود.

۳- هیات داوری به دور از فشارها و با در نظر گرفتن مصالح ملی و بیت‌المال، درخصوص تایید یا ابطال قرارداد فعلی واگذاری براساس حق و عدل اظهارنظر نماید.

۴- قرارداد واگذاری، باید پیوست تخصصی کشاورزی و امنیتی داشته باشد.

۵- هیات مستشاری دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی، در اظهارنظر نهایی خود تسریع نماید.

۶- سازمان بازرسی کل کشور در تمامی مراحل نسبت به رعایت قانون، نظارت موشکافانه و دقیق داشته باشد.

پس از این دستور و ورود نهادهای نظارتی هیات داوری تشکیل جلسه داده و رای به ابطال این واگذاری داده شد.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول