اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ساخت فرودگاه چابهار از الزامات توسعه مکران/ رفع مشکل حاشیه‌نشینی در چابهار

وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر می‌خواهیم بندر اقیانوسی چابهار در تجارت جهانی دریایی ماندگار باشد و سهم بار و ترانزیت آن افزایش یابد، باید با شرکت‌های بین‌المللی کار کنیم.

ساخت فرودگاه چابهار از الزامات توسعه مکران/ رفع مشکل حاشیه‌نشینی در چابهار

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وزیر راه و شهرسازی بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاح و کلنگ زنی چندین پروژه دریایی و بندری در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: امروز 2 هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی شد و این نشان از زنده بودن اقتصاد کشور دارد. 

وی با بیان این که چابهار پیشران توسعه مکران است گفت: توسعه همه جانبه سواحل مکران در دستورکار قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: امروز 11 میلیون تن ظرفیت بندری در چابهار داریم. با استفاده از همه فرصت‌ها در قالب تفاهم‌نامه با کشورهای همسایه و با توجه به اقدامات سازمان بنادر برای کیفی‌سازی تجارت دریایی امروز بار صادراتی از چابهار به اقصا نقاط کشور جابجا می‌شود که سهم بالایی در شکوفایی اقتصادی کشور دارد.

وی افزود: دشمنان ایران با اقدامات تروریستی کشور ما را هدف قرار دادند تا از توسعه عقب بمانیم اما این آرزو را به گور می‌برند.

اسلامی گفت: امروز نیاز خود را با ایجاد قابلیت توسعه صادرات برای همه اجزاء بندری برآورده کرده‌ایم و ما یکی از بازیگران صنعت دریایی در دنیا خواهیم شد.

وی گفت: استقبال سرمایه گذاری در عرصه تجارت و صنعت در حوزه دریایی روزافزون است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به سرمایه گذاری در پس‌کرانه که قابلیت خدمات کیفی انفورماتیک را فراهم می‌کند، از کشتی تا نقطه مصرف تخلیه و بارگیری اتوماتیک خواهیم داشت.

اسلامی افزود: در توسعه سواحل مکران بر اساس طرح ویژه مصوب که برای اولین بار در کشور مصوب شد، نگاه فرابخشی است و کل سواحل مکران را در قالب یک نگاه راهبردی و با توجه به ظرفیت سرزمین در نظر گرفته‌ایم.

* ضرورت تعامل با شرکت‌های بین المللی در بنادر

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر این که اگر شرکت هندی در اپراتوری بندر چابهار حضور نمی‌یافت آیا با حضور شرکت‌های ایرانی پوراپراتوری این بندر فعال‌تر نمی‌شد، گفت: کار تجارت و بندر یک کار بین المللی است. اینجا بحث مشارکت بین المللی مطرح است که با این نگاه شرکت‌های بین المللی حضور می‌یابند و سهم بار و ترانزیت افزایش می‌یابد.

اسلامی ادامه داد: اگر می‌خواهیم بندر اقیانوسی ما گسترش یابد و در تجارت دریایی ماندگار باشد باید با شرکت‌های بین المللی کار کنیم.

وی افزود: قرارداد ما با هندی‌ها در حال اجرا است و تعهدات آنها مبنی بر ورود تجهیزات تا پایان سال محقق می‌شود و یک گام به جلو می‌رویم.

* بررسی رفع مشکلات فرودگاه بین المللی چابهار

وزیر راه و شهرسازی درباره فرودگاه بین المللی چابهار گفت: ساخت این فرودگاه از الزامات توسعه سواحل مکران است و در طرح مصوب هم دیده شده است.

وی اظهار داشت: فرودگاه بین المللی چابهار مشکلی داشت که در حال بررسی و رفع است. موضوع در حیطه اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری و نهادهای قضایی و در حال پیگیری است.

* رفع مشکل حاشیه‌نشینی در چابهار

اسلامی گفت: به دلیل خشکسالی مهاجرت به حاشیه شهرها در سال‌های اخیر افزایش یافته بود که در سال 98 برنامه ریزی عملیاتی بر اساس طرح عملیاتی در دستور کار قرار دادیم. بنیاد مسکن در زاهدان مستقر شد و در چابهار هم از بنیاد مسکن خواستیم، بنیاد استان به عنوان بنیاد معین بیاید و هزار هکتار زمین اختصاص دادیم و اجرای طرح مناسب شهری با مهار حاشیه‌نشینی در دستورکار قرار گرفت.

وی ضمن قدردانی از قوه قضائیه و رئیس قوه قضائیه بابت همکاری در حوزه رفع حاشیه‌نشینی بیان کرد: در جای جای استان سیستان و بلوچستان کار اجرایی داریم. 1300 درصد بودجه استان افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: 1600 کیلومتر کریدور ساحلی در دست اجرا است که هزار کیلومتر آن اتفتاح شده است و 600 کیلومتر آن در دست اجرا است.

وی بیان کرد: در یک سال گذشته در سیستان و بلوچستان هزار کیلومتر روکش آسفالت و بهسازی جاده‌ها را انجام داده‌ایم.

بنا بر این گزارش وزیر راه و شهرسازی دقایقی پیش احداث سیلوی 100 هزار تنی بندر شهید بهشتی چابهار را که با سرمایه‌گذاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ساخته خواهد شد کلنگ زد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول