اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ضریب مکانیزاسیون کشاورزی آذربایجان شرقی به 2.12 دهم اسب بخار در هکتار رسید

قائم‌مقام معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان به 2.12 دهم اسب بخار در هکتار رسید.

ضریب مکانیزاسیون کشاورزی آذربایجان شرقی به 2.12 دهم اسب بخار در هکتار رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محسن قهرمان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران  اظهار داشت: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی برای سال 1398 عدد 1.82 اسب بخار بر هکتار هدفگذاری شده  بود که با توجه به جذب انواع تراکتور و ماشین‌آلات این ضریب به عملکرد 2.12 دهم اسب بخار رسیده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی پیشرو در ارتقاء ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در کشور می‌باشد، گفت: در هفت ماه نخست سال‌جاری از محل تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون تعداد 5 هزار و 455 طرح با اعتبار 4 هزار و 138 میلیارد و 524 میلیون ریال برای خرید ماشین‌آلات و ادوات دنباله‌بند در زیربخش‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور و شیلات جهت استفاده از تسهیلات بانکی به بانک کشاورزی استان معرفی گردیده‌اند که از این طرح‌ها تعداد 515 دستگاه انواع تراکتور، 11 دستگاه کمباین برداشت غلات و 729 دستگاه انواع ادوات دنباله‌بند با اعتبار 870 میلیارد و 114 میلیون ریال جذب شده است.

وی با بیان اینکه مکانیزاسیون به مفهوم کاربرد ماشین در فرآیند تولید محصولات کشاورزی است، ادامه داد: مکانیزاسیون برای کاهش هزینه‌های تولید، اقتصادی کردن تولید، انجام به موقع عملیات کشاورزی، پایین آوردن هزینه کارگری و در نهایت به تولید انبوه و اقتصادی در محصولات کشاورزی منجر می‌شود.

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه از 113 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به بخش مکانیزاسیون در 6 ماهه اول سال‌جاری 85 درصد جذب شده بود، یادآور شد:  با افزایش میزان سهمیه آذربایجان‌شرقی 6 ماهه دوم مهرماه، اعتبار کل تخصیص یافت سال‌جاری به 130 میلیارد تومان بالغ گردیده که باید گفت، از این مبلغ تاکنون 67 درصد جذب شده است.

قائم‌مقام معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی در  آذربایجان‌شرقی و کشور ما با توجه به شاخص‌های رصد مکانیزاسیون دوران طلایی خود را تجریه می‌کند، تصریح کرد: نفوذ مکانیزاسیون در حوزه باغبانی کمتر بوده است که ضریب کمتر مکانیزاسیون در حوزه باغبانی به‌دلیل سنتی بودن باغات بوده  اما شاهد روند توسعه‌ ای در حوزه مکانیزاسیون باغبانی نیز بوده‌ایم.

وی ادامه داد: تمام ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای در استان آذربایجان‌شرقی  به‌صورت مکانیزه کاشت و برداشت می‌شود.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان از تلاش برای ساماندهی ماشین‌های کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: ماشین‌آلات کشاورزی شناسایی و پلاک‌گذاری می‌شود و کارت سوخت برای آنها صادر می‌شود و تا آخر مهر ماه سال‌جاری تعداد 27 هزار و 628 دستگاه تراکتور و کمباین پلاک‌گذاری شده است.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول