اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

6 جلد قرآن نفیس از خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: 6 جلد قرآن نفیس از مجموعه قرآن‌های خطی مجموعه تاریخی مزار شیخ احمد جام در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

6 جلد قرآن نفیس از خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر اظهار کرد: ۶ جلد قرآن نفیس از مجموعه قرآن‌های خطی مجموعه تاریخی مزار شیخ احمد جام در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: در مجموعه تاریخی مزار شیخ احمد جام بیش از صد جلد قرآن نفیس خطی با قدمت چند صدساله نگهداری می‌شود که عمدتاً وقف مزار جام شده و توسط تولیت این مجموعه در محل موزه قرآن‌ها نگهداری و حفاظت می‌شود.

همچنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی دراین ‌باره اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ به همت دفتر ثبت اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان و همکاری ارزشمند تولیت مزار جام پرونده ثبت منقول شش قرآن نفیس به شرح ذیل از این مجموعه ارزشمند تهیه و برای ثبت به وزارت خانه ارسال شد که بعد از طی فرآیند در فهرست آثار منقول ایران به ثبت رسید.

طغرایی تصریح کرد: این شش جلد شامل یک جلد قرآن خطی وقفی جلال‌الدین اکبر غوریانی و پنج جلد شامل جز های اوا، پنجم، ششم، هفتم و بیست و پنجم از مجموعه جلد قرآن خطی به خط حسینی دامغانی موجود در مجموعه مذکور است.

وی یادآور شد: خوشنویسی فوق‌العاده زیبا با ترکیبی از خط ریحان و ثلث، بهره‌گیری از هنر تذهیب واستفاده از هنر جلد سازی و صحافی از ویژگی های منحصر به فرد این مجموعه است.

گفتنی است، یک جلد قرآن خطی موسوم به قرآن اورنگ زیب نیز از این مجموعه در سال ۱۳۹۷ به شماره ۱۳۲۲ در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/۷۰۰۴۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول