اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

سازمان بازرسی: کالا‌های اساسی رسوبی در گمرکات و بنادر کشور ترخیص می‌شود

بازرس کل امور صنعت معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور، جلسه متشکله در وزارت صمت به منظور ترخیص کالاهای اساسی را تشریح کرد.

سازمان بازرسی: کالا‌های اساسی رسوبی در گمرکات و بنادر کشور ترخیص می‌شود

خبرگزاری فارس ـ سعید جهاندیده: اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صنعت معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به جلسه تعیین تکلیف وضعیت کالا‌های اساسی رسوبی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: گزارش‌های متعددی از دستگاه‌‎های مختلف از جمله سازمان بازرسی در خصوص رسوب کالا‌های اساسی در گمرکات و بنادر کشور و لزوم تعیین و تکلیف این کالا‌ها به دستگاه‌های اجرایی منعکس شده بود، بر همین اساس جلسه خوبی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد که دستگاه‌های نظارتی از جمله وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، معاونت قضایی دادستانی کل کشور و سازمان بازرسی کل کشور نیز به عنوان ناظر در این جلسه حضور داشتند.

وی ادامه داد: با توجه به رسوب بالغ بر ۵ میلیون تن کالا‌های اساسی در اقلام مختلف در گمرکات و بنادر کشور و عدم ترخیص آنها، کمبود‌هایی در این راستا در سطح کشور طی این مدت مشهود بود، ضمن اینکه برخی از این کالا‌ها در صورت عدم ترخیص فاسد می‌شدند و قابلیت استفاده آن‌ها فراهم نبود، لذا با توجه به آن تصمیماتی اخذ شد تا نسبت به ترخیص این کالا‌ها اقدام شود.

بازرس کل امور صنعت معدن تجارت سازمان بازرسی افزود: در همان جلسه مقرر شد بانک مرکزی نسبت به تامین ارز ترجیحی کالا‌های اساسی موجود در گمرکات و بنادر کشور که اسناد آن به خریداران منتقل نشده، اقدام کند و همچنین نسبت به صدور اعلامیه تأمین ارز به صورت اعتباری با تعهد تامین ارز ظرف سه ماه از زمان ترخیص کالا وفق مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای کالا‌های اساسی که اعتباری خریداری شده و در گمرکات و بنادر کشور موجود هستند و اسناد آن در اختیار خریداران قرار گرفته، اقدام شود.

میرمحمدی تصریح کرد: البته در این جلسه تصمیمات دیگری هم توسط وزارت صمت و گمرک جمهوری اسلامی اتخاذ شد که امکان استفاده از ترخیص کالا‌های موجود در گمرک با ارز اشخاص و با اولویت تشخیص از ناحیه وزارت صمت که تا به حال تامین ارز بانکی نشده، بدون کد رهگیری اقدام متناظر معمول شود و تمهیداتی در ارتباط با ویرایش ثبت سفارش برای استفاده از ارز اشخاص و تغییر نوع ارز اتخاذ شد تا در صورت دریافت مجوز‌های قبلی، نیازی به تمدید مجوز‌های ثبت سفارش نداشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین بنا شد رفع تعهدات ارزی واردات در قبال صادرات طبق روال معمول انجام شود و بانک مرکزی کد رهگیری واردات در قبال صادرات خود و غیر واردکنندگان را ظرف ۲۴ ساعت صادر کند. منتها سازمان بازرسی کل کشور با توجه به وضعیت کالا‌های اساسی در کشور و رسوب این کالا‌ها در گمرکات و بنادر در ارتباط با بند‌هایی از این صورت جلسه که ناظر به تعیین تکلیف کالا‌های اساسی رسوبی بود، به واسطه جایگاه نظارتی خود موافقتش را اعلام کرد که ان‌شاءالله این فرآیند هر چه سریع‌تر از سوی گمرک عملیاتی شده و شاهد آن باشیم تا کالا‌های اساسی که نقش ویژه‌ای در معیشت مردم دارند، به وفور در سطح جامعه فراهم و کمبودی نیز در سطح کشور ملاحظه نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول