اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

شهری در ایران که از آب معدنی طبیعی استفاده می‌کند/ هدیه چشمه «بل» به شهر تشنه «نودشه»

«نودشه» از توابع استان کرمانشاه است که پس از سال‌ها بی‌آبی از آب معدنی چشمه «بل» سیراب شد.

شهری در ایران که از آب معدنی طبیعی استفاده می‌کند/ هدیه چشمه «بل» به شهر تشنه «نودشه»

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، «نودشه» در ۱۵۰ کیلومتری شهر کرمانشاه و از توابع شهرستان پاوه یا اورامانات است که با دارا بودن جاذبه‌های کوهستانی، پوشش گیاهی و طبیعی مصنوع (باغات)، ارتفاعات و صخره‌های زیبا، آب و هوای مطبوع و دل‌انگیز، طبیعت زیبا و بکر و چشمه‌های روان و خروشان یکی از منطقه نمونه گردشگری استان محسوب می‌شود.

آب نودشه سال‌های سال است که مشکل دارد گاه یک‌هزار و ۷۰۰ خانوار این شهر در حد چند ساعت کوتاه آب دارند و در مابقی ساعات با قطعی آب مواجه می‌شوند، خانه‌های این شهر پلکانی است و این وضعیت برای مردم خیلی سخت است.

در فاصله ۱۴ کیلومتری شهر نودشه در کنار بقعه سیدعبیدالله منتسب به برادر امام رضا(ع) «چشمه بل» قرار دارد، این چشمه آب معدنی در کردی «کانی بل» نامیده می‌شود و در کنار شاخه اصلی رودخانه سیروان در نزدیکی روستای «هجیج» واقع شده است.

چشمه بل یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های اورامان است و آب آن با فشار از دل کوه بیرون می‌زند از این رو از چندین سال قبل وعده انتقال آب از چشمه معدنی بل به شهر نودشه مطرح بود تا بالاخره طرح آبرسانی از چشمه بل به شهر نودشه از سال ۱۳۸۹ با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال کلید خورد و سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید.

مسیر انتقال آب چشمه بل به شهر نودشه با ۱۶ کیلومتر خط انتقال؛ مسیری سخت، صعب‌العبور و کوهستانی است و به دلیل وجود اختلاف ارتفاع ۹۸۰ متری بین چشمه و شهر، پنج ایستگاه پمپاژ برای این طرح آبرسانی در نظر گرفته شد که هر ساله با مشکلاتی از جمله تخریب، ریزش کوه و... آب شهر از مدار خارج می‌شد.

از سال ۱۳۹۷ به گفته مسئولان آب و فاضلاب استان کرمانشاه، بخشی از تاسیسات ایستگاه‌های پمپاژ به سرقت رفت و همچنین در جاده مسیر ایستگاه‌ها نیز ریزش کوه رخ داد که مجموع این عوامل باعث شد این طرح آبرسانی به دلیل مشکلات ایجاد شده در ایستگاه‌های پمپاژ برای مدت حدود دو سال کاملا از مدار خارج شود.

در نبود چشمه بل، از چشمه قدیمی شهر نودشه برای تامین آب مشترکین استفاده می‌شد که جوابگوی نیاز مردم نبود و قطعی‌های پی در پی و نارضایتی‌هایی را به همراه داشت که همین مسئله سال‌هاست سبب گلایه‌های فراوان اهالی این شهر از مسئولان استانی شده که با وجود هزینه‌های میلیاردی از بیت‌المال برای خط انتقال آب از چشمه بل برای نودشه، چرا فکر اساسی برای این مشکلات نمی‌شود؟.

چندی قبل علی‌رضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، از آغاز عملیات ترمیم و راه‌اندازی این خط انتقال خبر داد تا دوباره آبرسانی از چشمه بل به شهر نودشه وارد مدار شود.

کاکاوند امروز در گفت‌وگو با فارس از وارد مدار شدن آب چشمه بل برای تامین آب شهر نودشه خبر داد و گفت: در قالب این طرح آبرسانی، حدود ۴۰ لیتر در ثانیه آب برای تامین نیاز حدود یک‌هزار و ۷۰۰ مشترک شهر نودشه وارد مدار می‌شود.

اما با توجه به مسیر انتقال و احتمال ریزش کوه و پنج پمپاژ به کار رفته که هزینه میلیاردی در پی داشته نگهداری از این تأسیسات نیازمند فکر اساسی و نیروی متخصص برای سرکشی و بازدید مدام است تا دوباره شهر با مشکل کم‌آبی مواجه نشوند که کاکاوند در این خصوص، گفت: ریزش کوه در مسیر ایستگاه‌های چهار و پنج پمپاژ آب مشکل کنونی ما است که قرار شده با همکاری فرمانداری این مسیر بازگشایی شود تا بتوانیم مدیریت بهتری بر ایستگاه‌های پمپاژ داشته باشیم.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول