اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

گله دانشجویان از آموزش‌های غیرحضوری/ برگزاری کلاس‌های عملی به‌صورت مجازی!

برخی از دانشجویان از سایت‌های آموزشی دانشگاه‌ها گله دارند و عده‌ای دیگر می‌گویند که در رشته‌هایی درس می‌خوانند که درس‌های عملی برایشان مهمتر از دروس تئوری است.

گله دانشجویان از آموزش‌های غیرحضوری/ برگزاری کلاس‌های عملی به‌صورت مجازی!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، درست 9 ماه بعد از ورود کرونا به کشور و برگزاری عمده کلاس‌ها به صورت مجازی در دانشگاه‌ها حالا برخی از دانشجویان بر این باورند که دردسرهای آموزش‌های مجازی هیچ فرقی با روزهای اول ورود کرونا ندارد. با اینکه مسئولان وزارت علوم قبل از آغاز سال تحصیلی اعلام کردند که دانشگاه‌ها برنامه‌های آموزشی خود را داشته باشند و هر دانشگاهی با توجه به شرایط خود تصمیم بگیرد که کلاس‌ها را به‌صورت الکترونیکی برگزار کند؛ اما برخی از دانشجویان اعلام کرده‌اند که دانشگاه‌هایشان در برگزاری کلاس‌های مجازی چندان موفق نبوده‌اند. به گفته دانشجویان، مسئولان دانشگاه‌ها تابستان را برای برنامه‌ریزی کلاس‌های غیرحضوری وقت داشتند اما سامانه آموزشی برخی از دانشگاه‌ها از اواسط مهرماه به راه افتاد از طرفی استادان کلاس‌های درس را جدی نمی‌گیرند و اینترنت دانشجویان هم رایگان نیست.

البته این مشکلات برای دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی درس می‌خوانند کمتر است اما برای دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی که مجبور به پرداخت شهریه‌های کلان هستند این وضعیت کمی سخت‌تر است. برخی از دانشجویان از سایت‌های آموزشی دانشگاه‌ها گله دارند و عده‌ای دیگر می‌گویند که در رشته‌هایی درس می‌خوانند که درس‌های عملی برایشان مهمتر از دروس تئوری است. دانشگاه برای درس‌های عملی شهریه را دریافت کرده است اما کلاس عملی را برگزار نمی‌کند.
اشکان یکی از همین دانشجویان است که ترم سه رشته معماری دانشگاه آزاد واحد یادگار امام (ره) است. او درباره این ترم تحصیلی اش می‌گوید: شهریه این ترم ام ٣ میلیون و ٧٠٠ هزارتومان شده است. بخشی از شهریه را هنگام ثبت‌نام پرداخت کردم و نیمی دیگر را قبل از امتحانات باید پرداخت کنم. موضوع مهم دانشجویان در دانشگاه این است که ما دانشجویان در رشته‌ای درس می خوانیم که بیشتر درس‌هایمان عملی است. این ترم 9 واحد عملی دارم که حدود ٢٥٠ هزار تومان برای هر واحد عملی پرداخت کردم که تقریباً ٢ میلیون تومان شده است. دانشگاه نیز هیچ کدام از درس‌های عملی را برگزار نکرد. هفته پیش یک درس 5 واحدی را به‌صورت مجازی برگزار کردند که ما چیزی از آن درس یاد نگرفتیم. درس‌های تئوری هم از اول آبان شروع شد. دانشگاه اعلام کرد درگیر راه‌اندازی سایت آموزش است و نتوانسته اند کلاس‌ها را از اول مهر برگزار کنند. کرونا هم است گفتند که کلاس‌ها مجازی می‌شود، ما با این موضوع اصلاً مشکلی نداشتیم مسأله این است که کلاس‌های عملی را برگزار نکردند در حالی که پولش را هم گرفته‌اند.

او در این باره می‌گوید: کل سایت‌های دانشگاه یکپارچه شده است قبل از این یکپارچگی دانشگاه‌ها هر کدام اختیاراتی داشتند و همکاری می‌کردند اما حالا سر شهریه می‌گویند «حتماً باید واریزشود و ما نمی‌توانیم شهریه عملی را کم کنیم یا نگیریم.» اصلاً حاضر نمی‌شوند که حتی یک سوم شهریه را پرداخت کنیم. مگر آنها نمی‌دانستند که کرونا است و آموزش‌ها باید مجازی باشد چرا با تأخیر این کلاس‌ها را برگزار کردند. کل این ترم ما دو ماه هم نمی‌شود. کلاس‌های عملی هم که هنوز برگزار نشده است.

برگزاری کلاس‌های عملی به‌صورت مجازی!

برخی از دانشجویان هم ترجیح می‌دهند که با استادانشان به توافق برسند و قید کلاس حضوری را بزنند. آتنا یکی از همین دانشجویان است که در دانشگاه تربیت بدنی درس می‌خواند، او در این باره می‌گوید: من و خیلی از همکلاسی هایم سرکلاس درس شرکت نمی‌کنیم استادان گفتند اگر در کلاس مجازی حاضر نشوید 5 نمره امتحان را از دست می‌دهید، ما هم خودمان را اذیت نمی‌کنیم. امتحان‌مان را از 15 حساب می‌کنیم. آنها تا 5 جلسه غیبت می‌زنند اما درس را حذف نمی‌کنند.

او درباره چرایی حاضر نشدن در کلاس مجازی می‌گوید: برخی وقت‌ها اینترنت قطع و وصل می‌شود و انگار داریم خودمان را معطل می‌کنیم. استادان جزوه می‌دهند و ما جزوه را می‌خوانیم. درس‌های ما هم بیشتر عملی است. این ترم حدود سه میلیون تومان شهریه دانشگاه داده‌ایم که کلاس‌های عملی را هم استادان به‌صورت تئوری مجازی برگزار می‌کنند. استادان کلاس‌های عملی می‌گویند که فیلمی از خودمان بگیریم و به آنها بدهیم. احساس نمی‌کنیم که به دانشگاه می‌رویم.

اینترنت رایگان نیست

ریحانه هم در رشته گردشگری درس می‌خواند. او از سایت آموزشی دانشگاه رضایت دارد اما خیلی سرکلاس درس مجازی حاضر نمی‌شود. ریحانه می‌گوید: «کار می‌کنم و خیلی وقت نمی‌کنم سرکلاس مجازی حضور پیدا کنم اما چند باری که حاضر شدم مشکلی با اینترنت نداشتم. دانشگاه یک سامانه‌ای را راه‌اندازی کرد که شهریه دانشگاه را در سایت آموزشیار پرداخت کنیم. شهریه نیز امسال افزایش پیدا کرد. این درحالی است که آموزش‌های ما مجازی است. ای کاش مسئولان حداقل این افزایش شهریه را اعمال نمی‌کردند یا حالا که افزایش شهریه داریم اقلاً اینترنت دانشجویان را رایگان می‌کردند.»

ترم را از دست دادیم

علی هم دانشجوی سال سوم دندانپزشکی دانشگاه تهران است. او درباره آموزش درس‌های عملی می‌گوید: در رشته حساسی درس می‌خوانم که باید سر کلاس درس‌های عملی حاضر شوم. دانشگاه ما 15 شهریورماه تا 15 مهرماه کلاس‌های عملی را به‌صورت حضوری برگزار کرد و فقط هم در دانشگاه دانشجویان رشته دندانپزشکی و پزشکی حضور داشتند. پروتکل‌ها را رعایت می‌کردیم و گروه گروه به کلاس می‌رفتیم اما به خاطر شرایط بحرانی کرونا کلاس‌ها را تعطیل کردند. آموزش‌های ما از این ترم بیشتر واحدهای عملی است. هنوز مسئولان دانشگاه تصمیم نگرفته اند که چگونه کلاس‌های عملی را برگزار کنند و اعلام کردند تا آخر هفته دیگر تصمیم‌گیری می‌کنند چون رشته دندانپزشکی به گونه‌ای است که حتماً باید کار عملی در آزمایشگاه داشته باشیم. ممکن است تا چند هفته به دانشگاه برویم و این ترم را تمام کنیم اما برای ترم بعد وضعیت هنوز مشخص نیست. امتحانات هم آخر آذر ماه شروع می‌شود و هنوز تکلیف برخی از درس هایمان مشخص نیست. ما در ارتباط با کلاس‌های تئوری مشکلی نداریم. استاد  نسخه شنیداری و نوشته‌ها را به‌صورت فیلم در سایت آموزش بارگذاری می‌کند و ما هر وقت که بخواهیم می‌توانیم از آن استفاده کنیم، بیشتر مشکل ما کلاس‌های عملی است.

سایت همیشه مشکل دارد

زهرا هم ترم هفتم رشته اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) است. او هم مثل دیگر هم کلاسی‌هایش از وضعیت آموزش مجازی رضایتی ندارد: «آموزش‌های دانشگاه کاملاً آنلاین است. دانشگاه یک سایتی را طراحی کرده که ما آموزش‌های مجازی را از طریق آن پیگیری کنیم اولاً این سایت همیشه مشکل دارد. لینک کلاس ‌های ما داخل این سامانه بارگذاری شده است و ما خیلی وقت ها نمی‌توانیم سامانه را باز کنیم و وارد کلاس شویم. موضوع مهم دیگر این است که اینترنت ضعیف است یا استاد به اینترنت نمی‌تواند وصل شود یا دانشجویان با اینترنت مشکل دارند. به ما گفتند که اینترنت دانشجویان را رایگان می‌کنند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و ما کلی هزینه اینترنت می‌دهیم. این را هم بگویم که در کلاس مجازی اصلاً چیزی یاد نگرفتیم.»

صدا در شبکه آموزشی قطع و وصل می‌شود

دنیا هم دانشجوی ترم هفت رشته مهندسی هسته‌ای علوم تحقیقات است. او کلاس‌های عملی اش بیشتر از کلاس‌های حضوری است برای همین ترجیح داده که این ترم درس‌های نظری را بگیرد تا شاید وضعیت شیوع کرونا در ترم بعد کمتر شود و او بتواند به آزمایشگاه برای کلاس‌های عملی اش برود: «ترم‌های آخر بیشتر درس‌های ما عملی است. خودم این ترم فقط چند درس نظری برداشتم اما دوستانم درس‌های عملی هم گرفتند، کلاس‌های عملی هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود. دانشجو‌ها را دسته‌بندی کردند و با تعداد کم به آزمایشگاه می‌روند. کلاس‌های حضوری هم در سامانه «دان» برگزار می‌شود. این شبکه آموزشی خیلی مشکل دارد صدا قطع و وصل می‌شود، میکروفن استاد قطع می‌شود و استادان هم گفتند 8 نمره حضور در کلاس دارد.هر چه می‌گویم ما در این سایت نمی‌توانیم درس‌ها را به خوبی آموزش ببینیم آنها قبول نمی‌کنند.

افزایش 15 درصدی شهریه‌ها

دکتر فرزانه شمیرانی مدیرکل دفتر آموز‌ش عالی غیرانتفاعی وزارت علوم درباره وضعیت آموزش مجازی در دانشگاه‌ها می‌گوید: ما به همه دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که خودتان برنامه‌های آموزشی را طراحی کنید برنامه هم باید به گونه‌ای باشد تا دانشجویان مشکلات کمتری داشته باشند. البته پروتکل‌های بهداشتی هم باید رعایت شود. برای درس‌های عملی هم دانشگاه‌ها شرایط را به گونه‌ای کرده‌اند تا دانشجویان در آزمایشگاه‌ها حاضر شوند. دانشگاه نباید درس عملی را مجازی برگزار کند.
او می‌گوید: ما در وزارت علوم این وضعیت را بررسی می‌کنیم  تا آنجایی که پیگیری کردیم دانشگاه‌ها زمان ‌بندی‌هایی را انجام داده‌اند تا دانشجویان سرکلاس‌های عملی با تعداد کم حاضر شوند.
شمیرانی درباره افزایش شهریه دانشگاه‌ها می‌گوید: شورای عالی انقلاب فرهنگی به هیأت امنای مؤسسات غیردولتی مجوز داده است تا راجع به شهریه مؤسسات تصمیم بگیرند. این شهریه دارای یک حداقل و حداکثر است که حداقل پانزده درصد و حداکثر بیست و پنج درصد می‌تواند نسبت به سال گذشته تغییر کند. امسال با توجه به اینکه شرایط کرونا بر کشور حاکم است اکثر مؤسسات غیردولتی همان مصوبه پانزده درصد را اجرا کردند و شهریه‌های خود را بیشتر از این بالا نبردند. البته که افزایش شهریه در اختیار هیأت امنای دانشگاه است و آنها هم همان 15 درصد را افزایش دادند.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول