اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

افتتاح فاز اول پروژه بزرگ انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان

پروژه انتقال آب خلیج فارس به سایت آبی گل‌گهر در ارتباط ویدئو کنفرانس رئیس جمهور و با حضور وزیر صمت در سیرجان افتتاح شد.

افتتاح فاز اول پروژه بزرگ انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، پروژه انتقال آب خلیج فارس و اتصال مخزن 45 هزار مترمکعبی خط آب خلیج فارس به گل‌گهر از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور و با حضور رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان استانی افتتاح شد.

خط اول پروژه انتقال آب خلیج فارس شامل سه فاز است و انتقال آب از بندرعباس به گل‌گهر سیرجان، گل‌گهر تا مس سرچشمه و سرچشمه تا چادرملو یزد انجام می‌گیرد و در مجموع 180 میلیون مترمکعب آب را در سال منتقل می‌کند که 50 میلیون مترمکعب آن به شهرهای استان هرمزگان داده می‌شود.

همچنین 45 میلیون مترمکعب سهم گل‌گهر، 40 میلیون مترمکعب سرچشمه و 30 میلیون مترمکعب سهم چادرملو است و 15 میلیون مترمکعب نیز در طول مسیر برای شرب و مواردی دیگر استفاده می‌شود. 

فاز اول انتقال آب تا گل‌گهر حدود 300 میلیون یورو ارزبری داشته، 6 هزار میلیارد تومان شرکا و سهامداران شامل گل‌گهر و سرچشمه و فولاد چادرملو سرمایه‌گذاری کردند و یک هزار و 300 میلیارد تومان نیز از تسهیلات بانکی استفاده شده است.

برای اجرای پروژه بزرگ انتقال آب از خلیج فارس 200 شرکت پیمانکاری 16 هزار نفر نیرو به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعال بوده‌اند. 

برای آب شیرین در صنعت 8 میلیارد و 20 میلیون متر مکعب تخصیص داده‌ایم

اردکانیان وزیر نیرو در این ارتباط ویدئو کنفرانسی اظهار داشت: حدود 75 درصد نمک‌زدائی آب دریا در منطقه ما صورت می‌گیرد و بیش از 850 آب شیرین‌کن در منطقه خلیج فارس مشغول فعالیت است که حدود 25 عدد آب شیرین کن بزرگ است و از حدود 67 سال پیش نمک‌زدایی آغاز شده و امروز به سبب فرآوری امکان اقتصادی کردن این پروژه است.

وی افزود: از چند سال گذشته کار مطالعه انتقال آب از دریا برای 17 استان کشور آغاز شد و این استان‌ها در سال 60 میلیارد مکعب مصرف آب آنها است که حدود 2 میلیارد مکعب در بخش صنعت است که در برنامه 30 سال آینده این مصرف به بیش از 3 میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

وزیر نیرو با بیان اینکه بخش صنعت حدود 900 تا 950 میلیارد متر مکعب کمبود در سال خواهد داشت لذا استفاده از آب دریا یکی از روش‌های تاثیرگذار است، گفت: امروز 25 میلیارد متر مکعب تخصیص بدون نمک‌زدایی دادیم به استان‌ها که به شکل شور می‌توانند استفاده کنند.

اردکانیان تصریح کرد: از این 26 میلیارد مکعب حدود 13 میلیارد مکعب آب بدون نمک‌زدائی در حال بهره‌برداری است، برای آب شیرین در صنعت 8 میلیارد و 20 میلیون متر مکعب تخصیص داده‌ایم به مجموعه استان‌ها و حدود 2 میلیارد و 700 میلیارد متر مکعب آب شیرین حاصل خواهد شد که می‌توانند مصارف صنعتی را جوابگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: 150 میلیون متر مکعب آب شیرین برای مصارف شرب و صنعت استان هرمزگان و همچنین مصارف صنعتی در استان‌های کرمان و یزد است.

انتهای پیام/3388/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول