اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

قزاقستان و دغدغه‌های انتخابات؛ علاج واقعه با نیم‌نگاهی به همسایه

حوادث بلاروس و قرقیزستان پس از انتخابات که منجر به بروز بحران سیاسی در دو کشور پساشوروی شد، باعث نگرانی قزاقستان نیز شده زیرا در این کشور نیز در ماه‌های آینده انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد.

قزاقستان و دغدغه‌های انتخابات؛ علاج واقعه با نیم‌نگاهی به همسایه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، وقوع اعتراضات در کشورهای بلاروس و قرقیزستان پس از انتخابات که منجر به بروز بحران سیاسی در دو کشور پساشوروی شد باعث نگرانی قزاقستان شده زیرا در این کشور نیز در ماههای آینده انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد.

قزاقستان با بررسی حوادث در قرقیزستان و بلاروس مطمئنا سعی در برگزاری انتخابات آزاد خواهد داشت زیرا دوست ندارد سناریوی اعترضات در کشورهای مذکور در این کشور برگزار شود.

از اوایل ماه آگوست صدها هزار شهروندان بلاروس طی تظاهرات صلح آمیز درخواست استعفای رئیس جمهور این کشور را خواستار شدند هر چند که لوکاشنکو  با کسب 80.1 درصد آراء برنده ششمین دوره ریاست جمهوری شده بود.

اما در قرقیزستان به بهانه تقلب در انتخابات پارلمان ماه اکتبر اعتراضات زیادی رخ داد که در نتیجه باعث استعفای رئیس جمهور شد.

اگرچه ممکن است انتخابات مجلس سفلی قزاقستان در تاریخ 10 ژانویه اینقدر مورد بحث مردم نباشد و توده مردم را مانند بلاروس و قرقیزستان بسیج نکند اما صاحبان قدرت در «نورسلطان» ترجیح دادند رای گیری را در سایه چنین تلاطمی در منطقه برگزار نکنند.

زمان برگزاری انتخابات بر اساس قانون اساسی کشور تعیین می‌شود اما طی 16 سال، برای نخستین بار است که زمان دقیق برگزاری انتخابات از سوی دولت تعیین نشده زیرا نمی‌خواهد به علت عدم آمادگی با آن مخالفت شود. 

در این میان رویدادها در بلاروس و قرقیزستان از توجه قزاق ها به دور نمانده است.

آهنگ و سرعت رویدادها که در ماه اکتبر در «بیشکک» به وقوع پیوست و باعث شد در نتیجه اعتراضات پس از انتخابات، مردم دولت را ساقط کنند، بسیاری از قزاقها را شگفت زده کرده است. «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان ضمن  اظهار اینکه نابسامانی و ویرانی در کشور همسایه، راهی بی سرانجام است، نگرانی خود را برای مردم قزاق ابراز کرد.  

اگر چه قرقیزستان با قزاقستان قابل مقایسه نیست. اما بلاروس برای مقایسه در این زمینه بهتر است زیرا این کشور مانند نورسلطان دارای ساختار قدرتی قوی است.

شهروندان قزاقستان نیز مانند شهروندان بلاروس از اوضاع پساشوروی آگاه هستند، از لحاظ سیاسی فعال و شجاع هستند. در سال گذشته میلادی نمایندگان روشنفکران شهری در تظاهراتی پس از تعیین «تاکایف» به عنوان رئیس جمهور شرکت کردند.      

علاوه بر این انتخابات مجلس در زمان پاندمی «کووید-19» برگزار می‌شود. هر چند وزیر بهداشت قزاقستان اخیرا از احتمال برگزاری انتخابات به صورت مجازی خبر داده که با واکنش فعالان اجتماعی مواجه شد.

پس از این بازخورد از طرف شهروندان قزاقستان رئیس ستاد انتخابات مرکزی ضمن اظهار اینکه رای گیری آنلاین در قانون اساسی در نظر نگرفته است، آن را مستثنی کرد.

در ارتباط با پاندمی احتمال محدودیت‌ها برای رفت و آمد و تجمع مردم وجود دارد. این می‌تواند توجیهی برای اعمال ممنوعیت برای تظاهرات سیاسی از سوی دولت باشد. پزشک ارشد بهداشتی شهر «آلماتی» از احتمال چنین ممنوعیتی خبر داده اما مقامات دولت نیز متوجه این نکته هستند که اعمال چنین محدودیت‌هایی می‌توانند بیشتر خشم مردم را برانگیزند.

بر اساس آمار بانک جهانی، کووید-19، ضعف سیستم بهداشت و حمایت اجتماعی قزاقستان را نشان داد و در نتیجه پاندمی، 800 هزار نفر را زیر خط فقر قرار داد.

انتخابات ماه ژانویه برای مجلس نخستین انتخابات در دوران ریاست جمهوری تاکایف است که خود را به عنوان طرفدار اصلاحات سیاسی معرفی می‌کند.

اجرای قانون در مورد سهام الزامی 30 درصدی برای ورود زنان و مردان به پارلمان یک ژست خوب است اما قانون موسوم به «مخالفت پارلمانی» توام با وعده‌های توسعه امکانات احزاب سیاسی «آلترناتیو» فقط جنبه ظاهری دارد.

امکان وقوع ناآرامی و نابسامانی‌ در قزاقستان طی ماه ژانویه بعید است. این ماه در قزاقستان بسیار سرد است اما شرایط اجتماعی و اقتصادی پیش آمده توام با تحرکات سیاسی ریسک آن را افزایش می‌دهد و ممکن است «نورسلطان» را مرتکب اشتباه در محاسبه کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول