اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

بدهی ۱.۱ میلیارد یورویی شرکت ملی گاز به صندوق توسعه و خزانه داری

بخش اعظم بدهی تجاری 32 هزار و 326 میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران در پایان سال 1397 را بدهی 15 هزار و 965 میلیارد تومانی این شرکت به کشور ترکمنستان (شرکت ترکمن گاز) تشکیل داده است.

بدهی ۱.۱ میلیارد یورویی شرکت ملی گاز به صندوق توسعه و خزانه داری

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از بخش هایی که در قالب یادداشت های توضیحی گزارش صورت مالی شرکت های دولتی، توضیحاتی درباره آن ارائه می شود، بدهی های تجاری و غیرتجاری این شرکت هاست.

براساس صورت مالی شرکت ملی گاز ایران در سال 1397، مجموع بدهی تجاری و غیرتجاری شرکت ملی گاز ایران در پایان سال 1397، بالغ بر 33 هزار و 748 میلیارد تومان بوده است که حدود 96 درصد از این رقم را بدهی تجاری 32 هزار و 326 میلیارد تومانی این شرکت تشکیل می دهد.

همچنین مجموع بدهی تجاری و غیرتجاری شرکت های فرعی شرکت ملی گاز ایران در پایان سال 1397، بالغ بر 36 هزار و 617 میلیارد تومان بوده است که حدود 85 درصد از این رقم را بدهی تجاری 31 هزار و 107 میلیارد تومانی این شرکت ها تشکیل می دهد.

*جزئیات بدهی ارزی 26.6 هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران

بخش اعظم بدهی تجاری شرکت ملی گاز ایران در پایان سال 1397 را بدهی ارزی این شرکت تشکیل می دهد که بیش از 26 هزار و 682 میلیارد تومان بوده است. بیش از 58 درصد از این رقم را بدهی 15 هزار و 965 میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران به کشور ترکمنستان (شرکت ترکمن گاز) تشکیل داده است. همچنین بدهی 6 هزار و 911 میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران به خزانه داری کل کشور حدود 26 درصد دیگر از این رقم را تشکیل داده است.

در جدول فوق، ارقام به میلیون ریال است. همچنین دو ستون اول مربوط به شرکت های فرعی شرکت ملی گاز ایران و دو ستون بعدی مربوط به شرکت ملی گاز ایران بوده و ستون های فرد، اعداد مربوط به سال 97 و ستون های زوج، اعداد مربوط به سال 96 است.

*بدهی 1.4 میلیارد دلاری و 345 میلیون یورویی شرکت ملی گاز به ترکمنستان

براساس این گزارش، بدهی شرکت ملی گاز ایران و شرکت های فرعی آن به کشور ترکمنستان شامل مبلغ 1 میلیارد و 399 میلیون دلار آمریکا بابت سیاه های سپتامبر 2015 تا ژانویه 2017 و مبلغ 345 میلیون یورو بابت جرایم دیرکرد در پرداخت تا مارچ 2019 است. به عبارت دیگر، بدهی شرکت ملی گاز ایران به کشور ترکمنستان بابت سیاه های خرید گاز حدود 12 هزار و 679 میلیارد تومان و بابت جرایم دیرکرد حدود 3 هزار و 286 میلیارد تومان بوده است.

*بدهی 1.1 میلیارد یورویی شرکت ملی گاز به صندوق توسعه و خزانه داری کل کشور

براساس قوانین بودجه سنواتی کل کشور، هر ساله درصدی از ارزش صادرات گاز طبیعی پس از کسر ارزش گاز طبیعی وارداتی، از طریق بانک مرکزی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می گردد. در سال 1397 علاوه بر سهم 32 درصدی صندوق توسعه ملی، 53.5 درصد نیز به عنوان سهم مالکانه دولت تعیین گردیده است.

نحوه محاسبه سهم صندوق توسعه ملی و سهم مالکانه در سال 1397 براساس تاریخ صورتحساب های دریافت شده و پرداخت شده صادرات و واردات گاز طبیعی بوده و در جدول زیر آمده است:

همانطور که در جدول فوق مشخص است، شرکت ملی گاز ایران در پایان سال 1397 بابت واریز سهم 32 درصدی صندوق توسعه ملی از درآمد ناشی از صادرات گاز پس از کسر ارزش گاز وارداتی، حدود 388.8 میلیون یورو معادل 3 هزار و 789 میلیارد تومان و همچنین بابت واریز سهم مالکانه دولت (53.5 درصد)، حدود 709 میلیون یورو معادل 6 هزار و 911 میلیارد تومان به خزانه داری کل کشور بدهکار بوده است.

*جزئیات بدهی ریالی 5.6 هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران

مابقی بدهی تجاری شرکت ملی گاز ایران در پایان سال 1397، به صورت ریالی بوده و مبلغ آن بیش از 5 هزار و 644 میلیارد تومان بوده است. حدود 80 درصد از این رقم را بدهی 4 هزار و 504 میلیارد تومانی این شرکت به شرکت ملی نفت ایران تشکیل می دهد. همچنین بخش اعظم بدهی ریالی 4 هزار و 425 میلیارد تومانی شرکت های فرعی شرکت ملی گاز ایران هم بدهی این شرکت ها به شرکت ملی نفت ایران تشکیل داده است.

براساس این گزارش، بدهی 4 هزار و 284 میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران و شرکت های فرعی آن به شرکت ملی نفت ایران عمدتا ناشی از مطالبات آن شرکت بابت علی الحساب پرداختی به کشور ترکمنستان (ترکمن گاز) جهت تسویه صورتحساب های گاز وارداتی و خرید گاز خام تصفیه نشده بوده که با مطالبات شرکت های پالایش گاز بابت حق العمل میعانات گازی و هزینه‌های راه اندازی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی تهاتر گردیده است.

همچنین بدهی تجاری شرکت ملی گاز ایران به شرکت انتقال گاز ایران بابت خرید گاز تصفیه نشده به منظور صادرات و بدهی به شرکت های پالایش گاز بابت تهاتر فروش گاز خام تصفیه نشده و خرید گاز مایع است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول