اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس کلید خورد/جزییات طرح جوانی جمعیت چیست؟

طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در حوزه‌های گوناگون فرهنگ‌سازی، اصلاح ساختار مالیاتی و مهمتر از همه تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری آینده فرزندان کار کرده است.

طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس کلید خورد/جزییات طرح جوانی جمعیت چیست؟

گروه خانواده: مجلس جدید تا اینجای کار و در عمر کوتاه خود سعی کرده است تلاشهای زیادی برای امر خانواده، ازدواج و فرزندآوری انجام بدهد. جدیدترین این تلاشها طرحی به نام «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» است که نمایندگان آن را به کمیسیون مشترکی برای زودتر به نتیجه رسیدن این فرآیند، تفویض کرده‌اند.

اصل هشتاد و پنجمی شدن یک طرح

در چند روز گذشته فاطمه قاسمپور؛ نماینده تهران و رئیس فراکسیون زنان مجلس در حساب شخصی خود در توییتر خبر از اصل 85ای شدن طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» داد.

اصل 85 قانون اساسی می‌گوید: «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.»

 

در همین راستا، قاسمپور در رشته توییتی نوشت: « نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رای قاطع به اصل 85ای شدن طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» اختیار صحن را به کمیسیون مشترکی متشکل از کمیسیون‌های تخصصی مجلس تفویض کردند تا حمایت از خانواده ایرانی در امر فرزندآوری  تسریع شود.»

قاسمپور افزود: « از نقاط قوت طرح، بخش ضمانت اجرایی است که مانع اجرایی نشدن این قانون پس از تصویب می‌شود تا به سرنوشت قانون تسهیل ازدواج منجر نشود. بلافاصله بعد از مصوبه صحن، فرآیند شکل‌گیری کمیسون مشترک شروع شد و نمایندگان عضو کمیسیون مشترک مشخص شدند تا در اسرع وقت این طرح در این کمیسیون تصویب شود تا تمایل خانواده ایرانی برای فرزندآوری با ارئه خدمات تسهیل بشود»

طرح جوانی جمعیت چه می‌گوید؟

در ادامه امیرحسین بانکی‌پور فرد؛ نماینده اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور در بخش خبری شبکه یک سیما درباره طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» اینطور توضیح داد: « در این طرح ما به دنبال حمایت از خانواده‌ها هستیم. برای زوج‌های نابارور هم هزینه‌های درمانی بسیار بالاست و هم مراکز درمان ناباروری در کشور محدود هستند. در این طرح از این خانواده‌ها در قالب بیمه ناباروری حمایت می‌شود. ضمن اینکه بیمه زنان باردار هم شامل هزینه‌های بارداری و زایمان در نظر گرفته شده است»

بانکی‌پور ادامه داد: « به وام تولد فرزند، تسهیلات معیشتی و رفاهی مثل افزایش وام خرید در این طرح فکر شده است. ما همچنین به افزایش حقوق هم فکر کرده‌ایم که همانطور که بعد خانواده بیشتر می‌شود  میانگین افزایش حقوق در خانواده‌های کارمند را هم داشته باشیم. تسهیلات آموزشی برای زنان باردار و زنان دارای فرزند کوچک، دورکاری برای خانم‌های کارمند دارای فرزند، مشاوره از راه دور برای خانم‌های باردار و دارای فرزند، ارائه بسته تغذیه‌ای، بهداشتی و درمانی برای مادران باردار از دیگر موارد گنجانده شده در این طرح است»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: « طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در حوزه‌های گوناگون فرهنگ‌سازی، اصلاح ساختار مالیاتی و مهمتر از همه تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری آینده فرزندان کار کرده است. این صندوق به این صورت خواهد بود که هر کودکی به دنیا بیاید، سهامی برای آینده او در نظر گرفته بشود»

سرنوشت قوانین حوزه خانواده

بانکی‌پور در پاسخ به سوال مجری برنامه که تاکنون طرح‌ها و قوانین زیادی در حوزه خانواده بدون نتیجه مانده است و برای این قانون چه تمهیدی اندیشیده شده تا به سرنوشت باقی قوانین این حوزه دچار نشود، گفت: « سه نکته در قانون‌نویسی مهم است. اثربخشی، امکان‌پذیری و اجماع نخبگانی به این معنی که جامعه آن قانون را بپذیرد. ما این سه وجهه را در طرح مذکور دیده‌ایم و منابع مالی لازم برای آن را هم پیش‌بینی کرده‌ایم. خوشبختانه دولت هم از این طرح حمایت کرده است.»

وی ادامه داد: « معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در نامه‌ای با هفت دلیل برای حمایت مالی دولت از طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» حمایت جانانه‌ای از این طرح کردند. وزارت بهداشت هم با نامه‌ای رسمی از موارد بهداشتی این طرح دفاع کرد. همچنین ما سعی کردیم با گروه‌های نخبگانی هم جلسات متعددی داشته باشیم تا از این نظر هم به اجماع برسیم. مجازات‌هایی هم برای متخلفین اعم از کارمند و مدیری که به موارد مندرج در طرح رسیدگی نکنند، پیش‌بینی شده است.»

بانکی‌پور در پایان افزود: « به حمدالله در مجلس وحدت و جدیت خوبی برای این طرح ایجاد شد. همه طیف‌ها و فراکسیون‌ها و کمیسیون مجلی به میدان آمدند و کمک کردند و همین باعث شد رای بسیار خوبی به این طرح داده بشود»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول