اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

11 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها توسط شرکت ملی گاز تامین شد

براساس صورت مالی شرکت ملی گاز ایران در سال 1397، این شرکت در سال مذکور بالغ بر 11 هزار و 77 میلیارد تومان به سازمان هدفمندسازی یارانه ها پرداخت کرده است.

11 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها توسط شرکت ملی گاز تامین شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از بخش هایی که در قالب یادداشت های توضیحی گزارش صورت مالی شرکت های دولتی، توضیحاتی درباره آن ارائه می شود، بدهی های تجاری و غیرتجاری این شرکت هاست.

براساس صورت مالی شرکت ملی گاز ایران در سال 1397، مجموع بدهی تجاری و غیرتجاری شرکت ملی گاز ایران در پایان سال 1397، بالغ بر 33 هزار و 748 میلیارد تومان بوده است که حدود 96 درصد از این رقم را بدهی تجاری 32 هزار و 326 میلیارد تومانی این شرکت تشکیل می دهد که جزئیات آن در این گزارش آمده است.

*جزئیات بدهی غیرتجاری 5.5 هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران

براساس این گزارش، جزئیات بدهی غیرتجاری 5.5 هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران در سال 1397 در جدول زیر آمده است:

*شرکت ملی گاز ایران در سال 97 چقدر به سازمان هدفمندسازی یارانه ها داد؟

براساس این گزارش، سهم سازمان هدفمندسازی یارانه ها در سال 1397 از درآمدهای شرکت ملی گاز ایران، حدود 14 هزار و 259 میلیارد تومان بوده است. همچنین این شرکت در ابتدای سال مذکور، 1216 میلیارد تومان به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بدهی داشته است. در سال 1397، شرکت ملی گاز ایران 11 هزار و 77 میلیارد تومان به این سازمان پرداخت کرد و 3 هزار و 606 میلیارد تومان هم با نیروگاه ها تهاتر کرد و در نتیجه، بدهی این شرکت به سازمان هدفمندسازی یارانه ها در پایان سال 1397 به حدود 761 میلیارد تومان کاهش یافت.

گفتنی است مطابق تبصره 14 قانون بودجه سال 1397 و جداول پیوست، مقرر گردید کلیه دریافتی های حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی به حساب خزانه داری کل کشور واریز و توسط سازمان برنامه و بوده تخصیص یابد. در این خصوص در طی سال مورد گزارش، مبالغ وصول شده بابت گاز بهای مصرفی مشترکین به حساب خزانه داری کل کشور واریز و متعاقبا پس از تخصیص تعهدات قانونی شرکت، باقیمانده وجوه به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها واریز و از طریق آن سازمان، سهم شرکت از گازبها تخصیص و پرداخت می گردد.

*سه ابهام درباره روابط مالی شرکت ملی گاز و سازمان هدفمندسازی یارانه ها

خاطرنشان می گردد در حالی در صورت مالی شرکت ملی گاز ایران، سهم سازمان هدفمندسازی یارانه ها از درآمدهای شرکت ملی گاز ایران در سال 1397، 14 هزار و 259 میلیارد تومان ذکر شده که این رقم مطابق با جدول تبصره 14 قانون بودجه 97، 17 هزار و 598 میلیارد تومان بوده است.

علاوه بر این، مطابق جدول تبصره 14 قانون بودجه 97، هزینه های تولید، انتقال، توزیع و فروش گاز طبیعی در سال مذکور، 7 هزار و 334 میلیارد تومان بوده که باید به شرکت ملی گاز ایران تعلق می‌گرفت ولی در صورت مالی این شرکت، اشاره ای به این موضوع نشده است.

علاوه بر این، در حالی شرکت ملی گاز ایران، تهاتر 3.6 هزار میلیارد تومانی سوخت (گاز) با نیروگاه ها در سال 97 را جزو مطالبات این شرکت از سازمان هدفمندی قرار داده که نهایتا با بدهی این شرکت به این سازمان تهاتر شده، قرار داده است که درباره  مستندات قانونی این اقدام، ابهاماتی مطرح است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول