اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

روزنوشت‌های «حاجی غیربازاری» در خبرگزاری فارس کتاب شد +بخشی از اثر

روزنوشت‌های سجاد محقق از سفر حج سال ۱۳۹۷ که پیش‌تر به عنوان یادداشت‌های روزانه این نویسنده و منتقد در خبرگزاری فارس منتشر شده بود، در شمایل کتاب و با عنوان «حاجی غیربازاری» به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، روزنوشت‌های سجاد محقق، شاعر و نویسنده از سفر حج سال ۱۳۹۷ که پیش‌تر به عنوان یادداشت‌های روزانه این شاعر و نویسنده در صفحه کتاب و ادبیات و حج و زیارت خبرگزاری فارس منتشر شده بود، در شمایل کتاب و با عنوان «حاجی غیربازاری» از سوی نشر قو به چاپ رسید.

این یادداشت‌ها که در ۲۶ روز از ماجرای تصمیم مولف برای رفتن به سفر حج و اتفاقات پیش از آن آغاز و تا آخرین طواف در مکه مکرمه ادامه دارد، در موسم حج دو سال پیش در گروه فرهنگ فارس و با عنوان ثابت «یادداشت‌های یک زائر اهل قلم» منتشر می‌شد که می‌توانید بخشی از آن روزنوشت‌ها را اینجا بخوانید:

سلام دلگیرترین شهر دنیا!
وقتی همه دنبال زائران ایرانی، بقیع را میانبُر می‌زنند
حجاج این ۵ کشور، بیش‌ترین علاقه را به حاجیان ایرانی دارند
زیارت عموی غیرتی پیامبر
قرآن‌هایی با ترجمه فارسی در مسجدالنبی

مهم‌ترین ویژگی این سفرنامه که آن را خواندنی کرده است، زبان و نثری است که محقق در خلق آن به کار برده است. نویسنده در کتاب «حاجی غیربازاری» تصویری بدون روتوش از خود به عنوان یک حاجی ایرانی به نمایش کشیده است و یادداشت‌هایش را به سمت خلق یک روزنوشت فلسفی و یا مردم‌شناسانه پیش نبرده است.

نویسنده کتاب در این سفر با نمایندگان اقوام و ملل مختلف حاضر در حج دوست شده و با آن‌ها درباره سیاست و فرهنگ به صحبت و گفت و شنود نشسته است. او در این دیدارها، رفتاری فرامرزی و غیرمتعصب از خود نشان داده است.

سجاد محقق، این کتاب را سوغاتی دلربا و دوست‌داشتنی برای خودش از سفر حج می‌داند و سخت به آن دلبسته است. او درباره اثرش می‌گوید: نه ذوق عرفانی ویژه‌ای دارد و نه قرار است چیزی بیشتر از آنچه را موضوع روایت است به مخاطب نشان دهد.

این کتاب را نشر قو در ۱۵۷ صفحه و با قیمت ۲۸ هزار تومان به بازار کتاب فرستاده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول