اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کودکان کار؛ بی‌پناه‌ترین قربانیان جبر اجتماع

با توجه به شرایط کودکان کار و حق طبیعی آنها برای استفاده از فضای کودکانه و ادامه تحصیل، لازم است این پدیده تلخ و دردناک اجتماعی با تعامل بین سازمانی، ساماندهی شود.

کودکان کار؛ بی‌پناه‌ترین قربانیان جبر اجتماع

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، طبق گزارش یونیسف از هر ۱۲ کودک در جهان یک کودک به صورت اجباری ناچار به کار می‌شود که امروزه به دلیل مسائل و مشکلات گوناگونی این پدیده در حال گسترس و افزایش است.

چندسالی است که همه ما با پدیده کودکان کار در چهار راه‌ها و خیابان اصلی شهرها مواجه هستیم شاید سالیان قبل تر در مراکز استان و شهرهای شلوغ و پرجمعیت این پدیده مشاهده می‌شد اما اکنون شاید بتوان گفت در اکثر شهرها و نقاط مختلف این پدیده به چشم می‌خورد.

چند شب پیش برای خرید کالاهای اساسی خانواده به خیابان رفتم که بر سر یک چهارراه در خیابان اصلی شهر جهرم پشت چراغ قرمز توقف کردم تا اینکه کودکان و پسر بچه‌های کم سنی مشاهده کردم و شیشه ماشین را پایین کشیدم و تا سبز شدن چراغ با او صحبت کردم.

از او دلیل حضورش در آن مکان را پرسیدم و گفت مگر نمی‌دانی که کلاس مدارس آنلاین شده و باید قسط گوشی که خریدم را بدهم و شاید من را کمی به فکر فرود برد که چرا باید این بچه‌ها در این سن به جای بازی کردن و گذراندن دوران کودکی خود مشغول فروختن گل، پاک کردن شیشه خودرو‌ها و یا... باشند.

با مشاهده این وضعیت، تصمیم گرفتم برای تهیه گزارشی به سراغ فرماندار ویژه شهرستان جهرم بروم تا از اقدامات انجام شده برای ساماندهی کودکان  کار بپرسم.

تاکید فرمانداری ویژه جهرم بر جمع‌آوری کودکان کار 

مهدی شفیعیان در راستای شناسایی و ساماندهی کودکان کار در شهرستان جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تاکنون ۸۰ نفر توسط بهزیستی و اورژانس اجتماعی ساماندهی و جمع آوری شده است و بقیه افراد که در سطح شهر اقدام به کار می‌کنند در دستور کار بهزیستی است که آنان را مدیریت و کنترل کنند.

وی افزود: به کسانی که تاکنون شناسایی و ساماندهی شدند توسط اورژانس اجتماعی، بسته‌های حمایتی و بهداشتی مانند ماسک، الکل به آنان ارائه شده است.

فرماندار ویژه جهرم با بیان اینکه وضعیت خانواده‌های افرادی که جمع آوری شدند هم مورد بررسی قرار گرفته، بیان داشت: چند مورد پدر خانواده معتاد بود که با رایزنی‌هایی که توسط اورژانس اجتماعی شهرستان صورت گرفت، پدر را به کمپ اعتیاد منتقل کردند.

شفیعیان با اشاره به لزوم دوری آنان از کار و پرداختن به تحصیل  و زندگی در فضای کودکانه خود، ادامه داد: همچنین به خود آنان کودکان هم مشاوره های رایگان روانشناسی داده شد و بعضا برخی آنان فرزندان طلاق بودند و یا بین زوجین آنان اختلاف بود که تا حد امکان کمک های خوبی از طریق اورژانس اجتماعی به آنان ارائه شد.

معاون استاندار فارس تاکید کرد: برای مطلوبیت بخشی به فضای شهر و شهرستان نیاز است که کاملا کودکان کار جمع آوری شوند و با ساماندهی و مدیریت آنان توسط بهزسیتی دیگر از این نظر، شاهد این پدیده دردناک در سطح شهر نباشیم.

کودکان کار؛ اغلب وابسته به تیم‌های تکدی‌گری هستند

همچنین رئیس اداره بهزیستی شهرستان جهرم گفت: کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند، به طوری‌که این امر آن‌ها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربهٔ دوران کودکی بی‌بهره می‌کند و سلامت روحی و جسمی آن‌ها را تهدید می‌کند.

مهدی سلمانی گفت: در پی اقدامات اورژانس اجتماعی کلیه کودکان کار خیابانی که در سطح شهرستان مشغول کار یا تکدی‌گری بودند و تعداشان به ۸۰ نفر می‌رسید، جمع آوری و بهزیستی معرفی شدند و در حال حاضر می‌توان گفت که هیچ کودک کار خیابانی در جهرم نیست.

وی ادامه داد: مگر در مواردی که کودکان از شهرهای دیگر به صورت موقت و چند ساعته برای کار یا تکدی گری آورده می‌شوند و یا از  اتباع خارجی هستند که کارت اقامت ندارند و آنان هم در دست شناسایی هستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان جهرم ادامه داد: از آن‌جایی که کمک به کودکان کار، انگیزه درس خواندن را از آن‌ها می‌گیرد و به کارهای کاذب تشویق می‌شوند، از شهروندان درخواست داریم از هرگونه کمک به آنان خودداری کنید.

سلمانی خاطرنشان کرد: کودکان کار اغلب وابسته به تیم‌های تکدی‌گری و قاچاق موادمخدر هستند، بنابراین بهترین کمک، معرفی کردن این کودکان به اورژانس اجتماعی و بهزیستی است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان جهرم ضمن درخواست از شهروندان جهرمی خواست در صورت در صورت مشاهده‌ هر کودک کار، با اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ و یا بهزیستی تماس اطلاع دهند.

اکنون که در زمان بحران سوم کرونا هستیم لزوم جمع آوری و مدیریت این کودکان بیش از پیش به چشم میخورد چرا که گاهی دیده می‌شود آنان بدون ماسک در سر چهار راه‌ها هستند و با خودروها ارتباط دارند که می‌تواند موجب انتقال ویروس به آنان و شیوع این بیماری شود.

بنابراین لازم است هر چه سریع تر با همکاری و تلاش همه دستگاه، این پدیده تلخ و درناک اجتماعی را کنترل و مدیریت کرد که این کودکان در این سن در خیابانها رها نشوند و در کنار خانواده مشغول تحصیل و طی کردن دوران کودکی باشند.

حال باید دید که به چه میزان این وعده ها عملیاتی می‌شود و چیزی که واضح و مشخص است این است که این معضل توسط اداره بهزیستی به تنهایی قابل حل نیست و برای مقابله با این پدیده باید دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، با هم تعامل گسترده ای داشته باشند.

در خصوص ساماندهی کودکان خیابانی طبق مصوبه هیئت وزیران که در تاریخ ۴ مردادماه ۱۳۸۳ به تصویب رسید تمام نهادها و دستگاه های اجرایی دولتی و غیردولتی موظف شدند که با هم همکاری های لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول