اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

استراتژی توسعه تا سال 2030 محور رایزنی مقامات ارشد همسود

جلسه شورای نخست‌وزیران کشورهای مستقل مشترک المنافع به صورت ویدیو کنفرانس برگزار و ابعاد «استراتژی توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع تا سال 2030 « بررسی شد.

استراتژی توسعه تا سال 2030 محور رایزنی مقامات ارشد همسود

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، جلسه شورای نخست وزیران کشورهای  مستقل مشترک المنافع به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

در این نشست«علی هدایت اوغلو اسداف» نخست وزیر جمهوری آذربایجان، «گریگوریان» معاون نخست وزیر جمهوری ارمنستان، «گلاوچنکو» نخست وزیر جمهوری بلاروس، «عسکر مامین» نخست وزیر جمهوری قزاقستان، «سادیر جباراف»  نخست وزیر قرقیزستان، « لئون کیکو» نخست وزیر جمهوری مولداوی، «میخائیل میشوستین»  نخست وزیر فدراسیون روسیه،«قاهر رسول زاده» نخست وزیر جمهوری تاجیکستان، «رشید مرداف» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه ترکمنستان، «عبدالله عارف اف» نخست وزیر جمهوری ازبکستان و«سرگی لبداف» رئیس کمیته اجرایی و دبیر اجرایی سازمان کشورهای همسود حضور داشتند.

در این نشست  شرکت کنندگان به اهمیت برگزاری این نشست اشاره و بر تاثیر عملکرد رئیس جمهور ازبکستان در کشورهای مستقل مشترک المنافع در سال جاری تأکید کردند.

 در آغاز جلسه، طرفین در مورد اجرای توافق‌های قبلی به بحث و تبادل نظر پرداختند و همچنین طیف وسیعی از موضوعات را در زمینه  سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و انسانی را مورد بررسی قرار دادند.

به طور جداگانه، آنها بر همکاری و جلوگیری از شیوع نوع جدید ویروس کرونا و همکاری عملی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و همچنین غلبه بر پیامدهای اقتصادی-اجتماعی بیماری همه گیری تاکید کردند.

مرداف در سخنرانی خود در این نشست، به تعهد «عشق آباد» در همکاری با کشورهای مستقل مشترک المنافع، به ویژه در مورد اجرای استراتژی توسعه اقتصادی تا سال 2030 اشاره و بر توسعه و ارتقا سیستم حمل و نقل چندجانبه و پایدار و کریدورهای ترانزیتی در امتداد خطوط شمال-جنوب و شرق-غرب تاکید ویژه کرد.

همچنین به توسعه همکاری در زمینه هایی مانند مجتمع کشت و صنعت ، مهندسی مکانیک، فرآوری نفت و گاز، مراقبت‌های بهداشتی و دارویی و خدمات ابراز تمایل کرد.

نخست وزیر قرقیزستان نیز در سخنرانی خود بر ثبات در اوضاع سیاسی-اجتماعی کشورش تاکید کرد و همچنین یاد آور شد که  تعهدات و اجرای دقیق کلیه معاهدات و توافق‌نامه‌های دوجانبه و چندجانبه که قبلاً امضا شده است، را تضمین می‌کند.

جبار اف در پایان سخنان خود ابراز اطمینان کرد که نتایج نشست روسای دولت‌های کشورهای مستقل مشترک المنافع زمینه خوبی برای تعامل سازنده بیشتر کشورهای عضو CIS می‌شود.

وی افزود: من ایمان دارم که عملکرد مشترک و هدفمند ما به روند تقویت روابط نزدیک و در جهت منافع کشورهایمان کمک خواهد کرد. 

در این نشست همکاری در زمینه فرهنگی و انسانی مانند پروژه‌های مشترک در زمینه علمی ، فرهنگ و ورزش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پایان شرکت کنندگان در مورد اقدامات لازم برای اجرای مرحله اول (2025-2021) استراتژی توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع  تا سال 2030 ،همکاری بین منطقه‌ای و مرزی کشورهای عضو CIS تا سال 2030 و برنامه‌های اولویت دار در زمینه همکاری بشردوستانه کشورهای عضوCIS در بازه زمانی  2022--2021 تصمیمات مشترکی گرفتند.

شایان ذکر است، جلسه منظم بعدی مشترک المنافع در 28 مه 2021 در شهر مینسک برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول