اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رایزنی‌های ظریف در کاراکاس

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین مقصد سفرش به سه کشور آمریکای لاتین با مقامات ونزوئلایی در کاراکاس دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و گسترش روابط به گفت‌وگو پرداخت.

رایزنی‌های ظریف در کاراکاس

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین مقصد سفرش به سه کشور آمریکای لاتین به کاراکاس پایتخت ونزوئلا رفت و در مدت حضورش در این شهر با مقامات عالیرتبه این کشور دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و راه‌های گسترش روابط در زمینه‌های مختلف به گفت‌وگو پرداخت. وی پس از کاراکاس وارد هاوانا شد و قرار است با همتای کوبایی و دیگر مقامات عالیرتبه این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کند و پس از آن برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی، به این کشور برود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه که پیش از این از سفر ظریف به سه کشور آمریکای لاتین خبر داده بود، در گفت‌و‌گویی با خبرنگار فارس قبل از انجام این سفر، ونزوئلا را یکی از مقاصد اصلی صدور خدمات فنی و مهندسی ایران خواند که بخش‌های خصوصی ایرانی پروژه‌های مختلفی را در این کشور اجرا کرده و یا در دست اجرا دارند و افزود: در بخش انرژی به درخواست ونزوئلا همکاری خوبی اخیرا بین دو کشور شکل گرفت و قابل توسعه است. همچنین افتتاح اولین فروشگاه زنجیره‌ای ایران در کاراکاس توسط بخش خصوصی را می‌توان از فعالیت‌های جدید در بخش تجاری روابط عنوان کرد که توسط شرکت‌های خصوصی علاقه‌مند در حال اجراست. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه وارد کاراکاس شد و مورد استقبال همتای ونزوئلایی قرار گرفت. وزیر خارجه ونزوئلا در همین خصوص در توئیتی با بیان اینکه بامداد امروز به وقت محلی پذیرای محمدجواد ظریف بودم، نوشت: دیدارهای مقامات دو کشور اتحاد استراتژیک و برادری ما را تعمیق می‌بخشد.

وی با بیان اینکه ایران و ونزوئلا همبستگی و شجاعت خود را در مقابله با تهدیدات و حملات نشان داده‌اند، عنوان کرد که ظریف در مدت حضورش در ونزوئلا برنامه کاری فشرده‌ای خواهد داشت.

 

 

ظریف روز پنجشنبه ۱۵ آبان ماه با «دلسی رودریگرز» معاون اول رئیس جمهور ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار موضوعات مختلف مرتبط با روابط دوجانبه و دیگر مسائل مورد علاقه ایران و ونزوئلا را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. در این دیدار معاون برنامه ریزی رئیس جمهور ونزوئلا که ریاست کمیسیون مشترک دو کشور را نیز بر عهده دارد، حضور داشت و در مورد موضوعات کاری و هماهنگی برای تقویت آنها با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به تبادل نظر پرداخت.

 

 

وزیر امور خارجه همچنین روز پنجشنبه ۱۵ آبان ماه با «خورخه آریزا» همتای ونزوئلایی دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث و تبادل نظر پرداخت. بعد از این دیدار دو وزیر خارجه در جمع خبرنگاران به تشریح نظرات خود درباره همکاری‌های دوجانبه و آینده روابط پرداختند. 

 

 

خورخه آریزا وزیر خارجه ونزوئلا نیز درباره این سفر در اظهاراتی عنوان کرد: مردم ونزوئلا به خاطر همبستگی و شجاعت ملت و دولت ایران که در لحظات سخت به ما کمک کرده‌اند، احساس عشق می‌کند.

ظریف همچنین به دیدار نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا رفت و با استقبال گرم او مواجه شد.

 

 

 

 

مادورو پس از این دیدار در صفحه توئیترش ضمن ابراز خرسندی از دیدار با ظریف عنوان کرد که این دیدار بار دیگر تاییدی بر روحیه تزلزل ناپذیر مناسبات استراتژیک و همکاری و همبستگی ایران و ونزوئلا است.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در این سفر در نشست مشترکی با حضور «خورخه آریزا» وزیر امور خارجه  این کشور در موسسه ساموئل رابینسون حضور یافت و با موضوع «ونزوئلا و ایران در دفاع از جهان نوین در حال شکل گیری» سخنرانی و دیدگاه‌های خود را در این ارتباط مطرح کرد.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پایان این سفر در توئیتر نوشت: در ونزوئلا با رئیس جمهور نیکلاس مادرو، معاون رئیس جمهور رودریگز، وزیر خارجه خورخه آریزا و دیگر وزرای ونزوئلایی در خصوص گسترش روابط دوجانبه ملاقات داشتم.

وی افزود: همچنین در موسسه ساموئل رابینسون در ارتباط با تاکتیک‌های ایجاد رعب‌  آمریکا و غرب در راستای تلاش برای متوقف کردن مسیر تاریخ به سوی یک جهان پسا غربی سخنرانی کردم.

 

 

ظریف و آریزا اوایل مهر ماه سال جاری در نشستی مجازی در خصوص مسائل مختلف از جمله پروژه‌های همکاری جامع دو کشور گفت‌وگو کرده بودند.

آنگونه که وزیر خارجه ونزوئلا عنوان کرد در جریان این تماس روابط دو کشور در همه بخش‌ها از جمله انرژی، بهداشت، کشاورزی و غذا که دو طرف پروژه‌های مشترکی بخصوص در دو سال گذشته داشته‌اند و همچنین پیشرفت‌های ایران در ارتباط با مقابله با همه‌گیری ویروس «کووید-۱۹» مورد بررسی قرار گرفت.

وی روابط دیپلماتیک دو کشور را در بهترین و بالاترین سطح توصیف کرد و گفت کشورش از ایران درس گرفت با اقدامات تحمیلی و یکجانبه مقابله و سیستمی فراتر از فشارها ایجاد کند.

به گزارش فارس، ظریف دی ماه ۱۳۹۸ در تهران میزبان خورخه آریزا همتای ونزوئلایی خود بود. وزیر امور خارجه ایران نیز تیر ماه ۱۳۹۸ برای شرکت در نشست وزرای خارجه دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد و بعد از سفر به نیویورک به کاراکاس سفر و با همتای خود دیدار و گفتگو کرده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول