اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

واقعیت آمریکایی

مشتی از خروار اظهارات مقامات و رسانه های آمریکایی و اروپایی که فقط طی دو سه روز اخیر مطرح شده، گوشه ای کوچک از واقعیت های بزرگ آمریکا را آشکار نموده است.

واقعیت آمریکایی

خبرگزاری فارس؛ یادداشت ـ مهدی فضائلی: داشتن تحلیل صحیح از تحولات در عرصه های مختلف از جمله سیاست خارجی،پیش نیاز اصلی برای تنظیم رفتار در این عرصه و اتخاذ مواضع درست و واقع بینانه است.

تحلیل غلط منجر به اشتباه محاسباتی و در نتیجه موضعگیری های ناصواب و گاهی بسیار پر هزینه می‌شود.

امروز ما در معرض تحولات مهمی در جهان و بخصوص آمریکا هستیم و اگر نتوانیم تحلیل درستی از این تحولات داشته باشیم بدلیل محاسبات غلط مرتکب خطای راهبردی خواهیم شد.

برخی گمان می کنند آمریکا همان آمریکای چند دهه گذشته و ابرقدرت جهان است و ما برای سامان بخشیدن به اوضاع اقتصادی داخل کشور راهی جز کوتاه آمدن در برابر این کشور نداریم!

این گزاره علاوه بر اینکه با آرمان خواهی و اصول سیاست خارجی ما در قانون اساسی ناسازگاری دارد با واقعیت های صحنه نیز به شدت مغایر است.

شاید وقتی از ابرقدرت نبودن آمریکا سخن می گوییم برخی چنین برداشت کنند که ما آمریکا را فاقد قدرت، ضعیف و بی تاثیر می دانیم و آنگاه ما را متهم به غیر واقع بینی و شعار زدگی کنند. این در حالی است که ادعای ما دقیقاً آن است که اولاً آمریکا دیگر ابر قدرت نیست چون قدرت تمام کنندگی ندارد ثانیاً قدرتش روند نزولی دارد و روز به روز ضعیف تر می‌شود ثالثاً سرنوشت محتوم این کشور مطابق سنت های الهی اضمحلال است رابعاً انقلاب اسلامی در فروکشیدن آمریکا از جایگاه ابرقدرتی و انداختن آن در مسیر اضمحلال نقش بسیار مهمی داشته و خامساً که بسیار مهم است اینکه آمریکا برای احیای خود و بازیابی جایگاه از دست رفته اش به شدت نیازمند وادار کردن ایران به مذاکره است.

اثبات ابرقدرت نبودن آمریکا و سیر قهقرایی این کشور کار دشواری نیست و امروز  با اندک تأملی در واقعیت صحنه آمریکا میتوان مشاهده کرد.

در همین جریان انتخابات اخیر آمریکا نشانه‌های مهمی از این حقیقت را می‌توان دید.

در اینجا برخی اظهارات و اخبار را فقط از منابع غربی مرور می‌کنم.

بی بی سی:‏ یک نماینده پارلمان روسیه در باره انتخابات آمریکا گفت: «به تماشای غرق شدن یک ابرقدرت نشستن، نمایشی مسحورکننده است!»

یورونیوز: بر اساس نظرسنجی‌های «پیو» وجهۀ آمریکا در میان اروپاییان بیش از هر زمانی افت کرده است.اکنون تنها ۲۶ درصد از آلمانی‌ها نگرش مطلوبی به آمریکا دارند. در فرانسه این رقم به ۱۶ درصد می‌رسد.انگلیس هم با ۴۱ درصد بدترین ارزش گذاری به ثبت رسیده درباره نگرش انگلیسی‌ها نسبت به آمریکا را دارد.

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا: مناظره انتخاباتی(اخیر) بر سیاست خارجی آمریکا تاثیرگذار بود و جایگاه آمریکا در جهان را بیش از پیش تضعیف کرد و اعتماد به نفس آمریکایی‌ها را پایین تر آورد. ما با عقب نشینی و انحطاط دموکراتیک، خود را به سوی دنیای ‎پسا آمریکا نزدیک می کنیم!

و سرانجام اینکه نشریه معتبر تایم که نود و هفت سالگی خود را سپری می کند و مروج سیاست های آمریکا در جهان است طرح روی جلد خود را به تصویری از نیمه‌ یک ماسک پاره‌شده که پرچم آمریکا بر روی آن نقش بسته است اختصاص داد و تیتر «واقعیت آمریکایی» را برای آن انتخاب کرد.
بر اساس تحلیل سی ان ان،این طرح در حقیقت به ملتی اشاره دارد که بر اثر تضادهای سیاسی و فرهنگی دچار تفرقه و اختلاف شده است.

استفاده نمادین از ماسک بر روی جلد این مجله نشان‌دهنده آن است که چطور ماسک‌ها به نحوی در آمریکا سیاست‌زده شده‌اند که مشابه این مسئله تا این حد در کشور دیگری قابل مشاهده نیست.

«مولی بال» روزنامه‎نگار، در بخش توضیح درباره تصویر جلد نشریه «تایم» به این پرسش می‌پردازد که چطور رئیس‌جمهور منتخب، چنین کشور پر از اختلافی را رهبری خواهد کرد.

در بخشی از توضیحات درباره جلد مجله «تایم» آمده است: «حتی اگر «جو بایدن» برنده انتخابات شود، او بر آمریکای «دونالد ترامپ» حکومت خواهد کرد. مهم نیست نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری چه باشد، شکاف در آمریکا فقط عمیق‌تر می‌شود.»

اینها مشتی از خروار اظهارات مقامات و رسانه های آمریکایی و اروپایی است که فقط طی دو سه روز اخیر مطرح شده و گوشه ای کوچک از واقعیت های بزرگ آمریکا را آشکار نموده است.

با اضافه کردن دهها بحران و مشکل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظامی آمریکا به این فهرست که از زبان دولتمردان یا توسط صاحب نظران و رسانه های این کشور بیان و مطرح شده است مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد.

فقط بدانیم این آمریکا دیگر آن آمریکا نیست و نخواهد شد!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول