اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

افشا و تشریح پشت پرده افتتاح کنسولگری امارات در «جمهوری صحرا»

سفیر «جمهوری دموکراتیک عربی صحرا» در الجزائر، ابعاد پنهان و پشت پرده اقدام اخیر امارات مبنی بر افتتاح کنسولگری در منطقه مورد مناقشه صحرای غربی را فاش کرد.

افشا و تشریح پشت پرده افتتاح کنسولگری امارات در «جمهوری صحرا»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالقادر طالب عمر» نخست‌وزیر پیشین و سفیر کنونی «جمهوری دموکراتیک عربی صحرا» در الجزائر می‌گوید که اقدام کشور امارات مبنی بر افتتاح کنسولگری در «شهر اشغالی» «العیون»، دارای اثر و نتیجه قانونی نیست و صرفا یک جنجال رسانه‌ای است. 

 امارات به عنوان نخستین کشور عربی، چهارشنبه پیش (۱۴ آبان)، رسما کنسولگری خود را در شهر العیون به عنوان بزرگ‌ترین شهر جمهوری صحرا و منطقه مورد مناقشه بین مغرب و جبهه پولیساریو، افتتاح کرد (جزئیات بیشتر).

افتتاح کنسولگری امارات، جنجال رسانه‌ای؟

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه الجزائری «الشروق»، در پاسخ به سوالی در این ارتباط گفت: این اقدام نقض آشکار و تخلف از قانون بین‌الملل است. قضیه صحرای غربی از دو زاویه بررسی می‌شود: نخست اتحادیه آفریقا که آن را به رسمیت می‌شناسد و این اتحادیه شامل اغلب کشورهای آفریقایی می‌شود و در آن جمهوری عربی صحرا یک کشور مستقل شناخته می‌شود. دوم، سازمان ملل که صحرا را منطقه‌ای می‌داند که هنوز سرنوشت آن مشخص نشده است و منطقه‌ای تحت استعمار بوده و حاکمیت آن در دست مردم صحراست و امور آن، پس از برگزاری همه‌پرسی مشخص خواهد شد.

این دیپلمات جمهوری صحرا، در پاسخ به این سوال که این اقدام چه پیامدها و اثرات حقوقی به همراه دارد گفت: این اقدام امارات هیچ تاثیر و نتیجه حقوقی ندارد زیرا از نظر قانون بین‌الملل جمهوری عربی صحرا منطقه‌ای است که هنوز سرنوشت او مشخص نشده است و مستعمره بوده و باید مردم صحرا با برگزاری همه‌پرسی درباره آن نظر دهند. مردم جمهوری عربی صحرا هستند که حاکمیت کشورشان را دارند و تنها آنها می‌توانند سرنوشت خود را رقم بزنند نه مغرب یا امارات یا هر کشور دیگری... لذا این اقدام امارات صرفا یک جنجال و تبلیغ رسانه‌ای و از نظر قانونی بی‌اهمیت و بی‌نتیجه است.

این سیاستمدار صحرای غربی که از مؤسسان جبهه پولیساریو است، افزود: لذا مغرب یا هر کشور دیگری حق ندارد موضعی در این‌باره بگیرد. بلکه سازمان ملل در قطعنامه ۲۶/۲۱ در شصت‌و‌پنجمین دور از نشست‌های خود از کلیه کشورهای جهان خواست که از ملت‌هایی که تحت استعمار قرار گرفته‌اند، به اشکال مختلف حمایت کنند و از دیگر کشورها خواست که از عقد قرارداد و توافق‌نامه با کشور استعمارگر یا اشغالگر یا افتتاح سازمان یا تغییر ماهیت سکان آن امتناع ورزند.این مواضع موجود است و کسی که می‌خواهد از آن اطلاع یابد، شبکه‌ای از اطلاعات در این خصوص موجود است.

هدف امارات از افتتاح کنسولگری در «العیون»

وی در پاسخ به این سوال که هدف ابوظبی از این اقدام چیست، گفت: من تصور می‌کنم، اماراتی که ارابه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را هدایت کرد، با وجود بسیج قوی نیروها و امکانات در این راستا، تاکنون این روند عادی‌سازی تنها در سه کشور [امارات، بحرین و سودان] محصور مانده و این امر نشان‌دهنده انزوا و مخالفت سیاسی و مردمی با این اقدام امارات و باقی‌ماندن در انزوای شدید خواهد بود.

این مقام جمهوری دموکراتیک عربی صحرا می‌گوید که امارات بیش از رژیم صهیونیستی به نفس نفس افتاده و به دنبال یافتن دریچه و منفذی برای خود است. مغرب کشوری است که بیش از سایر کشورها، برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی واجد شرایط است. این کشور از سالهای دهه هفتاد [میلادی] با تل‌آویو روابطی دارد و اسناد و مدارک گواه این امر است. میانجیگری‌های مغرب برای توافق کمپ دیوید و امضای توافق صلح میان مصر و رژیم صهیونیستی و پس از آن تسهیل آمد و شد اسرائیلی‌ها به مغرب نمونه‌هایی از این روابط هستند.

مغرب مجری سیاست‌های اسرائیل است

عبدالقادر طالب عمر ادامه داد: تجربه نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین کاملا توسط مغرب علیه مقاومت مردم صحرا اجرا می‌شود و پادشاهی مغرب از تجربه رژیم صهیونیستی بهره می‌گیرد و کارشناسان صهیونیستی برای احداث دیوار دفاعی به مغرب مشاوره نظامی دادند و همچنین این کشور را برای طولانی کردن روند مذاکرات و بی‌اهمیت کردن آن و به بازی گرفتن آن راهنمایی کردند.

وی معتقد است که حتی افتتاح کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه ایده‌ای صهیونیستی است و مغرب دقیقا سیاست‌های صهیونیستی را اجرا می‌کند. میان این دو طرف روابط برقرار است و تنها تاکنون اعلام رسمی نشده است. مغربی‌ها و صهیونیست‌ها گرد هم آمدند و تل آویو به مغرب وعده داد که ایالات متحده آمریکا را به سوی افتتاح کنسولگری سوق دهد اما پاسخ مثبت واشنگتن در این زمینه را دریافت نکرد. لذا رژیم صهیونیستی به امارات روی آورد و از آن خواست تا کنسولگری خود را در العیون افتتاح کند. اما این چیزی را تغییر نخواهد داد.

سفیر جمهوری عربی صحرا در الجزائر افزود: اما واقعیت این است که مغرب در صورت اعلام این روابط دچار مشکل و معضل بزرگی خواهد شد زیرا مردم مغرب اکثریت مسلمانند و مخالف عادی‌سازی روابط با تل‌آویو هستند. مغرب نیز اگر این روابط را علنی نکند، بهای آن را می‌پردازد به ویژه که این کشور و امارات در پرونده‌های مختلفی مانند جنگ یمن، بحران در روابط کشورهای حوزه خلیج فارس و لیبی با یکدیگر اختلاف دارند.

مغرب و امارات دو کشور در حال غرقند

این سیاستمدار صحرای غربی ادامه داد: هر دو کشور در بحران شدید به سر می‌برند و در حال غرق شدن هستند و هر غریقی در هنگام غرق شدن دست به دامن غریق دیگر شده است. امارات و مغرب هر دو به یکدیگر نیاز دارند. علاوه بر آن مسأله طمع‌ورزی امارات در منطقه یعنی اقیانوس آرام، غرب آفریقا و کشورهای ساحلی نیز وجود دارد و این کشور به انجام اقدامات تحریک‌آمیز در این منطقه و اجرای سیاست‌های متهورانه معروف است. اکنون نیز که تحت حمایت رژیم صهیونیستی و چه بسا فرانسوی‌ها که در این زمینه دستی بر آتش دارند، قرار دارد.

سیاست‌های فرانسه همچنان استعماری است

وی در ادامه، با اشاره به مسأله گذرگاه «الکرکرات» و ایجاد اخلال در تعیین نماینده سازمان ملل پس از استعفای «هورست کوهلر» آلمانی  فرانسه را  به طولانی کردن روند پرونده جمهوری عربی صحرا متهم کرد و گفت: فرانسه هنوز یک قدرت اروپایی است که تلاش دارد منافع خود را از سیاست‌های استعماری و تجاوز به حقوق دیگران پیش ببرد چیزی که ما  از آن در لیبی و صحرای غربی می‌بینیم. این کشور مدعی دفاع از حقوق بشر است اما در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، هنوز به شیوه گذشته استعماری خود وابسته است.

پیشتر نیز «أمحمد خداد» عضو دبیرخانه ملی جبهه «پولیساریو» نیز گفته بود که منافع سیاسی برخی طرف‌ها و در رأس آن‌ها فرانسه، دست و پای شورای امنیت را می‌بندد و مانع پیشرفت در روند حل مسالمت‌آمیز نزاع در صحرای غربی می‌شود.

وی از روند حمایت فرانسه از دولت مغرب در پرونده صحرا انتقاد کرد و گفت: مغرب با حمایت‌های فرانسه در شورای امنیت، گویی خود عضوی از این شورا بوده و این در حالی است که قطعنامه‌های زیادی درباره مسأله صحرا در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت صادر شده است.

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

مترجم: فتانه غلامی

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول