اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

آزادسازی بیش از ۱۷ هزار مترمربع اراضی کشاورزی در شهر قدس

مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان قدس با اشاره به آزادسازی ۱۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی از ابتدای سال تاکنون گفت: هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع بوده و مردم باید از خرید زمین‌های قطعه‌بندی شده خودداری کنند.

آزادسازی بیش از ۱۷ هزار مترمربع اراضی کشاورزی در شهر قدس

بهروز سلگی مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرقدس در خصوص تغییر کاربری اراضی، اظهار کرد: تغییر کاربری به دو صورت مجاز است که شامل اعمال تبصره ۴ ماده یک برای طرح‌های کشاورزی مانند گلخانه و دامداری که با رعایت قوانین، استعلامات و دریافت مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای تغییرکابری به شکل رایگان اقدام می‌شود که فعالیت‌های کشاورزی مرتبط انجام دهند.

وی گفت: نوع دیگر تغییر کاربری مربوط به مجوزهای صنعت، معدن و تجارت است که در این زمان مجوز تبصره یک از ماده یک لحاظ شده و این جواز برای پلاک ثبتی مشخص بوده که پس از کارشناسی و موافقت کمیسیون به ارائه مجوز تغییر کاربری، ۸۰ درصد بهای ملک به عنوان تغییر کاربری به خزانه دولت واریز می‌شود.

مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان قدس افزود: در تغییر کاربری‌های غیرمجاز براساس قانون سه تبصره لحاظ شده که در تبصره یک آمده بنای غیرمجازی که در حال ساخت است با حکم دادستانی و با حضور مأمور انتظامی می‌توان کار ساخت را متوقف کرد که این امر انجام می‌شود.

سلگی ادامه داد: در صورتی که ساخت بنا ادامه پیدا کند تبصره دو اجرا می‌شود که در این مورد با حکم دادستانی دستور قلع‌وقمع صادر و جهادکشاورزی مانع ساخت شده و اقدام به تخریب بنا می‌کند.

وی با اشاره به قلع‌وقمع‌های انجام گرفته از ابتدای سال جاری اضافه کرد: از ابتدای سال چندمورد قلع‌وقمع انجام شده و در صورت اتمام ساخت بنا در زمین با کاربری کشاورزی، تبصره ۳ اعمال شده و به مرجع قضایی شکایت می‌شود.

مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان قدس با اشاره به اینکه بخش باباسلمان از نیمه دوم ۹۷ به اداره جهادکشاورزی داده شده است، بیان کرد: تا حد امکان از ساخت بنا در این منطقه ممانعت شده و در محدوده شمالی باباسلمان تمامی بناهای موجود دارای شکایت هستند و طبق قانون قوه قضائیه و وحدت رویه در نظر گرفته شده، بنایی که تا ۳ سال از آن شکایت نشده باشد تبرئه می‌شود و این واحدها در صورتی که در مرحله‌ای از امور نیاز به استعلام از جهاد کشاورزی داشته باشند لازم است عوارض و جرائم تبصره ۲ را پرداخت کنند.

سلگی در خصوص اینکه چند مورد مجوز دیوارکشی و فنس‌کشی به صورت قانونی داده شده، گفت: جهادکشاورزی در محدوده قانونی و داخل طرح مصوب هادی روستاها نقشی ندارد و مشمول قوانین و مقررات جهادکشاورزی نیست اما حریم مربوط به جهاد است که در قالب ۳ تبصره اقدام می‌شود و اجازه ساخت‌وساز جدید به هیچ عنوان داده نمی‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: از ابتدای سال ۱۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع اعمال تبصره ۲ و آزادسازی اراضی که تقریبا ۳ مورد بوده انجام شده است و تاکنون اعمال تبصره‌ها در همه مناطق مانند روستای زرنان، باباسلمان و هفت‌جوی انجام شده و جهاد از همه موارد اقدام به شکایت کرده است.

مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان قدس با تأکید بر آگاهی مردم نسبت به قوانین، خاطرنشان کرد: مردم و مسؤولان باید مطلع باشند که هرگونه تخلف را گزارش دهند و جهاد با توجه به چهارچوب کاری تعریف شده عمل می‌کند و مطیع امر قانون است.

سلگی در خصوص زمین‌های تفکیک شده که روی کاغذ اعمال و قولنامه می‌شود، عنوان کرد: طبق قانون در نقل‌وانتقال اسناد باید استعلام جهاد کشاورزی باشد و در غیر این‌صورت دفترخانه مرتکب تخلف شده است و در صورت استعلام دفترخانه از جهاد کشاورزی، این اداره می‌تواند نظارت بر نقل‌وانتقال و ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی را داشته باشد.

وی گفت: در صورت صدور سندهای جدید با استعلام اداره ثبت اسناد از جهادکشاورزی، مواردی که از حد نصاب قانونی مشخص شده کمتر باشد، مخالفت انجام می‌شود اما در نقل‌وانتقال قولنامه‌ای باغ‌ها که منجر به فروش می‌شود، نمی‌توان نظارت کرد و لازم است دستگاه دیگری با این بنگاه‌ها که مردم را مورد تشویق برای قطعه‌بندی روی کاغذ قرار می‌دهند، نظارت کند و اطلاع‌رسانی انجام گیرد که تفکیک باغات بدون اجازه جهادکشاورزی ممنوع است و امکان ساخت‌وساز در آن وجود ندارد.

مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان قدس ادامه داد: این مسئله در شهرستان‌های مجاور مانند ملارد و شهریار نیز وجود داشته و جهادکشاورزی در مقابل تفکیک فیزیکی ایستاده است.

سلگی بیان کرد: نمونه‌ای از این موارد در باغ امامی به مساحت ۲۲ هکتار بوده که تاکنون ۴ مرتبه اقدام به قلع‌وقمع شده و در باغ ۸ هکتاری نیز هرگونه ساخت‌وساز غیر مجاز که طی ۳ سال اخیر انجام گرفته، تخریب شده و اجازه تفکیک فیزیکی داده نشده است.

وی در ادامه گفت: مورد دیگر زمین شبه‌داری بود که اقدام به گذاشتن پل در زمین زراعی برای قطعه‌بندی کرده بود و با این مورد نیز برخورد شد. همچنین در بخش دیگر در زمین زراعی یک‌دست ساخت‌وساز شده بود که با حکم دادستانی منبع آب و حصار گذاشته شده از بین برده شد و علیه فرد متخلف شکایت مطرح شد.

مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان قدس با اشاره به اینکه شهرستان قدس کمترین میزان تغییرکاربری در میان شهرستان‌های استان تهران را دارد، تصریح کرد: هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود و مردم باید از خرید زمین‌های قطعه‌بندی شده خودداری کنند و جهادکشاورزی هیچ‌گونه مجوزی خارج از چهارچوب قانونی صادر نمی‌کند.

انتهای پیام/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول