اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک در ایام کرونایی ممنوع!/ شدت کرونا به چه عواملی بستگی دارد؟

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: آنتی بیوتیک‌ها در دوره شیوع کرونا با تجویز پزشک مصرف شود و افراد نباید خودسرانه آن را استفاده کنند.

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک در ایام کرونایی ممنوع!/ شدت کرونا به چه عواملی بستگی دارد؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا چند توصیه کرونایی به مردم داشته است که بخش‌های مهم این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

- مکمل‌های غذایی و دارویی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها نباید خودسرانه مصرف شود و استفاده از هر نوع مکملی باید با تجویز پزشک صورت گیرد زیرا سیستم ایمنی را درگیر بیماری می‌کند.

- همه افراد به‌ویژه زنان از کاهش یا افزایش وزن خودداری کنند و تقویت ایمنی بدن باید زیر نظر پزشک باشد.

- پیاده روی روزانه ۳۰ دقیقه با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب برای افراد مفید است و مصرف  پنج عدد میوه و سبزی هر روز در سبد تغذیه‌ای باید گنجانده شود.

- از خوردن غذاهای آماده و چرب در ایام کرونایی نیز خودداری شود.

- آهسته و بی هیجان حرف زدن برای جلوگیری از پراکندگی بزاق دهان نیز توسط مردم مورد توجه قرار گیرد و اگر کسی ماسک استفاده نمی‌کند هنگام عطسه روی دهان خود را بگیرد تا قطرات ناشی از عطسه به فردی دیگری منتقل نشود.

- خودمراقبتی شامل توجه به دستورالعمل های بهداشتی رعایت اصول ایمنی سلامت بدن، توجه به تغذیه و پرهیز از تجمعات و دورهمی ها است که افراد را از کرونا حفظ می کند.

شدت کرونا به چه عواملی بستگی دارد؟

خبرگزاری میزان نیز گفت‌وگویی با جلال مجدیان، متخصص بیماری‌های عفونی و داخلی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

- در شروع اپیدمی و بعد از آن پاندمی کرونا تصور می‌شد که تنها وجود بیماری‌های زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی می‌تواند در شدت بیماری مداخله‌گر باشد.

- هر چند این مسئله رد نشده و در افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، سنشان بالا است و بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت دارند، عوارض ناشی از ابتلا به کووید۱۹ بیشتر بروز پیدا می‌کند و یا اینکه این اشخاص به فرم پیش‌رونده و شدیدتر این بیماری مبتلا می‌شوند؛ اما واقعیت این است که به مرور زمان در خصوص شدت کرونا با مسائلی روبه رو شدیم که دریچه‌های جدیدی در این مورد را به روی ما باز کرد.

- تنها وجود بیماری‌های زمینه‌ای نمی‌تواند پیش‌آگهی فرد را مشخص کند که دچار فرم شدید این بیماری می‌شود و یا نوع خفیف کرونا را می‌گیرد و به نظر می‌رسد ژنتیک هم جزء عواملی باشد که در بروز شدت بیماری مداخله‌گر است.

- به طور کلی بر طبق بررسی‌های محدودی که انجام شده به نظر می‌رسد افرادی که دارای گروه خونی O هستند، میزان درگیریشان به کرونا خفیف‌تر بوده است، اما هنوز نمی‌توان از لحاظ آماری به این مطالعات استناد کرد.

- ابتلا به این بیماری بین زنان و مردان تفاوت چندانی با هم ندارد. اگر بخواهیم فرم شدید بیماری را بین زنان و مردانی که هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند، با کنار گذاشتن سایر عوامل مداخله‌گر تقسیم بندی کنیم، میزان مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کرونا بین زنان و مردان با هم تفاوت چشمگیری نداشته و اینگونه نیست که بتوانیم بگوییم کرونا در یک جنسیت با شدت بیشتری بروز پیدا کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول