اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

ریزش دلار و بورسی که همچنان چشم به بازارهای دیگر دارد/ شاخص سازها بلای جان بازار سرمایه

پس از اصلاح سه ماهه بازار سرمایه به دلایل مختلف، اینبار شاخص منفی بورس به دلیلی به غیر از بازیگران این بازار رخ داده است.

ریزش دلار و بورسی که همچنان چشم به بازارهای دیگر دارد/ شاخص سازها بلای جان بازار سرمایه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعضی فعالان بازار سرمایه معتقدند ریزش بازارهای موازی بازار سرمایه مانند ارز، طلا و خودرو طی روزهای گذشته دلیلی بر قرمز پوش شدن شاخص بورس بوده است. از بامداد چهارشنبه تا روز گذشته با تغییر شرایط سیاسی بین‌المللی بازار سرمایه نیز روندهای متناقضی را طی کرد.

روز چهارشنبه سهم های خودرویی و نمادهای دلاری مانند پتروپالایشی ها در صف های خرید غرق بودند و بازار را نیز تا حدودی با خود به سمت سبزپوشی حرکت داده بودند. اما با تغییر شرایط سیاسی خارجی، دلار و طلا روند نزولی خود را آغاز کردند.

این مساله سبب شد نمادهای دلاری روز کاری بعد را در صف های فروش آغاز کنند و صف های خرید 1.5 میلیاردی نمادهای خودرویی نیز خیلی زود از بین رفته و این نمادها نیز به رنگ قرمز تغییر رنگ دهند.

اینکه بورس به یک موجود طفیلی برای بازارهای دیگر تبدیل شده است، یکی از نکات منفی این روزهای بازار است. یعنی بورس تابعی از شرایط بازارهای دیگر مانند  بازار ارز شده است. طی روزهای گذشته این مساله خود را نشان داده است. واکنش بازار ارز به شرایط سیاسی خارجی و بالا و پایین شدن قیمت نمادهای دلاری و ریالی طی امروز و روز چهارشنبه این مساله را تائید می کند.

بازی نمادهای شاخص ساز با بورس

شاخص سازها نیز در این روزها، به یک موضوع حاد برای بازار تبدیل شده اند. روندی که نمادهای شاخص ساز از ابتدای سال تاکنون طی کرده اند، نشان از یک مسیر پر فراز و نشیب برای بازار دارد. 

نمادهای شاخص ساز که بیشتر از سهم های دولتی هستند، بیشتر روزها در حال نوسان و یا در صف فروش هستند. این مساله سبب می شود، سایر نمادهای بازار را نیز با خود به سمت صف فروش سوق می دهند.

این شرکت ها که در ماه های ابتدایی سال رشد خوب کرده اند، در 3 ماه گذشته به واسطه سهامداران حقوقی که دراوج قیمت ها، سهام خود را عرضه کرده اند، در حال حاضر کمترین میزان حمایت از حقوقی ها را دارند.

در عکس های زیر چند نماد که در ماه های گذشته بیشترین تاثیر مثبت و منفی را در بازار سرمایه داشته اند، مشاهده می کنید.

انتظارات از آینده مهم تر از واقعیات شرکت های بورسی

در حوزه غیراقتصادی نیز فضای سیاسی تاثیر بسیار زیادی بر بورس گذاشته است. در حال حاضر بیشتر شرکت های بورسی به دلیل رشد قیمت دلار و افزایش نرخ تورم در حال سودسازی و اعلام افزایش فروش و یا افشای اطلاعات گروه الف یعنی افزایش قیمت محصولات خود هستند. این مساله باید در شرایط عادی بازار را به سمت سبزپوشی و افزایش شاخص حرکت دهد. اما در بازارهای مالی انتظارات افراد اهمیت فراوانی دارد و قیمت ها بر اساس انتظارات شکل می گیرند و نه صرفا بر اساس ارزندگی و مثبت بودن اتفاقات حول نمادها.

اگر سیگنال مثبتی از فضای سیاسی مخابره شود، می تواند بازار سهام را به کانونی جذاب برای سرمایه گذاران تبدیل کند. همانطور که انتظارات افراد از آینده نیز می تواند بازار را منفی کرده و یا با نوسان همراه کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول