اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

زراعت چوب یک سرمایه‌گذاری معقولانه در گلستان/ ایجاد اشتغال و درآمد با توسعه زراعت چوب

سالانه بخشی از جنگل‎های کشور به دلایل مختلف مثل قاچاق چوب و آتش‌سوزی از بین می‎رود از این رو رونق زراعت چوب می‎تواند راهکاری ارزشمند برای صیانت از این گنجینه‎های خدادای و از سویی ایجاد فرصت‎های شغلی جدید باشد.

زراعت چوب یک سرمایه‌گذاری معقولانه در گلستان/  ایجاد اشتغال و درآمد با توسعه زراعت چوب

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سالانه بخشی از جنگل‎های کشور به دلایل مختلف مثل قاچاق چوب و آتش سوزی از بین می‎رود از این رو رونق زراعت چوب می‎تواند راهکاری ارزشمند برای صیانت از این گنجینه‎های خدادادی باشد.

طبق آخرین آمار سازمان فائو که در ارزیابی‎های جنگل‎های کشورهای مختلف جهان منتشر شده بود حدود ۶/۶ میلیون از مساحت ایران معادل ۱۱ میلیون و ۷۵ هزار هکتار را جنگل‎ها در بر می‎گیرند و از این‌میزان تنها یک هشتم را جنگل‎های بکر و دست‌نخورده با پوشش‎های غنی جنگلی تشکیل می‎دهند.

آمارهای موجود نشان می‎دهد بیشترین ظرفیت تولید چوب کشور در سه استان‌شمالی در دستور کار مؤسسه سازمان جنگل‎ها، مرتع و آبخیزداری قرار گرفته است این اتفاق می‎تواند در ایجاد فرصت‎های جدید شغلی نقش بسزایی داشته باشد از سویی استفاده از زمین‎های بایر، تنفس واقعی‎تر جنگل‎ها و طمع کمتر برای قطع درختان جنگلی، تأمین مواد اولیه سلولزی، تأمین نیاز چوب کشور و احتیاج به واردات کمتر از دیگر مزایای توسعه زراعت جوب محسوب می‎شود.

 

 چند سالی می‎شود در گلستان طرح زراعت چوب در حال اجراست طرحی که می‎تواند علاوه بر تأمین نیاز چوبی کشور زمینه‌ساز اشتغال برای افراد بی‌شماری باشد.

*7 درصد از مساحت کشور را جنگل‎ها تشکیل می‎دهند/ ایران کشوری فقیر از لحاظ دارا بودن جنگل

در همین رابطه رئیس اداره جنگل‎ها و پارک‎های گلستان با اشاره به تعریفی از طرح زراعت چوب در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: کشت گونه‎های سریع‎الرشد با هدف تولید و بهره‎برداری از چوب که برای مدت مشخصی انجام می‎شود زراعت چوب گفته می‎شود.

علی ناصری تصریح کرد: ۱۴/ ۲میلیون هکتار با احتساب بیشه‎ها مساحت جنگل‎های کشور است در واقع هفت درصد مساحت کشور ما را جنگل‎ها تشکیل می‎دهد و این یعنی کشور ما از لحاظ داشتن جنگل فقیر است.

وی با بیان اینکه مساحت جنگل‎های شمال کشور ۲ میلیون هکتار است، افزود: در جنگل‎های گلستان گونه‎های ارزشمندی همچون سرخدار و انجیلی وجود دارد براساس سیاست‎های دولت طرح تنفس جنگل اتفاق افتاد که به نوعی بحث حفاظت از جنگل به قوت خود باقی است.

 

رئیس اداره جنگل‎ها و پارک‎های گلستان ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ توسعه زراعت چوب به منظور بهره‎برداری و تولید چوب در مجلس شورای اسلامی مصوب شد در واقع یکی از موضوعاتی که در کشور بحث تولید و اشتغال را به دنبال دارد مربوط به تولید چوب است نزدیک به ۱۴ میلیون متر مکعب نیاز چوبی کشور را تشکیل می‎دهد در گذشته ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد از سطوح مورد نیاز چوب کشور از مواد جنگلی تأمین می‎شد با طرح تنفس جنگل این ۲۵ درصد محدود و ممنوع اعلام شد.

ناصری با بیان اینکه در تولید چوب ۷ میلیون مترمکعب کسری در کشور داریم، خاطرنشان کرد: با کشت گونه‎های سریع‌الرشد می‎توان این کسری را جبران کرد گونه‎هایی که در بحث زراعت چوب کار می‎شود «صنوبر»، «اکالیپتوس» و اخیرأ «پالونیا» است که در مدت کوتاه‌تری به بهره‎برداری می‎توان رساند و از سویی می‎توان در مدت کوتاه‌تری نیاز چوبی کشور را تأمین کرد.

وی اضافه کرد: از سنوات گذشته با توجه به ۵۰ سال فعالیت اداره کل منابع طبیعی گلستان و سازمان جنگل‎ها و پارک‎ها بیش از ۸۱ هزار هکتار در استان جنگل کاری شده است که اغلب گونه‎های سوزنی برگ بوده و در اطراف گرگان جایی که در تثبیت مالکیت دولت بوده کاشته شده است یا در شرق استان که بحث توسعه جنگل را داشتیم این گونه‎ها اقتصادی هستند اما طول عمر بهره‎برداری از آنها بلندمدت است.

رئیس اداره جنگل‎ها و پارک‎های گلستان در خصوص توسعه زراعت چوب در استان گفت: آب و خاک دو عنصر مهم در زراعت چوب محسوب می‎شوند هر جا بتوانیم از منابع آبی استفاده کنیم می‎توان زراعت چوب را انجام داد با این وجود زمانی کشاوزران ما به زراعت چوب اعتقاد پیدا می‎کنند که مطمئن باشند درآمد حاصل از زراعت چوب بیشتر از درآمد کشاورزی‎شان است سال گذشته ۲۰۰ هکتار از عرصه‎های ملی و مستثنیات استان به زراعت چوب اختصاص یافت به طوری که ۸۰ هکتار باغ‎ها درختانشان ریشه‌کن شد و به کشت گونه‎های «صنوبر» و «اکالیپتوس» اختصاص یافت.

 

*اقلیم مناسب گلستان برای زراعت چوب/ ۱۰ تا ۱۱ میلیون مترمکعب کسری تولید چوب در کشور وجود دارد

یک‌کارشناس جنگلداری نیز در خصوص وضعیت جنگل‎های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در حال حاضر از ۱۴/۲ میلیون هکتار از سطح جنگل‎های طبیعی کشور حدود ۴۵۳ هزار هکتار مساحت جنگل‎های گلستان را تشکیل می‎دهد با توجه به اینکه طرح تنفس جنگل‎ها در حال اجراست نیاز مبرم به چوب روز به روز بیشتر احساس می‎شود‌.

رضا احمدی تصریح کرد: حدود ۸۰ میلیون جمعیت در کشور داریم و نیاز سرانه به چوب در کشور به ازای هر شخص حدود دو دهم‌متر مکعب است نیاز سالانه ما به چوب ۱۶ میلیون متر مکعب است  حدود ۵ میلیون مترمکعب چوب از واردات و قاچاق تأمین می‎شود بنابراین نشان می‎دهد ۱۰ تا ۱۱ میلیون مترمکعب کسری تولید چوب در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اقلیم مناسب گلستان در توسعه زراعت چوب گفت: گلستان یک استان چهار اقلیم است بر اساس تعاریف مختلف که داریم گونه‎های چوب ۱۰ که بتواند حداقل تولید سالانه ۱۰‌ تن در هکتار و رشد ارتفاعی ۶۰ سانت داشته باشند جزو گونه‎های سریع‌الرشد محسوب می‎شوند مانند انواع صنوبرها، اکالیپتوس و پالونیا که شرایط مساعد کشت برای این گونه‎ها در استان فراهم است از این رو بحث سرمایه‌گذاری در زراعت چوب معقولانه به نظر می‎رسد.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول