اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

لبنان| واکنش‌ها به تحریم «باسیل»؛ آمریکا دنبال متفرق کردن متحدان حزب‌الله است

طرف‌های مختلف لبنانی تحریم وزیر خارجه پیشین این کشور را موضوعی سیاسی دانستند و اعلام کردند، آمریکا با این اقدام دنبال هدف گرفتن متحدان مقاومت و پراکنده کردن آنها از اطراف حزب‌الله است.

لبنان| واکنش‌ها به تحریم «باسیل»؛ آمریکا دنبال متفرق کردن متحدان حزب‌الله است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اقدام دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم «جبران باسیل» وزیر خارجه پیشین لبنان و رئیس حزب «جریان ملی آزاد» (التیار الوطنی الحر) با واکنش گسترده‌ای در داخل لبنان روبه‌رو شد.

بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، هیأت سیاسی جریان ملی آزاد امروز (شنبه) در واکنش به این موضوع بیانیه‌ای صادر و ضمن ابراز تأسف از تحریم مذکور اعلام کرد، این اقدام در تناقض با ارزش‌های آزادی و دموکراتیک است.

حزب جریان ملی آزاد در ادامه دولت آمریکا را به انصراف از تصمیم خود فرا خواند و افزود، واشنگتن مستندات خود برای این اقدام را ارائه کند.

در ادامه این بیانیه آمده، جریان ملی، همچنان به اصول خود پایبند خواهد بود، از داخل و خارج دستور نخواهد گرفت و هر آنچه دارد برای آزادی، استقلال و حاکمیت لبنان خواهد داد.

این گروه سیاسی تأکید کرد، تحریم جبران باسیل افترایی آشکار و انتقام از سیاستمداری است که حاضر نشده به آنچه مخالف با اصولش است، تن دهد.

ائتلاف سیاسی «لقاء الأحزاب والقوى والشخصیات الوطنیة اللبنانیة» (تجمع احزاب، قدرت‌ها و شخصیت‌های ملّی لبنان) نیز در بیانیه‌ای این اقدام آمریکا را محکوم کرد.

این ائتلاف سیاسی اعلام کرد، این اقدام که اندکی پس از تحریم دو وزیر سابق «علی حسن خلیل» و «یوسف فینانوس» صورت می‌گیرد دنبال هدف گرفتن متحدان مقاومت و اعمال فشار بر آنهاست تا به دیکته‌های آمریکا تن دهند و از ائتلاف به حزب‌الله دست بردارند.

در ادامه این بیانیه آمده، اتهام جبران باسیل به «فساد» برای توجیه تحریم‌ها اتهامی سیاسی است و هیچ ارتباطی با فساد ندارد. این اقدام حجم مداخلات آشکار آمریکا در امور لبنان و تلاش این کشور برای تخریب چهره متحدان مقاومت را نشان می‌دهد.

احزاب لبنانی اعلام کردند، آمریکا خود رأس فساد است و اصلا حق ندارد که لبنانی‌ها را بین فاسد و غیرفاسد تقسیم‌بندی کند.

«ایلی الفرزلی» معاون «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان، اعلام کرد، تحریم‌ها علیه باسیل جدید نیست و ریاست‌جمهوری و باسیل از آن اطلاع داشتند؛ قرار بود این تحریم‌ها دو هفته پیش اعلام شود اما برخی میانجی‌گری‌ها منجر به تأخیر دو هفته‌ای در اعلام آن شد.

«ماریو عون» از نمایندگان فراکسیون «لبنان القوی» (وابسته به حزب جریان ملی آزاد) در پارلمان لبنان هم گفت، آمریکایی‌ها بزودی خواهند فهمید این اقدام نادرست است زیرا جریان ملی به فشارهای آمریکا تن نخواهد داد.

«الیاس بوصعب» دیگر عضو ائتلاف لبنان القوی هم گفت، اگر باسیل حاضر به تغییر مواضع خود و جریان سیاسی‌اش می‌شد این تحریم‌ها اعمال نمی‌شد اما وی نخواست اینچنین کاری انجام دهد.

«هادی حبیش» عضو فراکسیون المستقبل (از جریان‌های رقیب مقاومت در لبنان)‌ هم این تحریم‌ها را اقدامی سیاسی خواند و ابراز امیدواری کرد که این موضوع بر روند تشکیل دولت در لبنان تأثیر نگذارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول