اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

حقوقدان عراقی: می‌توان آمریکا را در شورای امنیت تحت پیگرد قرار داد

یک حقوقدان عراقی با اشاره به نقض حاکمیت عراق و تخلفات متعدد ایالات متحده آمریکا در این کشور، تصریح کرد که از نظر قانونی امکان پیگرد و بازخواست قانونی واشنگتن در شورای امنیت وجود دارد.

حقوقدان عراقی: می‌توان آمریکا را در شورای امنیت تحت پیگرد قرار داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «علی التمیمی» حقوقدان عراقی می‌گوید که آمریکا با انجام عملیات نظامی و هدف قرار دادن مقامات در خاک عراق از طریق هواپیماهای خود، حاکمیت این کشور را نقض کرده است و باید در شورای امنیت مورد بازخواست قرار گیرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: بغداد می‌تواند علیه ایالات متحده آمریکا به دلیل نقض حاکمیت و ارتکاب جنایت در  هدف قرار دادن شخصیت‌ها در مرز عراق  که نقض ماده اول، دوم و سوم منشور سازمان ملل است، شکایت کند.

التمیمی افزود:هدف قرار دادن شخصیت‌هایی چون شهید «قاسم سلیمانی» و شهید «ابومهدی المهندس» نه تنها نقض آشکار حاکمیت کشور عراق محسوب می‌شود که نقض آشکار قانون هواپیمایی این کشور نیز به شمار می‌رود. زیرا این حمله در فرودگاه بغداد روی داد که یک فرودگاه غیرنظامی است. این امر، نقض آشکار توافق‌نامه امنیتی امضا شده میان بغداد و واشنگتن در سال ۲۰۰۸ و ماده ۲۷ این توافق نامه است که بر اساس آن، ایالات متحده آمریکا متعهد شد که امنیت در داخل عراق را حفظ کند.

این حقوقدان عراقی توضیح داد: عراق این حق را دارد که در شورای امنیت و سازمان ملل علیه آمریکا شکایت کند زیرا این اقدامات ایالات متحده، تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی و نقض مواد یک تا ۳ منشور سازمان ملل و نقص ماده ۳۹ این منشور محسوب می‌شود.

نظامیان تروریست آمریکایی بامداد ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ طی یک حمله‌ پهپادی، سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی مهندس،نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را به همراه شش نفر دیگر در بغداد به شهادت رساندند.  پس  از این اقدام، پارلمان عراق به تاریخ پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸ شمسی طرح اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور را به تصویب رساند.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول