اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

مالیات بر عایدی سرمایه بدون تورم، کارایی ندارد/ پیش‌بینی مالیات بر سهام و سود سپرده

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی گفت:‌ تورم زدایی از مالیات عایدی سرمایه‌، این نوع مالیات را ناکارآمد می‌کند.

مالیات بر عایدی سرمایه بدون تورم، کارایی ندارد/ پیش‌بینی مالیات بر سهام و سود سپرده

محمود علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد لایحه اصلاح بخشی از قانون مالیاتهای مستقیم که اخیراً به مجلس شورای اسلامی ارسال شد، در پاسخ به این سوال که در پیش نویس اولیه مصادیق مانند سهام، سهم‌الشرکه و سود سپرده بانکی در مالیات مجموع درآمد پیش بینی شده بود، آیا در لایحه دولت حذف شده است؟ اظهار داشت: ۱۰۰ درصد راجع به مواردی که گفتید، در مالیات مجموع درآمد دیده شده است. هر شخصی که درآمدی داشته باشد، باید در یک اظهارنامه مشخص ابراز کند و این درآمدها اعم از معاف مالیات یا مشمول مالیات است، فرقی ندارد.

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به اینکه در تعریف مجموع درآمد، مصادیق یاد شده وجود ندارد، گفت: وقتی می‌گویم درآمد افراد ناشی از هرگونه فعالیت داخل یا خارج از کشور؛ منظور تمامی این موارد است. حتی درآمدهایی که معاف از مالیات هستند، نیز باید ثبت شود.

وی تاکید کرد:‌ سهامداران حقوقی مالیات علی الحساب سود سهام برایشان پیش بینی شده و در اظهارنامه ابرازی آنها باید مشاهده شود، حتی سود سپرده باید در اظهارنامه ثبت شود.

علیزاده در پاسخ به این سوال که چرا تعریف مالیات بر عایدی سرمایه تغییر کرده و موضوع تورم سالانه از مالیات عایدی کسر خواهد شد؟ گفت: در کمیسیون تخصصی دولت نرخ مالیات بر عایدی سرمایه از ۲۵ به ۵۰ درصد افزایش یافت و بعد از آن تورم زدایی شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تورم زدایی از مالیات بر عایدی سرمایه کارایی لازم را دارد؟ تصریح کرد: کارایی لازم را ندارد. اگر کسانی که برای اولین بار تا سه سال معامله انجام می‌دهند، معاف از مالیات باشند، کسانی که در طول سال اقدام به خرید و فروش می‌کنند و همانند مالیات کالاها و خدمات می‌تواند دیده می شوند. به هر حال این موضوع نظر کمیسیون اقتصادی دولت است و به آن احترام می‌گذاریم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول