اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

کرونا پسماندهای صنعتی را کاهش داد/ امکان استفاده رایگان پاکبان‌های شهرقدس از خدمات آزمایشگاهی

معاون خدمات شهری شهرداری قدس با اشاره به کاهش تولید زباله‌های صنعتی در ۸ ماه اخیر به دلیل تعطیل و نیمه‌تعطیل شدن بسیاری از کارگاه‌ها، گفت: کنترل سلامت ۳۰۰ نفر از پاکبان‌ها و نیروهای خدماتی تحت‌نظر بوده و پرونده سلامت برای همه آن‌ها تشکیل شده است و می‌توانند به شکل رایگان از خدمات آزمایشگاهی استفاده کنند.

کرونا پسماندهای صنعتی را کاهش داد/ امکان استفاده رایگان پاکبان‌های شهرقدس از خدمات آزمایشگاهی

حمید کاظمی صیاد معاون خدمات شهری شهرداری قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرقدس در ارتباط با میزان تولید پسماند در روزهای شیوع کرونا، اظهار کرد: میانگین تولید زباله در روزهای کرونایی نسبت به سال گذشته در همین زمان تفاوت چندانی نداشته و با استفاده از نوع و حجم زباله، سطح زندگی و وضعیت اقتصادی مردم قابل سنجش و شرایط اقتصادی کنونی و کاهش قدرت خرید بر میزان تولید زباله تأثیرگذار است.

وی گفت: میزان تولید زباله حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ تُن متفاوت بوده و طی روزهای کرونایی مردم بیشتر به سمت مصرف میوه و سبزی گرایش داشته‌اند اما با شیوع کرونا می‌توان سفرهای انجام شده در ماه‌های پُر سفر را با میزان زباله تولیدی مقایسه کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری قدس در خصوص استفاده از وسایل محافظتی در مقابل کرونا، ادامه داد: استفاده از دستکش و ماسک یکبارمصرف در شرایط کرونایی افزایش یافته اما حجم زباله تولید شده از آن زیاد نیست و البته در ماه‌های اخیر مصرف روزانه دستکش توسط مردم کاهش داشته و بیشتر در مراکز بهداشتی و درمانی استفاده می‌شود.

کاظمی صیاد در ارتباط با رهاسازی ماسک‌های آلوده در معابر، افزود: اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها و فضاسازی شهری در این زمینه انجام گرفته و سطل‌های زباله مکانیزه در سطح شهر قرار دارد و لازم است مردم نسبت به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند. علاوه بر مغازه‌دارها نیز نباید زباله‌های خود را در جوی‌ها تخلیه کنند تا موجب آب‌گرفتگی جوی‌ها در شرایط عادی و بارندگی نشود.

وی در ادامه گفت: بخشی از شهر نیز فاضلاب خانگی در جوی‌ها روان است که این مسئله موجب از بین رفتن کف‌سازی جوی‌ها شده و منجر به ایجاد لجن و بوی نامطبوع می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری قدس بیان کرد: مردم باید در زندگی‌های آپارتمانی و زندگی شهری فرهنگ خروج زباله از منزل در ساعت ۹ شب را داشته باشند تا در همان زمان توسط نیروهای خدمات شهری جمع‌آوری شود تا آسیب‌هایی مختلفی که بر اثر تجمع زباله ایجاد می‌شود کاهش یابد.

معضل زباله‌گردی

کاظمی صیاد در خصوص زباله‌گردها اضافه کرد: زباله‌گردهایی که دارای چرخ هستند، از میان زباله‌ها پلاستیک و ضایعات که قابلیت فروش دارند را جدا کرده تا درآمدی کسب کنند و تاکنون حدود ۷۰ نفر از آن‌ها در سازمان مدیریت پسماند دارای پرونده بوده و سازماندهی شده‌اند و لازم است ساماندهی این بخش به پیمانکار واگذار شود.

وی در ادامه مطرح کرد: بسیاری از این افراد جایی برای زندگی نداشته و تعدادی از آن‌ها معتادان متجاهر بوده که بخش عمده‌ای از آن‌ها در پارک‌ها به سر می‌برند که فکری برای ساماندهی آن‌ها نشده است.

معاون خدمات شهری شهرداری قدس  افزود: برای ساماندهی بی‌خانمان‌ها گرمخانه‌ای در نظر گرفته شده و برای معتادان متجاهر که در معابر و پارک‌ها دیده می‌شوند، نیازمند نگهداری با شرایط ویژه هستند و نیروی انتظامی موظف به جمع‌آوری و بهزیستی عهده‌دار ساماندهی و نگهداری آن‌ها در کمپ‌ها است.

افزایش سرقت‌های جزئی در روزهای کرونایی

کاظمی صیاد با اشاره به وجود سرقت‌های جزء در ۸ ماه گذشته، گفت: طی این مدت سرقت اجسامی که به راحتی حمل می‌شود از جمله لامپ، سرچراغی، بخش‌های تزئینی در پایه برج‌ها و دریچه آلاچیق‌ها در بلوارها و بوستان‌ها بسیار شده و به دلیل عدم امکان تأمین امنیت برای هر لحظه از سرقتی که روی می‌دهد، خدمات‌رسانی در شهر را مختل کرده و این مسئله هزینه‌های زیادی به وجود آورده است.

کاهش زباله‌های صنعتی به دلیل تعطیلی واحدها

وی در خصوص تولید زباله‌های صنعتی بیان کرد: میزان تولید زباله‌های صنعتی حدود ۶ تُن در هفته بوده که معمولاً از نوع زباله خشک است و طی قرارداد با پیمانکار به صورت روزانه یا هفتگی از واحدها جمع‌آوری شده و پس از انتقال به سکوی میانی به اخترآباد منتقل می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری قدس ادامه داد: زباله‌های تولیدی بخش صنعتی کم خطر بوده و حجم بیشتری نسبت به وزن دارند و در ۸ ماه اخیر به دلیل تعطیل و نیمه‌تعطیل شدن بسیاری از کارگاه‌‌ها، حجم زباله کمتری تولید شده است.

کاظمی صیاد با اشاره به انتقال انواع پسماندها به اخترآباد، ابراز کرد: زباله‌ها پس از جمع‌آوری به سکوی میانی مکانیزه در شهرقدس منتقل می‌شود و امکان جداسازی در این محل وجود نداشته و صرفاً عمل تجمیع، توزیع و انتقال انجام می‌گیرد. همچنین شیرابه تولیدی نیز در مخازنی جمع‌آوری شده که به همراه زباله‌ها توسط خودروهای سرپوشیده و مجهز به مخزن شیرابه، بلافاصله به اخترآباد منتقل شده و در نهایت عمل تفکیک زباله در آن محل انجام می‌شود و این فرآیند در شهرداری‌های غرب استان نیز به همین شکل است.

فعالیت ۳۰۰ نفر در نظافت شهری

معاون خدمات شهری شهرداری قدس با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی پاکبان‌ها در حفظ پاکیزگی و بهداشت شهری، اظهار کرد: در طول شبانه‌روز ۳۰۰ نفر از پاکبان‌ها، رانندگان خودروهای جمع‌آوری کننده زباله و ناظران در قالب ۲ پیمانکار اقدام به پاک‌سازی و نظافت شهری در مناطق ۱و ۲ می‌کنند.

کاظمی صیاد در ارتباط با اهمیت سلامت پاکبان‌ها در روزهای کرونایی، گفت: طی قراردادی که با دو مرکز آزمایشگاهی در سطح شهر منعقد شده، کنترل سلامت آن‌ها تحت‌نظر بوده و پرونده سلامت برای همه کارگران تشکیل شده است. همچنین این افراد می‌توانند به شکل رایگان از خدمات آزمایشگاهی استفاده کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول