اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

کرونا از جنس ماسک‌های آلوده رها شده

استفاده از وسایل پوششی حافظتی به ویژه ماسک در روزهای شیوع ویروس کرونا افزایش یافته و رهاسازی این اقلام پس از مصرف موجب به خطر انداختن سلامت شهروندان، محیط زیست و آبگرفتگی معابر می‌شود که لازم است نسبت به این موضوع فرهنگ‌سازی انجام گیرد.

کرونا از جنس ماسک‌های آلوده رها شده

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرقدس، سیده طیبه عزتی در یادداشتی به اهمیت و توجه به ماسک و دستکش‌های استفاده شده و رهاسازی آن‌ها در کوچه و خیابان و خطر انتقال آلودگی به دیگر افراد جامعه پرداخته است:

ماسک پوششی بهداشتی است که از آن برای محافظت در برابر ذرات معلق در هوا و آلودگی‌های میکروبی به منظور جلوگیری از عفونت‌های ریوی و بیماری‌های واگیردار استفاده می‌شود.

ماسک‌ها دارای انواع و اقسام مختلف هستند که می‌توان به انواع یکبار مصرف پزشکی و چندبارمصرف پارچه‌ای یا خانگی که پس از هربار شست‌وشو و اتوکشی قابلیت چند بار استفاده را دارد، اشاره کرد.

مواد سازنده ماسک و پوشش‌های حفاظتی

در روزهایی که ویروس حاد تنفسی کرونا در تمام نقاط کشور و جهان شیوع پیدا کرده، میزان استفاده از ماسک‌های یکبار مصرف بهداشتی و پوشش‌های حفاظتی برای مقابله با ویروس کرونا نیز افزایش یافته است.

ماسک پزشکی یکبار مصرف از لایه‌های مختلف تشکیل شده و نوعی از ماسک مورد استفاده در این روزها است که از پارچه‌های بدون بافت و از جنس مواد پلی پروپیلنی تهیه می‌شود.

این مواد در دستگاه اکسترودر ذوب‌شده و با خروج از سوزن‌های تعبیه‌شده به صورت فیلامنت یا رشته‌های باریک درآمده که با سرد شدن در یک کانال هوا به صورت ایرودینامیکی کشش داده می‌شود و در انتهای مسیر تولید روی نوار نقاله تشکیل لایه اسپان باند را می‌دهد.

پارچه‌های اسپان در صنایع مختلف استفاده‌های زیادی دارد؛ در صنعت بهداشت و درمان به عنوان پارچه لباس بیمارستانی، ملحفه یکبار مصرف، تولید دستمال مرطوب و پاک‌کننده لاک ناخن، کاور کفش، گان جراحی و ماسک کاربرد دارد.

ملت بلون نیز یکی دیگر از منسوجات بدون بافت دارای ظرافت الیاف و قدرت نفوذپذیری بسیار بالایی در برابر مایعات است که مانند اسپان باند نقش فیلتر را در ماسک دارد؛ این دو پارچه دارای مواد اولیه یکسان هستند و تفاوت آن‌ها در اندازه تارها و قرارگرفتن روی پارچه است.

همچنین دستکش‌های یکبار مصرف و دیگر اقلام پوششی حفاظتی که برای مقابله با کرونا ویروس استفاده می‌شود نیز از ترکیبات پلیمری ساخته شده است.

خطر ماسک‌های رهاشده در معابر عمومی

ماسک‌های بهداشتی یکبار مصرف در روزهای کرونایی پس از هر بار مصرف آلوده به ویروس و دیگر عوامل بیماری‌زا است و به عنوان یک زباله عفونی تلقی شده و باعث انتقال آلودگی می‌شود.

برخی از شهروندان با کم‌توجهی و یا بی‌توجهی به این مسائل ماسک و دستکش‌های استفاده شده خود را در کوچه و خیابان انداخته و این آلودگی را به دیگر افراد جامعه منتقل می‌کنند.

همان‌طور که اشاره شد، اقلام پوششی برای محافظت از کرونا از ترکیبات پلیمری ساخته می‌شود و رهاسازی آن‌ها در اماکن عمومی علاوه بر به مخاطره انداختن سلامتی مردم، تهدیدی برای سلامت محیط زیست بوده و حتی موجب آبگرفتگی جوی‌ها نیز می‌شود.

با شیوع ویروس کرونا اهمیت جمع‌آوری زباله‌های شهری به دلیل ارتباط مستقیم با سلامتی مردم بیشتر شده و زباله‌هایی مانند ماسک، دستکش و سایر اقلام پرکاربرد در این روزها در صورتی که به شیوه صحیح جمع‌آوری و دفع نشود سلامتی شهروندان و کارکنان بخش نظافت شهری را به مخاطره می‌اندازد.

راهکار چیست؟

جداسازی و تفکیک صحیح زباله‌ها در منازل و اماکن عمومی، فرهنگ‌سازی، اصلاح الگوی مصرف و اطلاع‌رسانی نسبت به عدم انداختن ماسک و دستکش در فضاهای عمومی، استفاده از راه‌هایی برای کاهش خطر انتقال عوامل عفونت‌زا مانند استریل‌کردن، قراردادن ماسک و دستکش‌های یکبارمصرف آلوده در کیسه پلاستیکی جداگانه و سپس انتقال به سطل زباله، تولید ماسک‌هایی با قابلیت تجزیه‌پذیری و سازگار با محیط زیست، استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای، تعبیه سطل‌های مخصوص در نقاط مختلف شهر، جمع‌آوری ایمن، استفاده از آهک در دفع زباله عفونی و یا سوزاندن تحت شرایط خاص برای امحاء و انهدام می‌تواند بر پاکیزگی شهری، سلامت شهروندان و محیط زیست تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول