اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو فرصت طلایی برای تولیدکنندگان است

کارشناس اقتصاد سلامت معتقد است اگر حاکمیت قصد تعدیل یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را دارد باید با تکمیل تیتک و تخصیص منابع نشان‌دار فروش ارز به بیمه‌ها از مردم حمایت کند و در عین حال نیز تولیدکننده را تأمین مالی کند.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو فرصت طلایی برای تولیدکنندگان است

داریوش چیوایی کارشناس اقتصاد سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، به راهکارهای جایگزین تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت، وی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: ما الآن ارز واردات دارو که قیمت آن در بازار آزاد حدود ۲۸ هزار تومان هست را ۴۲۰۰ تومان به وارد­کننده می­دهیم. خب می­توانیم این مبلغ را در بازار آزاد یا در سامانه­ی نیما داشته باشیم، بفروشیم و مابه­التفاوت آن را به بیمه­ها تخصیص بدهیم.

چیوایی گفت: در صورت تخصیص ارز نزدیک به آزاد یا نیما به واردکننده می­توانیم بگوییم که آن انگیزه­ای که برای قاچاق وجود دارد از بین می­رود. طبق برخی برآوردها ۳۰ درصد مصرف دارویی که الآن وجود دارد مربوط به همین قاچاق است. در نتیجه در صورت تغییر این سیاست ۳۰ درصد از مصرف دارو کاسته می‌شود.

حمایت هم زمان از تولیدکننده و مصرف‌کننده در صورت حذف ارز ۴۲۰۰

وی به اشکالی که مخالفان این تغییر تحت عنوان افزایش بیش از حد مارجین‌ها (حاشیه قیمت) وارد می‌کنند، بیان کرد: نرخ مارجین می‌تواند با توجه به افزایش قیمت تعدیل شود و به یک رقم مناسبی برسد که در واقع از شکل‌گیری هزینه اضافی جلوگیری کند.

چیوایی گفت: بالاخره تولید­کننده یا داروخانه­ای که داشته ۱۵ درصد سود می­گرفته از دارویی که با نرخ ۴۲۰۰ بوده، حالا فرض کنید که بخواهد از دلار ۲۵ هزار تومانی هم باز ۱۵ درصد سود بگیرد که خب این رقم مارجین، سود را زیاد می­کند و می‌توان آن را تعدیل کرد. البته از طرفی باتوجه به صرفه جویی قابل توجهی که با حذف رانت و فساد بالای ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شود می‌توان حاشیه سود را نیز تغییر نداد.

وی ادامه داد: از طرفی هم این موضوع مطرح می­شود که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یا تعدیل آن شرکت­های داروسازی و وارد­کننده­ی مواد اولیه برای واردات مواد اولیه و دارو باید سرمایه در گردش بیشتری داشته باشند. البته این مساله در کوتاه مدت مطرح است ولی طبیعتاً ما باید در این بسته­ی سیاستی بحث تأمین مالی را هم ببینیم و بانک­ها و صندوق نوآوری و شکوفایی را پای کار بیاوریم برای اینکه تأمین سرمایه در گردش این شرکت­ها را به صورت وام داشته باشند.

هر تغییری با دشواری‌هایی همراه است

این کارشناس اقتصاد سلامت در پاسخ به این شبهه مخالفین که عده زیادی در ایران بیمه نیستند در نتیجه این جایگزینی به ضرر آن‌ها خواهد بود، گفت: در حال حاضر امکان بیمه شدن به راحتی برای همه وجود دارد. یک تعدادی از این پنج میلیون نفر که به دلیل استغنای مالی اصلاً بیمه خریداری نمی­کنند و خودشان نمی­خواهند تحت پوشش بیمه باشند. یک تعداد دیگر آن‌ها که در واقع به این نیاز دارند که داروی بیمه­ای دریافت بکنند، در صورتی که نرخ واقعی بشود این‌ها خودشان می­آیند مراجعه می­کنند و اصلاً داروخانه می­تواند سازوکاری در نظر بگیرد که این‌ها بتوانند خیلی سریع از طریق سامانه بیایند در پوشش بیمه قرار بگیرند. حتی برای کسانی که وسع مالی نداشته باشند در حال حاضر امکان بیمه رایگان نیز وجود دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: این یک بحثی هم که دوستان می­گویند از کجا معلوم مابه­التفاوت بیمه­ها منتقل شود، دولت این را بدهد. بالاخره آنجای کار که باید دوستان پای کار بیایند، همین­جاها است؛ یعنی اینکه بنشینیم کنار بگوییم نمی­شود، این را که همه می­توانیم.

کارشناس اقتصاد سلامت ادامه داد: اگر نخواهیم کاری بکنیم، خیلی راحت است ولی اگر بخواهیم کاری انجام بدهیم نیاز به نظارت دارد. این آن جایی است که باید برای نظارت دستگاه­های نظارتی، مجلس، جاهای دیگر پای کار بیایند و کمک کنند که در این شرایط سخت کشور بتواند خودش را نجات بدهد.

حذف ارز ۴۲۰۰ فرصت طلایی برای تولیدکنندگان

چیوایی گفت: این بحث واقعی کردن نرخ ارز در صنعت دارو می­تواند الآن یک فرصت طلایی باشد برای اینکه صنعت دارو با برآورد صحیح از بازارهای جهانی خودش را به سطح تولید­کنندگان عمده دارو در دنیا نزدیک کند و با صادرات به بازار کشورهای منطقه از رکود خارج شده و چرخ اقتصاد و اشتغال را بچرخاند.

وی اظهار کرد: ما الآن داریم با فشار آوردن روی صنعت داخل برای حفظ قیمت­ها با ارز ۴۲۰۰ واردات را تقویت می­کنیم، آمدیم تولید کشور را خفه کردیم و جلوی رشد صنعت داروسازی را می­گیریم. در حالی که شما ممکن است با واقعی کردن نرخ ارز بتوانی با نصف قیمت، یک سوم قیمت ارز جهانی همین را داخل کشور تولید کنی و اصلاً بتوانی خارج کشور رقابت کنی.

این کارشناس اقتصاد سلامت ادامه داد: ما الآن در بحث ماده اولیه و صنایع پتروشیمی­مان یک فرصت طلایی داریم برای اینکه بیاییم دیگر از n-1 شروع نکنیم و از مراحل اولیه پتروشیمی شروع کنیم و آن را به ماده­ی اولیه، ماده­ی مؤثره و خود دارو برسانیم. ما تا الآن اگر این کار را نکردیم یک بحث عمده­ی آن این است که صرفه­ی اقتصادی ندارد. اگر اقتصادی بشود، اگر قیمت­ها واقعی شود کاملاً صرفه پیدا می­کند.

چیوایی گفت: صنعت داروسازی که الآن شاید ۵ برابر ظرفیت کشور زیرساخت برای تولید دارد، می­تواند خودش را به بازار جهانی اضافه کند. در حال حاضر در کشور شرکت‌هایی را داریم که به دلیل به صرفه نبودن تولید شاید یکی دو روز در ماه خط تولیدشان کار می‌کند یا با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

دست وارد کننده و دلال در جیب مصرف کننده واقعی

وی اظهار کرد: در حال حاضر وارد کننده و دلال از یارانه‌ای که قرار است به مصرف کننده داده شود بهره می‌برند. با واقعی کردن قیمت‌ها می­توانیم به شکوفایی صنعت در این حوزه کمک کنیم به شرطی که به مردم آسیب نزنیم و بسته سیاستی که عرض کردم باید به ‌طور کلی با همدیگر در نظر گرفته شود. بیمه­ها باید تأمین مالی درستی انجام بدهند، باید دولت ما­به­التفاوت ارز را به بیمه­ها بدهد، فقط هم برای بحث دارو مصرف شود و نظارت هم از طریق سامانه­ی تیتک انجام شود تا اینکه هم دارو به دست مصرف­کننده­ی واقعی برسد و هم صنعت رشد کند.

چیوایی سخنان خود را اینگونه جمع‌بندی کرد: اگر حاکمیت بخواهد نقش خودش را درست انجام بدهد، این‌هایی هست که عرض کردم. اینکه بنشینیم کنار بگوییم اگر این را برداریم این اتفاق می­افتد که بله هر تغییری تبعاتی دارد و ما باید تبعات آن را کنترل کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول