اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

حمایت‌های حقوقی از آمران به معروف/ زمینه برای امر به معروف و نهی از منکر مسؤولین فراهم شود

معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین گفت: رویکرد جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر به این صورت که در کنار ورود به حوزه‌های تخصصی، به‌جای مچ‌گیری، دستگیری کنیم و با حمایت‌های حقوقی از آمران به معروف و آموزش‌های آنلاین، زمینه را برای امر به معروف مسؤولین نیز فراهم کنیم.

حمایت‌های حقوقی از آمران به معروف/ زمینه برای امر به معروف و نهی از منکر مسؤولین فراهم شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، کمیل یزدی، معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین در رابطه با تغییر رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: پیش از این در ستاد امر به معروف و نهی از منکر فرآیند به این شکل بود که ما برای سازماندهی نیروهای خود بر اساس یک کتاب آموزشی دوره‌ای را برگزار می‌کردیم و نیروها پس از دوره سازماندهی شده و پس از آن نیز شناسه‌ای برای آنان صادر می‌شد و در نهایت پس از دورهٔ مقدماتی برای آن‌ها کارت صادر می‌شد.

وی ادامه داد: در شکل جدید، رویکرد به این صورت است که نیروها باید به سامانهٔ امین امر به معروف ورود کرده و پس از ثبت‌نام در سایت، یک فایل آموزشی برای آن‌ها فعال می‌شود و پس از آن می‌توانند نخستین آزمون را داده و به مراتب بر اساس فعالیتی که در سامانه انجام می‌دهند دورهٔ مقدماتی و سپس دورهٔ تکمیلی و در نهایت دورهٔ تخصصی برای آن‌ها فعال می‌شود.

یزدی افزود: در این روش، آموزش‌ها به‌صورت مجازی است و فعالیت‌هایی که افراد انجام می‌دهند بر اساس 16 عرصه است، در حالی که پیش از این ما در ستاد عرصهٔ خاصی را تعریف نمی‌کردیم، یعنی نگاه‌مان این بود که همه آموزش حضوری ببینند، دسته‌بندی شوند و سپس برای فعالیت در حوزهٔ امر به معروف وارد میدان شده و تذکرات را به‌صورت حضوری بدهند.

این مسؤول اظهار کرد: فعالیت در سایت امین به این صورت است که به محض ورود، از اعضا در خواست می‌شود از 16 عرصهٔ موجود یک یا چند عرصه را انتخاب کنند، برای مثال عرصهٔ فرهنگ و هنر، عرصهٔ عفاف و حجاب و یا عرصه‌های مختلف موجود؛ فعالیت فرد صرفاً باید در حوزهٔ انتخابی باشد تا به صدور کارت منجر شود.

 

تولید انیمیشن در باب مسائل اجتماعی

معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین در ادامهٔ گفت‌وگو به اهمیت تغییر رویکرد ستاد امر به معروف و نقش رسانه‌ها در آن اشاره کرد و گفت: از اوایل سال ۹۸ نگاه ستاد امر به معروف بر آموزش مجازی و ورود تخصصی به عرصهٔ امر به معروف و تقویت مباحث رسانه‌ای جهت آگاه‌سازی افراد بود؛ اکنون سایت امین با مجموعهٔ دیرین دیرین قراردادی بسته که همه روزه کلیپ‌های مختلفی را در حوزهٔ امر به معروف و مسائل اجتماعی بر روی سایت قرار می‌دهد تا فعالیت رسانه‌ای برای این تغییر رویکرد اتفاق بیفتد.

وی عنوان کرد: تولید کلیپ در حوزهٔ امر به معروف با نام دیرین دیرین و با توجه به مسائل مهم اجتماعی صورت می‌گیرد.

یزدی خاطرنشان کرد: در گذشته دیدگاه ستاد امر به معروف این‌گونه بود که باید به مردم مسائل مختلف را تذکر داد، اما اکنون به این شکل است که در ستاد معاونتی به نام معاونت اجتماعی و مطالبه‌گری تشکیل شده که وظیفهٔ آن این است که مردم را برای مطالبه‌گری و رسیدن به حقوق اجتماعی ذاتی آن‌ها راهنمایی کرده و عرصه را فراهم می‌کند تا دیگران بتوانند با مطالبه‌گری حقوق خود در حوزهٔ امر به معروف، هم روش به‌دست آوردن حقوق و آشنایی با حقوق خود را دریابند و هم به راه‌های به‌دست آوردن مسائل مطالبه‌گری برسند.

ورود گروه‌های جهادی مطالبه‌گر و متخصص به میدان

معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین در ادامه به موضوع ورود گروه‌های جهادی مطالبه‌گر و متخصص به عرصهٔ امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرده و بیان کرد: یکی دیگر از گزینه‌هایی که در سامانهٔ امین وجود دارد ثبت گروه‌های جهادی مطالبه‌گر با رویکرد تخصصی است؛ به این معنا که سامانه از دوستان می‌خواهد به همراه تعدادی از نخبگان در عرصهٔ گروه‌های جهادی مطالبه‌گرانه ثبت‌نام کنند و ستاد به آن‌ها مجوز فعالیت در آن عرصه جهت مطالبه‌گری را می‌دهد و این به معنای یک حرکت نخبگانی است که لازم است در عرصه‌های منتخب، از ۷ نفری که عضو گروه هستند ۲ نفر در آن زمینه متخصص باشند.

یزدی گروه‌های جهادی را اجتماع نخبگانی پیرامون یک عرصه خواند و اظهار کرد: گاهی دوستان ما در سطح استانی یا ملی درگیر مسئلهٔ حمایت‌های حقوقی هستند، زیرا به‌علت خلأ حمایت‌های قانونی و حقوقی در این حوزه دچار آسیب می‌شوند، اما در رویکرد جدید ما شیوه‌نامه‌ای داخل سایت مطالبه‌گری تحت عنوان میدان مطالبه‌گری قرار داده‌ایم که بر اساس آن شیوه‌نامه، اگر گروه‌ها فعالیت درست و منطقی و بر اساس قانون داشته باشند ما به آن‌ها مجوز فعالیت در عرصهٔ مطالبه‌گری می‌دهیم، زیرا بنا نیست ستاد به‌جای مردم مطالبه‌گری کند، بلکه ما زمینهٔ مطالبه‌گری را در عرصه‌های تخصصی و نخبگانی و بر اساس معیارهای علمی برای افراد فراهم می‌کنیم؛ لذا مجوز لازم را به‌عنوان حمایت حقوقی ستاد به آن‌ها می‌دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در قانون امر به معروف که مصوب 23 فروردین 94 است، جایگاه گروه‌های جهادی بر اساس مادهٔ 66 آئین دادرسی کیفری یک جایگاه بالا است، یعنی آن‌ها می‌توانند حقوق خود را مطالبه کنند و هیچ مسؤولی نمی‌تواند در برابر مطالبه‌گری آن‌ها مانع‌تراشی کند.

این مسؤول تصریح کرد: بر اساس مواد 8 و 9 قانون حمایت از آمران، اگر کسی در برابر امر به معروف یا مطالبه‌گری مانعی ایجاد کند، او می‌تواند اعلام جرم کند، به این معنا که فضایی دیده شده که موضع آمران دچار خدشه و اخلال نشود، بلکه بتوانند آزادانه مطالبه‌گری کنند.

یزدی تأکید کرد: تأثیر ایجاد این فضا برای مطالبه‌گران در جامعه این است که مردم ستاد امر به معروف را در کنار خود و به‌عنوان مجموعه‌ای که مطالبات به حق آن‌ها را رهبری و هدایت می‌کند، می‌بینند که برای آن اساس‌نامه تعریف شده است.

وی افزود: هم‌چنین در سایت امین فضای ثبت سمن‌ها را ایجاد کرده‌ایم که این مسئله نیز می‌تواند با رویکرد امر به معروف دارای جایگاه حقوقی باشد.

یزدی در ادامه اظهار کرد: ما زمینه را فراهم می‌کنیم که دوستان مطالبه‌گری کنند و بر اساس مجوز ورودی ما در عرصهٔ فعالیت جهادی، از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

 

به حریم مشترک در جامعه بی‌تفاوت نباشیم

معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین به اقدام دیگری از سوی ستاد امر به معروف اشاره کرده و تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات ستاد امر به معروف این بود که در حوزهٔ نگاه مطالبه‌گرانه به آسیب‌های اجتماعی، کلیپ و نماهنگی را تحت عنوان «حریم مشترک» با همکاری دوستان استانی فراهم کرده و در فضای مجازی منتشر کرده‌ایم که بارها از صداوسیما پخش شد.

وی عنوان کرد: در این کلیپ معنای امر به معروف این است که ما برای این‌که دیگران به آسیب‌های اجتماعی مبتلا نشوند از آنان دستگیری کنیم تا در این زمینه مصون بمانند.

یزدی اظهار کرد: نماهنگ حریم مشترک فرآیندهای مختلفی دارد، در بخشی از آن یک کودک کار نیاز به ماسک دارد و در بخشی دیگر یک شخص در یک مسیر مزاحم خانمی شده و نیز بخش‌های دیگر؛ تمام این سکانس‌ها چیده می‌شود و در نهایت با مطالبه‌گری به حق نشان می‌دهد که می‌توان همهٔ این مسائل و معضلات اجتماعی را تا حد زیادی حل کرد و این مسئله نیازمند این است که ما در حوزهٔ رسانه فعالیت‌های جدی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین علاوه بر نماهنگ حریم مشترک، موشن‌گرافی‌هایی را نیز در دستور کار تولید داریم که امیدواریم این تغییر رویکرد را در سایت امین در حوزه‌های جهادی و مطالبه‌گرانه و آموزش مجازی امر به معروف ایجاد کنیم.

 

فرهنگ‌سازی با آموزش آنلاین

معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین در ادامهٔ گفت‌وگو، ضمن اشاره به آموزش‌های آنلاین در ستاد گفت: از دیگر فعالیت‌های سامانهٔ امین، ورود به حوزهٔ آموزش آنلاین با تولید پادکست، نماهنگ و تولیدات رسانه‌ای است، ساختار کلی این مسئله برای ستاد مهم بوده و معاونتی تحت عنوان معاون رسانه، فرهنگ‌سازی و آموزش در نظر گرفته شده که کار این معاون این است که این حلقه‌ها را به هم متصل کرده تا دایرهٔ اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به این تغییر رویکرد در ستاد امر به معروف و نهی از منکر یک تغییر کامل باشد.

وی ادامه داد: این تغییر رویکردها در سطح کشور ایجاد شده و از همهٔ استان‌ها نیز خواسته شده در این مسیر قدم بردارند؛ البته این یک کار بسیار سخت، پر هزینه و زمان‌بر است و این‌گونه نیست که بگوییم با چند جمله و یا ابزارهای جدیدی که در فضای مجازی است حل می‌شود.

 

طراحی نرم‌افزار منادی جهت امر به معروف مسؤولین

یزدی در ادامه به موضوع طراحی نرم‌افراز منادی اشاره کرده و بیان کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سایت امین نرم‌افزاری را تحت عنوان نرم‌افزار «منادی» برای امر به معروف مسؤولین طراحی کرده که در آن نمایندگان مجلس، قوهٔ مجریه، قوهٔ قضائیه و زیرمجموعه‌های مقام معظم رهبری را به‌عنوان مخاطبین امر به معروف قرار می‌دهد که البته اکنون تنها بخش قوهٔ مقننهٔ آن فعال است و افراد می‌توانند در این حوزه امر به معروف خود را به گوش مسؤولین برسانند.

این مسؤول اذعان داشت: ما با این تغییر رویکرد به‌دنبال این هستیم که به مردم اعلام کنیم که امر به معروف برای مچ‌گیری نبوده و برای دستگیری است، یعنی اگر شما احساس می‌کنید مطالبهٔ به حقی دارید که اعلام نشده، ستاد امر به معروف این امکان را دارد که بتواند در راستای مطالبات به حق مردم با ایجاد این ابزارهای قانونی و حمایتی به آن‌ها کمک کند.

وی در پایان عنوان کرد: ما برای موفقیت در رویکرد جدید نیازمند این هستیم که بتوانیم از ابزارهای گوناگون از قبیل رسانه‌ها استفاده کنیم، زیرا حوزهٔ رسانه و خبرگزاری‌ها حوزهٔ بسیار مهمی است که طی چند روز گذشته جلسه‌ای را با مدیران خبرگزاری‌ها داشتیم و از آنان درخواست کردیم در این راستا به ما کمک کنند و تبادل نظرات خوبی در حوزه‌های گوناگون اتفاق افتاد، امیدواریم بتوانیم در جلسات بعدی دامنهٔ این تبادل نظرات را وسیع‌تر کرده و از تمام فعالیت رسانه‌ها دعوت کنیم در این راستا به ما کمک کنند تا بتوانیم این تغییر رویکرد را به سمع و نظر دغدغه‌مندان این حوزه برسانیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول