اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تهاتر ارزی روی بهبود صادرات فرش موثر است/ احتمال افزایش قیمت ارز با تکیه بر روش تهاتر

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف گفت: روش تهاتر ارز صادرات با ارز واردات می تواند عامل موثری برای بهبود وضعیت صادرات فرش باشد، اما به علت تعلیق کارت های بازرگانی برخی صادرکنندگان امکان استفاده از این روش برای همه صادرکنندگان فراهم نیست.

تهاتر ارزی روی بهبود  صادرات فرش موثر است/ احتمال افزایش قیمت ارز با تکیه بر روش تهاتر

حامد چمن رخ در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به سوالی درباره تاثیرتصمیمات اخیر ارزی  در بهبود وضعیت صادرات فرش، گفت: این موضوع یعنی واردات از محل ارز حاصل از صادرات همواره مورد تقاضای بخش خصوصی و به عبارتی فعالان تجاری بوده است اما علت مخالفت بانک مرکزی با این درخواست مشخص نبود تا اینکه با تصمیمات جدید ارزی و تسهیل واردات در مقابل صادرات مقرر شد تا تامین ارز واردات از محل ارز حاصل از صادرات انجام شود. 

وی افزود: براین اساس، صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را در اختیار واردکنندگان قرار می دهند تا از این طریق هم واردات تسهیل شود و کالاهای مورد نیاز وارداتی با مشکلات کمتری وارد کشور شود  و هم با توجه به مشکلات نقل و انتقال مالی ناشی از تحریم ها صادرکنندگان با روش آسان تری بتوانند رفع تعهد ارزی خود را انجام دهند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف،  بیان داشت: البته  ممکن است واردکنندگان برای تامین ارز واردات به جای تهاتر با صادرکنندگان آن را از بازار آزاد تامین کنند که این موضوع نیز مشکلات خاص خود را خواهد داشت و ممکن است با افزایش تقاضای ارز قیمت ارز افزایش یابد.

وی اظهار داشت: اما در مجموع روش واردات در مقابل صادرات و گره زدن واردات به صادرات و همچنین استفاده از این روش برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان اقدام خوبی است و می تواند در توسعه صادرات فرش موثر باشد. 

چمن رخ بیان داشت: اما در حال حاضر امکان استفاده تمامی صادرکنندگان از این موقعیت صادراتی وجود ندارد و علت آن است که تعدادی از صادرکنندگان سال 97 که موفق به رفع تعهد ارزی نشده اند در حال حاضر با مشکل تعلیق کارت های بازرگانی مواجه اند و این صادرکنندگان با شرایطی که دارند امکان فعالیت تجاری ندارند.

وی با بیان اینکه اغلب صادرکنندگان سال 98 موفق به رفع تعهد ارزی شده اند، اما هنوز تعدادی از صادرکنندگان  سال 97 موفق به رفع تعهد ارزی نشده اند، گفت: مسائل بسیاری باعث شد تا تعدادی از صادرکنندگان و بخصوص صادرکنندگان فرش دستباف نتوانند رفع تعهد ارزی آن سال را انجام دهند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف، اظهار داشت: در سال 97، ابلاغ بخشنامه های متعدد ارزی و عدم اطلاع رسانی دقیق باعث سرگردانی صادرکنندگان شد بنابراین عده ای با این امید که این بخشنامه ها قابل اجرا نیست، رفع تعهد ارزی خود را انجام ندادند و اکنون نیز امکان تسویه و به عبارتی رفع تعهد ارزی به پایین ترین نرخ ارز سال 97 را در سامانه نیما ندارند. 

وی با بیان اینکه مشکلات نقل و انتقالات پولی ناشی از تحریم ها نیز عاملی برای رفع تعهد ارزی به شیوه های مورد درخواست بانک مرکزی بود، بیان داشت:  همچنین تعدادی از صادرکنندگان فرش دستباف در سال 97 و قبل از اعمال تحریم های مجدد آمریکا اقدام به صادرات فرش دستباف به آمریکا کردند که با توجه به مشکلات نقل و انتقال مالی امکان بازگشت ارز برای آنها از این کشور از طریق سیستم بانکی وجود ندارد و ضمن اینکه اوفک آمریکا (دفتر کنترل سرمایه های خارجی آمریکا)  نیز اجازه خروج این فرش ها  از آمریکا را به این صادرکنندگان نمی دهد.

چمن رخ بیان داشت: لذا این دسته از صادرکنندگان هم اموالشان در کشور مقصد صادراتی یعنی آمریکا  بلاتکلیف مانده است و هم امکان رفع تعهد ارزی ندارند.

وی گفت: با توجه به مسائل مطرح شده در حال حاضر تعدادی از صادرکنندگان سال 97 موفق به رفع تعهد ارزی نشده اند و به علت تعلیق کارت بازرگانی امکان هیچ گونه فعالیت تجاری را نیز ندارند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف بیان داشت: با توجه به بخشنامه های جدید ارزی و امکان تهاتر ارز حاصل از صادرات با ارز واردات به نظر می رسد بانک مرکزی  باید با  اتخاذ تدابیری مشکل صادرکنندگان سال 97 که رفع تعهد ارزی نکرده اند را  رفع کند تا برای این دسته از صادرکنندگان نیز امکان استفاده از شرایط فعلی صادرات فراهم شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول