اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

اشتغال سیبل گم شده شکارچیان پرنده در فریدونکنار/ وجود مافیا در شکار پرندگان

نکته مغفول مانده در شکار پرندگان در استان‌های شمالی کشور بحث اشتغال است که در برخی مسؤولان به صورت ضد و نقیض به آن اشاره دارند و مدیرکل محیط زیست مازندران درباره مردم فریدونکنار می‌گوید: مردم فریدونکنار بسیار زحمت‌کش، فهیم دلسوز و عاشق محیط زیست هستند که ۲۰۰ نفر وجهه مردم فریدونکنار را خدشه دار کردند که انتظار است به صورت جدی با این افراد برخورد مناسب شود.

اشتغال سیبل گم شده شکارچیان پرنده در فریدونکنار/ وجود مافیا در شکار پرندگان

خبرگزاری فارس مازندران ـ جاوید عباسی|با سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران از مناطق سرد سیر روسیه به سمت ایران به ویژه تالاب بین‌المللی فریدونکنار و سرخورد آغاز می‌شود.

 انواع مرغابی، غاز، اردک، خوتکا، گیرال، باکلان و حواصیل قالب پرندگانی را تشکیل می‌دهند که فریدونکنار و سرخرورد را برای زمستان‌گذرانی انتخاب می‌کنند.

 

فریدونکنار شهری که ۴۳ آببندان دارد و تالاب بین‌المللی‌اش در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شده تا سالانه ده‌ها هزار قطعه پرنده مهاجر ۵ ماه سرد سال را در آغوش آن بگذرانند.

 

میزبانی شایسته از تک درنای سیبری

 آنچه از فریدونکنار و فریدونکناری بیش از هر چیز دیگری در اذهان تبلیغ و ماندگار شده، روحیه شکار، خشونت و مهمان‌کشی است و این در حالیست که در این جنگ رسانه‌ای نامنظم و به دور از انصاف با چاشنی تیترهای زرد، هرگز چیزی از مردم خونگرمی گفته نمی‌شود، سال‌هاست آخرین بازمانده درنای سفید سیبری فقط فریدونکنار را شایسته زمستان‌گذرانی در ایران پهناور و حتی آسیای زیبا می‌بیند.

 مردمی که از هر فرصتی برای دیدن از نزدیک این مخلوقات حلال گوشت به نزدیکی تالاب می‌آیند و برای آنها ذرت و نان به تالاب می‌آورند و البته همان دامگاه‌دارانی که از هزینه‌های شخصی در اراضی شالیزاری شخصی خود از هزاران قطعه پرنده دیگر پذیرایی و صیانت می‌کنند.

 

بازار فریدونکنار محل فروش پرندگان دیگر شهرها و استان همسایه

 بازار فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار در سایه نبود نظارت کافی نظارتی به محلی برای فروش پرندگان غیرمجاز سید شده سرخورد، میانکاله،رشت و فریدونکنار تبدیل شده است.

تالاب بین‌المللی شهرستان فریدونکنار ۳۷۵ هکتار وسعت دارد اما این روزها به جای اینکه با تدبیر، برنامه‌ریزی و حمایت مسؤولان به جایگاهی برای پرنده‌نگری و نقطه گردشگری تبدیل شود جایی برای مداخله جویی‌ها و بعضاً تسویه حساب‌های سیاسی و اجتماعی شده است.

 

تالاب بین‌المللی شهرستان فریدونکنار ۳۷۵ هکتار وسعت دارد اما این روزها به جای اینکه با تدبیر، برنامه‌ریزی و حمایت مسؤولان به جایگاهی برای پرنده‌نگری و نقطه گردشگری تبدیل شود جایی برای مداخله جویی‌ها و بعضاً تسویه حساب‌های سیاسی و اجتماعی شده است.

 

 

اشتغال یکی از چالش‌های جدی مردم در منطقه است

اشتغال یکی از چالش‌های جدی مردم در منطقه است، که این موضوع را مفید غلامی‌راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران اعلام می‌کند و می‌گوید؛ تصاویری زننده‌ای که بعضا از سوی برخی از افراد در تعدادی از رسانه‌ها مطرح می‌شود که با بررسی‌هایی انجام شده مربوط به منطقه فریدونکنار و سرخرود نیست.

برای تامین نیازمندی‌های شغلی در این شهرستان سند توسعه توسعه فریدونکنار با رویکرد حل مسئله اشتغال و مباحث اجتماعی تنظیم شده است

 

وی تصریح کرد: باید قبول کرد با ایجاد اشتغال بسیاری از چالش‌های اجتماعی حل و فصل می‌شود، برای تامین نیازمندی‌های شغلی در این شهرستان سند توسعه توسعه فریدونکنار با رویکرد حل مسئله اشتغال و مباحث اجتماعی تنظیم شده که ما هم در ماده ۲۷ قانون برنامه بحث توسعه تنظیم برنامه روستائیان این مباحث را داریم که بتوانیم این موضوعات را ساماندهی کنیم.

 

تدوین طرح برای اشتغال مردم منطقه

رئیس سازمان برنامه و بودجه استانداری مازندران اضافه کرد: اگر بحث نبود شغل و شکار با همدیگر مرتبط است مدیران استانی باید بررسی کنند که اگر زندگی و معیشت‌شان به شکار وابسته است باید در کارگروه اشتغال طرح موضوع شده و نسبت به تامین اعتبار و تدوین طرح و برنامه‌ریزی برای تسهیلات اقدام کرد.

وی یادآور شد: آنچه که مربوط به استانداری و مدیران مرتبط با استانداری است تنظیم برنامه برای توسعه اشتغال است.

غلامی‌راد اضافه کرد: بنده اعتقاد دارم که جنس این مسائل باید به صورت ریشه‌ای‌تر بررسی شود.

وی ادامه داد: در فریدونکنار شهرک صنعتی ایجاد نشده که ایجاد شهرک صنعتی یا توسعه شهرک‌های صنعتی باید در دستور کار قرار گیرد و اخیر در شورای برنامه‌ریزی تصویب کردیم که ۶۰ هکتار این شهرک تعیین تکلیف شود که ایجاد اشتغال در محدوده اطراف آن انجام شود که مشکلات شهرهای اطراف از جمله فریدونکنار حل شود.

 

کامران اصغری مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی و دبیر کارگروه اشتغال استان مازندران در ارتباط با توسعه اشتغال و ایجاد شغل در منطقه فریدونکنار و سرخرود، اظهارکرد: در کارگروه اشتغال این موضوع به صورت گذرا چندین بار مطرح شده اما اخیرا در سفری که معاون وزیر کشور و منصوری معاون اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سفری که به مازندران داشتند بازدیدی از محل فروش پرندگان داشتند.

باید برای مردم منطقه شغل جایگزین تعریف شود

وی تصریح کرد: معاون وزیر کار پیشنهاد پرداخت تسهیلات برای پرورش پرندگان به ویژه پرندگان بومی را مطرح کردند و این موضوع در شورای اشتغال استان مورد بحث قرار گرفته که باید برای مردم منطقه شغل جایگزین تعریف شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی مازندران یادآور شد: برای توسعه اشتغال در بخش کشاورزی که متولی آن سازمان جهاد کشاورزی است اگر مجوزی مرغ بومی، اردک و سایر ماکیان اقدام کنند برای پرداخت تسهیلات مشکل خاصی نداریم و این تسهیلات ارزان قیمت است.

برای توسعه اشتغال در بخش کشاورزی که متولی آن سازمان جهاد کشاورزی است اگر مجوزی مرغ بومی، اردک و سایر ماکیان اقدام کنند برای پرداخت تسهیلات مشکل خاصی نداریم و این تسهیلات ارزان قیمت است.

در ارتباط با بحث صدور مجوز و اینکه آیا متولیان امر در جهاد کشاورزی در این زمینه برنامه‌ای دارند گفت وگوی کردیم با عزیزالله‌ شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، اظهار کرد: تاکنون درخواستی برای صدور مجوز پرورش ماکیان به ویژه ماکیان بومی نداشتیم.

 

امکان پرورش پرندگانی شکاری در این منطقه هم وجود دارد

وی اضافه کرد: امکان پرورش پرندگانی شکاری در این منطقه هم وجود دارد که با دریافت تقاضا برنامه‌ریزی برای توسعه اشتغال را در دستور کار قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: برای توسعه اشتغال و پرداخت تسهیلات در جهاد کشاورزی مازندران مانعی وجود ندارد.

برای توسعه اشتغال و پرداخت تسهیلات در جهاد کشاورزی مازندران مانعی وجود ندارد.

وی ادامه داد: جدای از این مباحث در بحث پرورش گل و گیاه و توسعه صنایع مرتبط با تولید برنج اقدامات مناسبی انجام شده است.

اما حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل محیط زیست مازندران با تایید بخشی از اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه و بودجه مازندران، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی به برخی از چالش‌های موجود در این منطقه نیز اشاره کرد.

وی معتقد است که مردمان فریدونکنار بسیار مهربان، دلسوز و عاشق محیط زیست و پرندگان هستند.

 

عده‌ای تحت عنوان مافیا که تعدادشان به ۲۰۰ نفر هم نمی‌رسد در زمینه کشتار پرندگان ورود پیدا می‌کنند.

وجود مافیا در شکار پرندگان

وی اضافه کرد: عده‌ای تحت عنوان مافیا که تعدادشان به ۲۰۰ نفر هم نمی‌رسد در زمینه کشتار پرندگان ورود پیدا می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست مازندران ادامه داد: در این حوزه قاچاق به صورت ساماندهی شده انجام می‌شود و همکاری مناسبی از سوی متولیان شهرستان با استان انجام نمی‌شود.

وی اضافه کرد: عده‌ای از مسؤولان فریدونکنار به دنبال قانونی کردن شکار پرندگان هستند، بازار فریدونکنار محل اصلی این مفسده است و به اذعان مردم فریدونکنار پرندگان خارج از شهرستان فریدونکنار وارد این بازار می‌شود، حتی در بررسی‌ها مشخص شده که پرنده‌های شکار شده از گلوگاه، سرخرود و گیلان برای فروش به این بازار منتقل می‌شود.

 

بازار فروش پرندگان باید جمع شود

مدیرکل محیط زیست مازندران براساس بازخوردهای مردمی که دریافت کرده اعتقاد دارد که این بازار باید جمع شود، افزود: مشکل اصلی ما بازار عرضه پرندگان است.

در این بخش دامپزشکی استان مازندران به شدت کوتاهی کرده و حتی به وظایف قانونی که برای آنها تعریف شده ورود پیدا نکرده‌اند،در نوع کشتار انتظار داریم که دامپزشکی ورود پیدا کند و در بحث عرضه متولیان بهداشت و درمان باید نظارت‌ها را تقویت کنند.

کوتاهی دامپزشکی مازندران

وی ادامه داد: در این بخش دامپزشکی استان مازندران به شدت کوتاهی کرده و حتی به وظایف قانونی که برای آنها تعریف شده ورود پیدا نکرده‌اند،در نوع کشتار انتظار داریم که دامپزشکی ورود پیدا کند و در بحث عرضه متولیان بهداشت و درمان باید نظارت‌ها را تقویت کنند.

 

چرا تعزیرات و ستاد قاچاق کالا و ارز وارد نمی‌شود

ابراهیمی‌کارنامی ادامه داد: در ماده ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از بحث‌ها شکار پرندگان است که چرا تعزیرات و ستاد قاچاق کالا و ارز وارد نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه توان ما محدود است، افزود: با همه مشکلاتی که داریم از بحث شکار غیرمجاز کوتاه نیامدیم، صید پرندگان به روش غیر از دوما تخلف بوده و بازار پرندگان را ما به رسمیت نمی‌شناسیم.

 

با همه مشکلاتی که داریم از بحث شکار غیرمجاز کوتاه نیامدیم، صید پرندگان به روش غیر از دوما تخلف بوده و بازار پرندگان را ما به رسمیت نمی‌شناسیم.

مدیرکل محیط زیست مازندران تاکید کرد: بحث شکار پرندگان اصلا ارتباطی به مردم این منطقه ندارد، قاچاق با درآمد بالا وجود دارد که به دلیل عدم همکاری دستگاه‌های شهرستانی ما موفق به کنترل وضعیت موجود نشدیم، بنده دوباره تاکید دارم که مردم فریدونکنار بسیار زحمت‌کش، فهیم دلسوز و عاشق محیط زیست هستند که ۲۰۰ نفر وجهه مردم فریدونکنار را خدشه دار کردند که انتظار است به صورت جدی با این افراد برخورد مناسب شود.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول