اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

باسیل: به آمریکا گفتم مزدور شما نیستم؛ ایران و حزب‌الله همواره به ما احترام گذاشته‌اند

رئیس جریان آزاد ملی لبنان امروز در سخنانی مفصل دلایل تحریم شدنش از طرف آمریکا را تشریح کرد و گفت، حاضر به قبول درخواست واشنگتن برای قطع ارتباط با حزب‌الله نشده است.

باسیل: به آمریکا گفتم مزدور شما نیستم؛ ایران و حزب‌الله همواره به ما احترام گذاشته‌اند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جبران باسیل» وزیر خارجه پیشین لبنان و رئیس «جریان آزاد ملی» (التیار الوطنی الحر) امروز (یکشنبه) درباره تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه خودش اظهارنظر کرد.

بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، باسیل توافق میان حزب‌الله و جریان آزاد ملی را از مهم‌ترین عوامل پیروزی در جنگ ژوئیه 2006 خواند و افزود: تروریستی خواندن حزب‌الله توسط «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و رها کردن حزب‌الله را رد کردم زیرا منجر به فتنه می‎شد.

وی ضمن اعلام اینکه آمریکایی‌های برای فتنه‌انگیری در لبنان تلاش می‌کنند، افزود: هشدارهایی درباره لغو مصونیت دیپلماتیک و نیز تحریم و تشویق دریافت کردم تا شروطشان را بر من تحمیل کنند.

باسیل ادامه داد، به طرف‌های مربوطه گفتم که کشور تحمیل سیاست‌های دیکته شده را ندارد و ممکن است فروبپاشد. این طرف‌ها تلاش دارند هر دیداری یا موضعی در قبال حزب‌الله را به رابطه با آمریکایی‌ها و تحریمها ربط دهند.

وی ضمن اعلام اینکه آمریکایی‌ها حتی یک بار هم با وی درباره مسأله فساد صحبت نکرده‌اند، افزود: بارها از مسؤولان آمریکایی و بین‌المللی برای مقابله با فساد و بازگرداندن اموال کمک خواستم اما جوابی ندادند.

باسیل افزود، اخیرا یک مقام آمریکایی با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان تماس گرفت و خواستار قطع رابطه با حزب‌الله شد؛ آنها چهار خواسته از عون داشتند.

وی گفت: مخالفت خود با مطالبات آمریکا را اعلام کردم زیرا در تناقض با اصول جریان ملی آزاد مبتنی بر قبول دیکته‌های خارجی بود. به آمریکایی‌ها گفتم که من مزدور شما نیستم و می‌خواهم دوست شما باشم. آمریکایی‌ها به من فرصتی دوباره به مدت چهار ماه برای خلاص شدن از تحریم دادند. آنها سپس فرصتی 24 ساعته به من دادند اما نپذیرفتم و تحریم‌ها را اعمال کردند.  

باسیل ادامه داد: آمریکایی‌ها با من جز درباره حزب‌الله صحبت نکردند. تحولات را به اطلاع «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله رساندم و وی درک خود را از هر موضعی که اتخاذ کرده، بیان کرد.

رئیس جریان آزاد ملی خواستار تحقیق درباره تحریم شد و خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آیا اگر رابطه‌ام با حزب‌الله را قطع میکردم بر اساس تصمیم شما فاسد نبودم؟ اکنون مطمئن شدیم چه کسی حامی بین‌المللی ترور سیاسی است و آمریکا از این ابزار در تمام جهان استفاده می‌کند. باور نمی‌کنم که بزرگترین کشور در جهان هیچ دلیلی برای اثبات اتهام خود ندارد.

باسیل تأکید کرد، تحریم‌های آمریکا در تناقض با ساده‌ترین اصول قانون بین‌الملل و حقوق بشر است و وی موضوع تحریم شدنش را از مجاری قانونی در آمریکا دنبال می‌کند.

رئیس جریان آزاد ملی، «اسرائیل» را منبع تحریم‌ها خواند و گفت، منافع این رژیم در ضربه زدن به مسیحیان لبنان و آواره کردن آن از منطقه است.

باسیل تأکید کرد: آمریکایی‌ها بدانند که تحریم‌ها حزب‌الله را ضعیف نخواهد کرد، حزب‌اللهی که خود از خود دفاع می‌کند. ما به هر دلیلی نمی‌توانیم به حزب‌الله ضربه بزنیم و با یکدیگر بر پایه احترام رفتار می‌کنیم. اگر بخواهیم توافق با حزب‌الله را رها کنیم دلیل آن داخلی خواهد بود نه خارجی.

وی تصریح کرد، آمریکایی‌ها از طریق «انقلاب‌های رنگی» آشوب به پا می‌کند و از داعش در ادلب حمایت می‌کنند. اختلافاتی با آمریکایی‌ها درباره بازگشت آوارگان سوری و اسکان فلسطینی‌ها، تروریسم و حقوق لبنانی‌ها در زمین و دریا وجود دارد.

باسیل ضمن اعلام اینکه ملت مقاوم قابل شکست دادن نیست، افزود: علیرغم اختلافاتی که با حزب‌الله داریم ، ندیده‌ایم که ایران تحریم علیه ما وضع یا ما را تحریم کند. ایران و حزب‌الله ما را احترام می‌کنند.

وی در خصوص مسایل داخلی لبنان هم گفت، تحریم‌های آمریکا باید عاملی برای تشکیل سریعتر دولت لبنان باشد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول