اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

ارائه لیست املاک واگذار شده شهرداری به شورا

موضوع واگذاری املاک شهرداری تهران مدت هاست که مطرح شده است. رئیس سازمان املاک شهرداری تهران اعلاام کرد که لیست املاک را با 8 پیوست آماده و به شورا ارسال کرده ایم البته معاونان قالیباف در شهرداری بارها خواستار انتشار لیست شدند.

ارائه لیست املاک واگذار شده شهرداری به شورا

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، از سال 1396 که سکان اداره مدیریت شهری به دست اصلاح‌طلبان افتاد، بارها موضوع بازپس‌گیری املاک شهرداری مطرح شده است و هر بار در این زمینه مباحث مختلفی مطرح شد و در نهایت قرار شد که مدیریت شهری نسبت به تعیین تکلیف املاک اقدام کند و لیستی از املاک تهیه و دراختیار شورا قرار دهد. 

از واکنش محسن هاشمی به موضوع املاک تا ورود توکلی

پس از مطرح شدن موضوعات متفاوت، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در خصوص املاک گفت: چرا نمی‌گذارید درباره 700 ملک شهرداری که دراختیار دیگران است گزارش دهیم؟ بلافاصله بعد از اظهارنظر محسن هاشمی، احمد توکلی رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت نامه‌ای نوشت و از محسن هاشمی خواست که اسناد مدارک خود را در این زمینه ارائه کند تا آنها به موضوع رسیدگی کنند. اما محسن هاشمی در واکنش به نامه توکلی اعلام کرد که اگر می‌خواهند مراجعه کنند و ما لیست املاک را به آنها می‌دهیم. 

انتشار لیست املاک محرمانه نیست

احمد توکلی رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت به خبرنگار فارس گفت که ما فردی را فرستاده‌ایم و قرار است که موضوعات را بررسی کند و این را هم بگویم که انتشار لیست املاک شهرداری محرمانه نیست و می‌توان آن را منتشر کرد. 

معاونان قالیباف خواستار انتشار لیست شدند

با وجود اینکه معاونان قالیباف در شهرداری تهران بارها استقبال کرده‌اند که مدیریت فعلی لیست املاک را منتشر کند، اما مدیران این کار را نکرده‌اند. 

قدرت‌الله گودرزی معاون مالی قالیباف در زمان شهرداری تهران اعلام کرد ما آماده هستیم که آنها لیست را منتشر کنند، کارهای ما قانونی بوده است و مشکلی نیست و ما از انتشار لیست استقبال می‌کنیم و حتی ناصر امانی معاون برنامه‌ریزی قالیباف هم در شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت: ابتدا اینها ادعا می‌کردند 2 تا 3 هزار ملک وجود دارد و حال می‌گویند 700 ملک، ما بارها گفته‌ایم که لیست را منتشر کنند، باز هم تأکید می‌کنیم که لیست را منتشر کنند و اگر صداقتی وجود دارد حتما لیست را منتشر کنند، چرا که املاک دراختیار سازمان‌ها و نهادهاست و به صورت قانونی این کار انجام شده است. 

یکی از افرادی که بارها در خصوص املاک واگذارشده در دوران قالیباف صحبت می‌کند، محمود میرلوحی رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر است. وی در خصوص انتشار اسامی افرادی که املاک شهرداری در اختیار آنهاست گفت: اراده‌ای در شورای شهر در شهریور سال 96 برای شناسایی و بازپس‌گیری املاک شکل گرفت و در این مدت روند شناسایی فرایند خود را طی کرده است. 

وی با بیان اینکه 2 هزار ملک شناسایی شده است گفت: 3 هزار و 800 واحد را شامل می‌شود و همه مناطق در این زمینه فعال شدند. البته بنده هم از آقای شهردار برای تأخیر در این زمینه گله‌مند هستم، اما باید گزارش آن را به افکارعمومی بدهم، چرا که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. 

وی در خصوص عدم انتشار اسامی گفت: ما منع نکرده‌ایم که اسامی منتشر نشود و در جایی هم اعلام کردیم که این کار انجام شود و حتی گفتیم اگر مقاومتی در استرداد املاک شهرداری وجود داشته باشد با آن برخورد می‌کنیم. برخی از املاک قرارداد نداشتند و باید اجاره‌نامه برای همه املاک نوشته و تنظیم شود. 

میرلوحی تأکید کرد: از آقای حناچی خواستم که فهرست املاک و ساختمان‌هایی که پس گرفته شده در هر منطقه منتشر کند. 

تهیه لیست املاک واگذار شده و ارائه به شورای شهر/شورا باید در زمینه انتشار تصمیم گیری کند

محمدنادر محمدزاده رئیس سازمان املاک و مستغلات شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت املاک واگذارشده در دوران سابق مدیریت شهری به خبرنگار فارس، گفت: ما یک بحث شفاف‌سازی داریم و یک بحث انتشار املاک، ما کاملاً املاک را شفاف کرده و لیستی را با 8 پیوست به شورای اسلامی شهر تهران و همچنین دستگاه‌های نظارتی داده‌ایم. 

وظیفه ما انتشار لیست املاک نیست/شورا باید در این زمینه تصمیم بگیرد

وی در خصوص انتشار لیست املاک واگذار شده  گفت: انتشار تابع قانون دیگری است، وظیفه ما نیست. ما لیست را به شورا داده‌ایم، حال خود شورای محترم باید در این زمینه تصمیم بگیرند. 

رئیس سازمان املاک و مستغلات شهر تهران گفت: 1904 ملک در حوزه بند 6 ماده 55 وهمچنین   180 ملک مسکونی در لیست های ارائه شده وجوددارد که املاک مسکونی و بخشی از موارد بند 6 در حال تخلیه شدن است. و تاکنون حدود  500 ملک هم تخلیه شده است و 900 ملک هم تحت نظر شهرداری است. و نا بقی  املاک باید توسط شورای محترم تعیین‌تکلیف شوند و در خصوص انتشار  لیست هم تصمیم‌گیری کنند.

چراغ خاموش در حال پیگیری موضوع و پس گرفتن املاک هستیم

البته مدیر ارشد شهرداری هم در خصوص املاک واگذارشده شهرداری در دوران سابق می‌گوید: ما چراغ خاموش در حال پیگیری موضوع و پس گرفتن املاک هستیم. 

به گفته پیروز حناچی، آمار املاک شهرداری تهران، موضوع بند 655 ماده 55 شهرداری‌هاست و باید هر چه سریع‌تر روشن شود. 

شهرداری تهران قانوناً می‌توانسته املاکی را دراختیار افراد یا مؤسسات قرار داده تا به مردم خدماتی در حوزه بهداشتی، درمانی، فرهنگی، اجتماعی و پرورشگاه ارائه دهد. 

در دوره پنجم شورای شهر تهران طرحی به شورا ارائه شد تا در خصوص املاک تعیین‌تکلیف صورت گیرد. افشین حبیب‌زاده عضو شورای شهر تهران می‌گوید: از زمان تصویب موضوع تا آخر سال گذشته 1904 مورد ملک در سطح مناطق شناسایی شد. 

وی ادمه داد: جدا از املاک گفته شده که در حوزه فرهنگی مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، از 180 مورد نیز در کاربری مسکونی استفاده می‌شد که بدون تشریفات قانونی، دراختیار افراد حقیقی و حقوقی به صورت رایگان یا اجاره قرار گرفته بود که مجموع املاک ذکرشده بالغ بر 3 هزار و 800 واحد در 2 هزار و 662 ملک است. 

شهرداری به کدام بخش ها می تواند ملک بدهد؟

وی ادامه داد: واگذاری 924 مورد از 1904 ملکی که در حوزه فرهنگی، هنری و ورزشی شناسایی شده دارای اشکال بود که اکنون با رفع مشکلات آنان همچنان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی ذیل معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در حال بهره‌برداری است که شامل سراهای محلات، خانه‌های فرهنگ، موزه‌ها، مددسراها و زمین‌های ورزشی می‌شود.

به گفته رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، همچنین 362 مورد ملک دیگر دارای انحراف از موضوعات مرتبط با بند 6 ماده 55 قانون شهرداری‌ها بوده که افراد بهره‌بردار از آنها برخلاف امور عام‌المنفعه استفاده شخصی مانند مبل‌فروشی می‌کردند که 62 مورد از آنها پس از تخلیه در حوزه زیرمجموعه  معاونت اجتماعی و فرهنگی موردبهره‌برداری قرار گرفت.

براساس این گزارش، سه سال است که موضوع املاک واگذار شده در دوره قبل مدیریت شهری مطرح است و هر بار مباحث متعددی مطرح می‌شود. معاونین قالیباف در شهرداری تأکید دارند که حتماً لیست املاک واگذار شده منتشر شود. البته احمد توکلی رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت هم در این زمینه ورود کرده است اما هنوز نتیجه اعلام نشده است. مدیران شهری هم می‌گویند لیست املاک را به شورا داده‌اند و آنها باید در زمینه انتشار تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول