اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تاریخ زنده سینما ۱۰۶ ساله شد!/دختر 80 ساله لوید از بازیگری بازنشسته شده اما خودش نه

امروز هشتم نوامبر، «نورمن لوید» ۱۰۶ امین سالگرد تولد خود را جشن گرفت. هنرپیشه‌ای که فعالیت ۱۰۰ ساله هنری اش پر از نقاط عطف شگفت انگیز است.

تاریخ زنده سینما ۱۰۶ ساله شد!/دختر 80 ساله لوید از بازیگری بازنشسته شده اما خودش نه

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما ـ علیرضا سپهوند: امروز «نورمن لوید» هنرپیشه ای که به معنای واقعی کهنه کار است، یکصد و ششمین سال تولد خود را در حالی جشن می گیرد که «ژوسی لوید» دختر ۸۰ ساله اش از دنیای هنرپیشگی بازنشسته شده اما او هنوز هم فعال است.

 

دیروز هشتم نوامبر، «نورمن لوید» ۱۰۶امین سالگرد تولد خود را جشن گرفت. هنرپیشه ای که فعالیت ۱۰۰ ساله هنری اش پر از نقاط عطف شگفت انگیز است.

 

نورمن لوید زادهٔ ۸ نوامبر ۱۹۱۴ هنرپیشه، کارگردان، تهیه‌کننده، و صدا پیشه اهل ایالات متحده آمریکا است. وی از سال ۱۹۳۲ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده ‌است.

 

«خراب‌کار» (۱۹۴۲) «جنوبی» (۱۹۴۵) «طلسم‌شده» (۱۹۴۵) «عصر وحشت» (۱۹۴۹) «مشعل و کمان» (١٩٥٠) «ام» (۱۹۵۱) «روشنی‌های صحنه» (۱۹۵۲) «آدری رز» (۱۹۷۷) «انجمن شاعران مرده» (۱۹۸۹) «عصر معصومیت» (۱۹۹۳) «در موقعیت او» (۲۰۰۵) ازجمله فیلم های شاخص لوید محسوب می شوند.

 

لوید به عنوان هنرپیشه، کارگردان و تهیه کننده از روزهای آغازین رادیو، تا فیلم و تلویزیون کار می کرد.

 

او تنها یک نام خانوادگی نبود بلکه همیشه در صنعت سینما شناخته شده و مورد احترام بوده است نه تنها به خاطر کارش، بلکه به خاطر افرادی که با آنها کار کرده است.

 

این فهرست شامل «آلفرد هیچکاک»، «اورسون ولز»، «چارلی چاپلین»، «باستر کیتون»، «الیا کازان»، «ژان رنوار»، «رابین ویلیامز»، «مارتین اسکورسیزی»، «دنزل واشنگتن»، «مارک هارمون»، «کامرون دیاز»، «جود اَپِتو» و «امی شامر» است.

 

همانطور که «کارل مالدن» هنرمند معاصر وی در سال ۲۰۰۷ در مورد لوید گفت: او تاریخ صنعت ماست.

 

لوید نورمن پرلماتر متولد ۸ نوامبر ۱۹۱۴، در جرسی سیتی، نیوجرسی بود. او دروس آواز و باله را گذراند و در سن 9 سالگی به رده هنرمندان حرفه ای وارد شد.

 

او در مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی و کلوپ دراماتیک هاروارد به اجرای برنامه پرداخت و اولین حضور خود در برادوی را در سال ۱۹۳۵ در ۲۰ سالگی تجربه کرد.

او همچنین در دهه ۱۹۳۰ تئاترهای متعددی موسوم به «آگاهی اجتماعی» از جمله حضور در پروژه تئاتر فدرال اجرا کرد.

2

 

اعضای دیگر پروژه تئاتر فدرال شامل «اورسون ولز» و «جان هاوسمن» بودند. این دو نفر تئاتر معروف مرکوری را تاسیس کردند و لوید به عضو هیأت مدیره درآمد.

 

لوید در سال ۱۹۳۷ در اولین نمایش تولید شرکت تازه تاسیس اورسون ولز با عنوان «ژولیوس سزار» که نمادهای نمایشنامه معروف شکسپیر ره به روز کرده بود، بازی کرد. او دارای وجدان اجتماعی بیدار بود و در پشت صحنه برای افزایش دستمزد هنرپیشه های سیاهی و عوامل کم اهمیت مذاکره کرد و به نتیجه رسید.

 

در اکتبر ۱۹۳۹، ورایتی ورود لوید به لس آنجلس برای تولید موسسه مرکوری جهت ساخت فیلم «قلب تاریکی» را گزارش کرد که قرار است اولین فیلم «اورسون ولز» برای استودیو «RKO» باشد.

 

این پروژه به دلیل مشکلات بودجه به سرانجام نرسید، اما اورسون ولز و برخی از بازیگران در هالیوود ماندند، در حالی که لوید به نیویورک بازگشت.

 

«خرابکار» (Saboteur) اولین فیلم لوید در سال ۱۹۴۲ یک فیلم تعلیقی اثر آلفرد هیچکاک بود که لوید تازه وارد در آن درخشید. در تاریخ ۲۹ آوریل ۱۹۴۲، ورایتی نوشت: نورمن لوید از صحنه برادوی اما تازه وارد هالیوود، واقعاً در نقش یک مجرم، بازی قابل قبولی ارائه کرد.

 

 فعالیت لوید و انجمن های نمایش وی باعث آسیب پذیری وی در دهه ۱۹۴۰ شد. در سال ۱۹۴۵، ورایتی نوشت لوید در فیلم «نامه ای برای ایوی» به کارگردانی «ژول داسین» و با بازی «مارشا هانت» بسیار برجسته ظاهر شده است.

 

دو سال بعد، او و هاوسمن اولین نمایش جهانی انگلیسی زبان  «گالیله» اثر «برتولت برشت» را در تئاتر کورونِت لس آنجلس با بازی «چارلز لاتون» و کارگردانی خود «برتولت برشت» و «جوزف لوسی» به صحنه بردند.

 

بلافاصله پس از آن، واشنگتن جلسات دادرسی «HUAC»(کمیته بررسی تهدیدات کمونیست در دوره جنگ سرد) را برای بررسی اتهامات کمونیسم در هالیوود افزایش داد. همکاران اخیر لوید از جمله داسین، هانت و لوسی و همچنین همکاران تئاتر دهه ۱۹۳۰، از جمله «الیا کازان»، «موریس کارنوفسکی» و «مارتین ریت» هدف قرار گرفتند، در حالی که از برشت خواسته شد در این مورد شهادت بدهد. در آن زمان، لوید باید به کار در تئاتر روی می آورد و به دوربین سینما پشت می کرد.

 

او مرتباً در خانه نمایش «لا جولا» حضور داشت و کارهای متنوعی مانند «بانوی که مستحق سوزاندن نیست» از کریستوفر فرای، «شماره گیری برای قتل» اثر فردریک نات، «من یک دوربین هستم» از جان ون دروتن، «هفت سال خارش» اثر جورج آکسلرود و «پسر وینسلو» اثر ترنس رَتیگان را کارگردانی می کرد.

 

وی همچنین در سال ۱۹۵۳ در نمایش «زن باره در جهنم» به روی صحنه رفت و بازی کرد که ورایتی در آن زمان و در متنی مرتبط با موضوع نمایش نوشت: او تمام افتخارات بازیگری را ازآن خود کرده و همچون شیطان تمام قدرت را در تسخیر خود دارد!

 

دوستش «آلفرد هیچکاک» او را به عنوان تهیه کننده سریال جدید «آلفرد هیچکاک» استخدام کرد که از سال ۱۹۵۵ می شد. لوید همچنین در برخی از قسمت های این مجموعه بازی و کارگردانی کرده است. او بعدا به ورایتی گفت که خوشحال است که از پشت دوربین حرکت می کند زیرا این کار ثابت تر است.

 

در زمان اجرای برنامه «آلفرد هیچکاک تقدیم می کند»، او دو قسمت کلاسیک را کارگردانی کرد: «مردی از جنوب» براساس داستان «رولد دال» با بازی «استیو مک کوئین» و «پیتر لور» و «مسابقه برای آرون گولد» با داستانی از «فیلیپ راث» با بازی «سیدنی پولاک».

 

او در مجموعه گلچین با کارگردانانی چون «رابرت آلتمن» و «آیدا لوپینو»، نویسندگانی چون «ری بردبری»، «ریچارد لوینسون» و «ویلیام لینک» و «استرلینگ سیلی فانت»، به علاوه بازیگرانی از جمله «چارلز برانسون»، «جین منسفیلد»، «جیمز مِیسون»، «والتر ماتائو»، «راجر مور»، «رابرت ردفورد»، «جسیکا تندی»، «دیک ون دایک» و «فی ورای» کار کرد.

 

لوید همچنین به کار هنرپیشگی خود ادامه داد و از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ در مجموعه «دکتر آشلندر» در شبکه تلویزیونی «ان بی سی» نقش آفرینی کرد.

 

نورمن لوید حالا با ۱۰۶ سال سن، مجموعه عظیمی از موفقیت های هنری در حوزه های بازیگری، کارگردانی، تهیه کنندگی، گویندگی و نویسندگی را در رادیو، تلویزیون و صنعت سینما دارد و علاوه بر آن گنجینه ای زنده از تاریخ سینمای هالیوود و جهان محسوب می شود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول