اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

راه طولانی ثبت اسناد تا جلب کامل رضایت مردم!

این روزها شماری از مردم نسبت به عملکرد سازمان ثبت اسناد و املاک گلایه‌هایی دارند و گویا راهی طولانی برای جلب رضایت مردم در این سازمان باید طی شود.

راه طولانی ثبت اسناد تا جلب کامل رضایت مردم!

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، شماری از مخاطبان خبرگزاری فارس در روزهای اخیر انتقادهایی نسبت به برخی عملکردها در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان سمنان از جمله تأخیر در اجرای درخواست‌های مردمی به‌ویژه در ایام کرونا داشتند که البته در برخی از رسانه‌های دیگر نیز منعکس شده است.

مردم خواستار تسریع در اجرای درخواست‌هایشان از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان سمنان و همچنین در نظر داشتن رفاه حال مردم در انجام امور مربوط به این اداره کل هستند.

اما گویا با توجه به مشکلات ساختاری فراروی سازمان ثبت اسناد و املاک در سراسر کشور از جمله استان سمنان، راهی طولانی تا جلب رضایت کامل مردم در این حوزه باقی مانده باشد.

پیش‌تر نیز شماری از مخاطبان خبرگزاری فارس با ورود به سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، با سوژه «چرا شهمیرزاد اداره ثبت اسناد ندارد؟» از مسؤولان پیگیری این موضوع را درخواست کرده‌ بودند.

کمبود نیروی انسانی متخصص و کارشناس

علی‌اصغر دربانی، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان می‌گوید: در حال حاضر، این مجموعه با کمبود نیروی انسانی متخصص و کارشناس مواجه بوده و ۳۰ درصد پست‌های سازمانی این اداره کل بلاتصدی است.

او گفت: برخی از واحدهای شهرستانی با حجم مراجعان بسیار بالا و وظایف کاری گسترده با نیروهای انسانی کم در حال فعالیت هستند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان بیان کرد:‌ نیاز است تا بحث نیروی انسانی در این اداره کل تقویت و ترمیم شود و در نظر داشت که تا سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵۰ درصد نیروهای این اداره کل در آستانه بازنشستگی قرار می‌گیرند.

دربانی بیان کرد: اقداماتی برای ارائه خدمات به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان سمنان صورت گرفته؛ اما به فراخور مقتضیات سازمانی، برخی از فرایندها امکان غیرحضوری بودن را ندارد.

او گفت: معاون استاندار سمنان در این اداره کل حضور یافته و بازدید میدانی از وضعیت موجود و بررسی مشکلات انجام‌شده و امیدواریم با هماهنگی و تعامل دوجانبه، شاهد کاهش مشکلات و کمبودها باشیم.

فرایندهایی نیازمند اصلاح

فاطمه منصوری، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار سمنان هم عقیده دارد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان سمنان در بحث امنیت و رفاه اجتماعی از منظر معاملات روزمره و روابط اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند و به‌نوعی تأمین امنیت اجتماعی و اقتصادی جامعه از وظایف این مجموعه است.

او افزود: قدمت و گستره حضور ثبت اسناد و املاک در بخش‌های مختلف جامعه، نشان از نقش مهم و تأثیرگذار این مجموعه داشته و این اداره کل با تثبیت مالکیت‌ها در کاهش دعاوی و مراجعات به محاکم قضایی مسؤولیت مهمی را بر عهده دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار سمنان خاطرنشان کرد: چارت خالی و پست‌های بلاتصدی، فضای استقرار نامناسب اداره کل، کمبود نیروی انسانی و بازنشستی نیروها در آینده از جمله مشکلاتی است که این اداره کل با آن مواجه است و نیاز دارد تا بررسی و رفع این موانع و مشکلات در دستور کار قرار گیرد.

منصوری با تأکید بر اینکه با اتحاد و همدلی می‌توان بر بسیاری از مشکلات فائق آمد، تصریح کرد: تسهیل اقدامات و روال اداری برای مراجعان و کارکنان از طریق اصلاح فرایندها در نظام اداری و با ارائه خدمات به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی امکان‌پذیر خواهد شد و قطعاً با تحقق این مهم از بخشی مشکلات موجود نیز کاسته می‌شود.

او تأکید کرد: با توجه به شرایط فعلی جامعه و مقابله با بیماری کرونا، نیاز است تا در حد امکان و با عنایت به مقتضیات و شرایط سازمانی این اداره کل، اصلاح فرایندها و رویه‌هایی که بستر ارائه خدمات به‌صورت غیرحضوری برای آنها فراهم است، در دستور کار قرار گیرد.

خدمات غیرحضوری تقویت شود

به هر تقدیر، با توجه به رویکرد مثبت رئیس قوه قضاییه در ارتباط با ارائه خدمات بهینه و مطلوب به مردم و جلب کامل رضایت عموم اقشار جامعه در تمام بخش‌های فعالیت در دستگاه قضایی، انتظار می‌رود فعالیت‌ها در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ادارات تابعه آن در شهرستان‌های استان سمنان نیز بهبود یابد.

مردم این روزها به‌ویژه با توجه به شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن، انتظار دارند خدمات غیرحضوری در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان سمنان بیش از گذشته تقویت شود و مسؤولان به این امر بهتر توجه کنند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۶/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول