اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

پیروزی پر مخاطره بایدن

​پرزیدنت بایدن احتمالی در حالی وارد کاخ سفید می شود که با مشکلات اقتصادی گسترده، گسترش متناوب یک همه گیری مرگبار و یک جوّ بین المللی بی ترحم مواجه است. این چالش ها حتی برای کارکشته ترین رهبران نیز یک آزمون خواهد بود. اما وجود یک دولت دچار چند دستگی، یک قوه قضاییه متخاصم، یک بروکراسی فدرال تضعیف شده و پوپولیسم ترامپی ریشه دوانده در میان جامعه، دست و پای او را بیشتر خواهد بست.

پیروزی پر مخاطره بایدن

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: جو بایدن از یک کارزار انتخاباتی طاقت فرسا و یک انتخابات نفسگیر جان سالم به در برده است. او حالا باید چالش هایی حقوقی را که از سوی کارزار پرزیدنت دونالد ترامپ متوجه او می شود از سر بگذراند. هرچند به احتمال زیاد او روز 20 ژانویه2021 وارد کاخ سفید خواهد شد، اما بعد از تصدی ریاست جمهوری به این فکر خواهد کرد آیا پاداشی که این همه سال در پی آن بوده، جامی زهرآلود است یا نه.
پرزیدنت بایدن احتمالی در حالی وارد کاخ سفید می شود که با مشکلات اقتصادی گسترده، گسترش متناوب یک همه گیری مرگبار و یک جوّ بین المللی بی ترحم مواجه است. این چالش ها حتی برای کارکشته ترین رهبران نیز یک آزمون خواهد بود. اما وجود یک دولت دچار چند دستگی، یک قوه قضاییه متخاصم، یک بروکراسی فدرال تضعیف شده و پوپولیسم ترامپی ریشه دوانده در میان جامعه، دست و پای او را بیشتر خواهد بست.

در گذشته رئیس جمهور تازه انتخاب شده می توانست انتظار اندکی همکاری از سوی حزب مخالف در تصویب قوانین داشته باشد. بایدن نباید هیچ انتظاری از این دست داشته باشد. انتظارات اعضای جمهوریخواه کنگره در انتخابات عمدتا نقش بر آب شده و هیچ دلیلی برای مصالحه نخواهند دید. اگر جمهوریخواهان اکثریت خود را در سنا حفظ کنند، برای ایجاد شرایطی با هدف راه افتادن موجی علیه دمکرات ها در انتخابات میان دوره ای سال 2022 می توانند دولت بایدن را تضعیف کنند و این کار را هم خواهند کرد. راه عبور طرح های مترقی به محض ورود سد خواهد شد و اصلاحات قانون اساسی در زمینه های کالج الکتورال، قوانین رای گیری و ریاست جمهوری که آمریکا شدیدا به آنها محتاج است تحقق نخواهند یافت. به احتمال بیشتر آمریکاییان مجبور خواهند بود با تعطیلی های گهگاهی دولت در میان یک جنگ مدنی سرد کنار بیایند- که در بهترین حالت - وضعیت فلج موجود را حفظ می کند.
بسیاری از نامزدهای بایدن نیز در میان یک سنای تحت کنترل جمهوریخواهان با خصومت مواجه خواهند شد. جمهوریخواهان احتمالا مانع از تایید یک وزیر امور خارجه یا دادستان کل برای او نخواهند شد، ولی مطمئن خواهند شد که تعداد پرسنل لازم برای قوه مجریه به حد کفایت نرسد. آنها که از سوی رای دهندگان به خاطر تاکتیک های سرسختانه شان در قبال نامزدهای قضایی هیچ مجازاتی را متحمل نشده اند، راه تمام تاییدیه های قضات فدرال را سد خواهند کرد و به تاخیر خواهند انداخت.

حتی اگر دمکرات ها برنده اکثریت در سنا شوند، بایدن همچنان با موانع سهمگینی رو به رو خواهد بود. با تایید امی کنی بارت یک هفته پیش از انتخابات، جمهوریخواهان از اکثریت 6 به 3 در دیوان عالی برخوردار خواهند بود که در حال حاضر آن را بیشتر از هر دیوان عالی دیگری از دهه1930 به بعد به سمت راست متمایل کرده است. دیوان عالی امروزی، به تضعیف بیشتر شالوده های قانونی سازمان های قانونگزاری آمریکا ادامه خواهد داد و ارزش های از نظر اجتماعی محافظه کارانه را به پیش خواهد برد، هماطور که در  طول دو دهه گذشته چنین کرده است. حتی اگر بایدن بتواند قانونی مترقی را از میان کنگره ای دو پاره با فشار به پیش ببرد، همچنان با دورنمای خنثی کردن آن از سوی دیوان عالی مواجه خواهد بود. در واقع دیوان عالی ممکن است در نهایت ضربه ای مرگبار به «قانون مراقبت های درمانی ارزان قیمت»، این دستاورد بزرگ باراک اوباما، رئیس سابق بایدن وارد آورد.
با یک قوه مجریه احتمالا فاقد پرسنل کافی و یک قوه قضاییه خصومت پیشه، بایدن در اعمال قدرت اجرایی مشکل خواهد داشت. سازمان های فدرال در طول دوران ترامپ روحیه – و پرسنل با کیفیت- خود را از دست داده اند و بسیار احتمال دارد که  برای بازگشت به وضعیت پیشین به زمان  نیاز داشته باشند. اثرات لطمه ای که ترامپ به مقررات زیست محیطی، سلامت و ایمنی وارد کرده، به کندی از سازمان های مربوطه رخت خواهد بست و تمام تغییرات با بدبینی های قضایی قضات فدرال منصوب شده از سوی جمهوریخواهان – و به خصوص منصوب ترامپ- مواجه خواهند شد.
به همین ترتیب استفاده های جاه طلبانه از قدرت قانونگزاری و اجرایی برای انجام اصلاحات در قوانین مهاجرت یا پرداختن به تغییرات اقلیمی (بر اساس مدلی که اوباما پیشتاز آن بود) با استقبال سخت دیوان عالی مواجه خواهد شد. بایدن اختیار قانونی ذاتی زیادی برای اتخاذ تدابیری برای مهار همه گیری کرونا خواهد داشت، اما وقتی که این اقتدار با آزادی مذهبی و حقوق اموال خصوصی در تضاد قرار گیرد، قضات منصوب ترامپ دست به مقاومت در برابر آن خواهند زد، مشابه کاری که وقتی فرمانداران فرمان های مشابهی را صادر کردند انجام دادند.

سرانجام اینکه مسئله اغفال کننده افکارعمومی در میان است. هر چند بایدن برنده آرای مردمی شده، اما رای دهندگان آمریکایی همچنان عمیقا دچار دو دستگی هستند. احتمال موفقیت دعاوی حقوقی ترامپ که مدعی تقلب در انتخابات شده وجود ندارد، اما تلاش او برای ترغیب رای دهندگان جمهوریخواه به اینکه دمکرات ها انتخابات را به سرقت برده اند، احتمالا اثر دیرپایی دارد. اگر ترامپ بتواند نتیجه انتخابات را در نظر تعداد کافی از رای دهندگان از مشروعیت بیندازد، بایدن در جلب حمایت جمهوریخواهان بیزار از او و نمایندگان منتخب آنها از سیاست های خود حتی مشکل بیشتری پیدا خواهد کرد. بعلاوه بایدن از سوی دیگر باید با ائئلافی متفرق از دمکرات ها دست و پنجه نرم کند که در نتیجه منازعات در درون چپگرایان، میانه روها و مستقل های ضد ترامپ، هر لحظه امکان انفجار از درون این ائتلاف وجود دارد.
بنا به تمام این دلایل بایدن از دوران ماه عسل سنتی که دیگر روسای جمهور تازه منتخب از آن سود می برند بهره مند نخواهد شد. او به عنوان یک متحد کننده در انتخابات شرکت کرد، اما برخلاف اوباما پیش از او، به سرعت درخواهد یافت که نمی توان بر کسانی که از شما دل خوشی ندارند پیروز شد.
گفته شده که شکست ترامپ یک پیروزی برای دمکراسی آمریکایی است. ترامپ تفرقه افکن ترین و مخرب ترین رئیس جمهور روزگار مدرن بوده است. ناکامی او در پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با وجود مزیت های متعددی که رئیس جمهور مستقر دارد، این سیگنال را برای سیاستمداران جاه طلب خواهد فرستاد که پوپولیسم و عوام فریبی کلید پیروزی نیستند. باید از این لحظه - اگر نه به هیچ دلیل دیگر- به همین یک دلیل هم که شده لذت برد.
نویسنده: اریک پوسنر  (Eric Posner) نویسنده و استاد مدرسه حقوق دانشگاه شیکاگو
منبع: https://b2n.ir/311521

انتهای پیام. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول