اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

بزرگ‌ترین سایت پرورش میگوی ایران کجاست؟+فیلم و عکس

بزرگ‌ترین سایت پرورش میگوی ایران با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در مساحت 2هزار هکتار در مجاورت بندر چارک در حال احداث است که قادر است سالانه 11 هزار تن میگوی صادراتی تولید کند.

بزرگ‌ترین سایت پرورش میگوی ایران کجاست؟+فیلم و عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بزرگ‌ترین سایت پرورش میگوی ایران در مجاورت با سواحل چارک در غرب استان هرمزگان در مساحتی به وسعت 2 هزار هکتار ( 640 استخر 1.8 هکتاری) در دست احداث است که مراحل پایانی عملیات اجرایی را طی ‌می‌کند و برای ساخت آن تاکنون بیش از 600 میلیارد تومان هزینه شده و بیش از 400 میلیارد تومان دیگر در راه است.

این سایت عظیم پرورش میگو از ویژگی‌های منحصربفردی برخوردار است که آن را در کشور متمایز ساخته و یک الگوی منحصربفرد از فعالیت بخش خصوصی در این حوزه را به جلوه نهاده است به گونه‌ای که برای احداث آن بیش از 14 میلیون مترمکعب خاک‌برداری صورت گرفته و بیش از 10 هزار مترمربع ساختمان‌های مدیریتی و کارگری در آن احداث شده است.

 

تأمین لارو سالم و مطمئن، ایجاد یک مرکز تکثیر لارو به ظرفیت 2.4 میلیارد قطعه در سال را در دل این پروژه با وسعت 27 هکتار ضروری ساخته است که در 16 سوله با مساحت بیش از 24 هزار مترمربع صورت می‌گیرد.

اشتغال 2000 نفری پایدار

با بهره‌برداری از رنجیره کامل این پروژه بزرگ، بیش از 2 هزار نفر شغل مستقیم و پایدار برای ساحل‌نشینان ایجاد می‌شود و جالب این که بدانید با بهره‌برداری از این مجتمع در فاز نهایی، در هر بار برداشت میگو در این مجتمع به  بیش از 250 تریلی یخچال‌دار برای حمل محصول تولیدی این مجتمع عظیم نیاز است.

کارگاه مجهز برای تولید بتن و تأمین تیر برق و دیگر نیازهای بتنی پروژه

تدارک ویژه برای تولید صفر تا صد میگو از پرورش لارو تا کارخانه فرآوری و بسته‌بندی

محمدی سرپرست کارگاه شرکت جنوب تدارک در این زمینه به خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: این مجتمع عظیم پرورش میگو و آبزیان دریایی مشتمل بر مرکز تکثیر لارو ماهی و میگو، سایت پرورش 2000 هکتاری، پرورش ماهی در قفس، کارخانه خوراک آبزیان و کارخانه فرآوری و بسته‌بندی است.

تاسیسات پمپاژ آب در دهانه ورودی آب دریا

از ویژگی‌های خاص این مجتمع عظیم، آن است که از صفر و تا صد پرورش ماهی و میگو در درون این مجتمع انجام می‌گیرد و دیگر نیازی برای انتقال سخت و پرهزینه لارو میگو و مواد غذایی مورد نیاز برای پرورش میگو به آن وجود ندارد.

پیش‌بینی تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز

وی در این باره نیز عنوان کرد: تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز شامل تکمیل زنجیره تولید از تولید لارو تا فرآوری و بسته‌بندی در درون این مجتمع صورت می‌گیرد و برنامه‌ریزی شده تا حتی نیاز به خوراک دان به منظور فرآوری جهت مصرف آبزیان نیز در درون این مجتمع صورت گیرد.

 

 

زمان برداشت

به گفته محمدی، پیش بینی برداشت میگو در این سایت عظیم هر 100 تا 120 روز معادل بیش از 5400 تن برآورد شده است که باید تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای برداشت این حجم از میگو و فرآوری و بسته‌بندی فوری آن و سپس انبار آن در سردخانه‌های ویژه در درون همین مجتمع صورت گیرد.

اولین در کشور به شیوه پمپاژ مرکزی

این مجتمع، اولین سایت پرورش میگو با ایستگاه پمپاژ مرکزی در کشور است که قادر است تا در هر ثانیه 33 هزار لیتر آب دریا را از طریق کانال آبرسان اصلی پمپ کند. ایستگاه پمپاژی که دارای 32 شمع بتنی به قطر 1.2 متر و عمق 34 متر است. از سوی دیگر برای تأمین برق مورد نیاز این مجتمع عظیم 8 عدد ترانس 1000 کاوا، برق مورد نیاز بخشی از این سایت را تأمین می کنند. نکته آن که فقط برای احداث سازه ایستگاه پمپاژ و تأسیسات مجاور آن بیش از 20 هزار متر مکعب بتن‌ریزی انجام شده است.

استخرهای 1.8 هکتاری به همراه 131 کیلومتر مسیر اصلی و فرعی برای تردد میان استخرها

برای دسترسی مطلوب به هر کدام از استخرهای این مجتمع نیز در مجموع 131 کیلومتر جاده اصلی و فرعی دسترسی ایجاد شده است. همچنین برای تأمین 15 مگاوات برق مورد نیاز این مجتمع، 47 کیلومتر خط انتقال فشار ضعیف و متوسط ایجاد شده است که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است.

ضرورت حمایت همه‌جانبه مسؤولان برای به ثمر رسیدن این پروژه عظیم

تلفیقی از حمایت‌های قضایی، دولتی و اجرایی در انجام این پروژه سبب شده تا این مجتمع عظیم که نگینی از انجام پروژه‌های بخش خصوصی در کشور بشمار می‌رود بتواند به مراحل نهایی رسیده و کار تولید را تا پیش از پایان سال آغاز کند. بی شک با نوپا بودن صنعت پرورش میگو در کشورمان و گستردگی انجام پروژه‌های اینچنینی در کشور، تنوعی از مشکلات و مسائل از حقوقی تا اجرایی و ... در مسیر اجرای این پروژه‌ها قرار می‌گیرد که جز با همراهی مسؤولان عالی قضایی استان و مدیریت عالی اجرایی استان میسر نیست. عزم بلندی که در عمل نیز تاکنون به منصه ظهور درآمده است.

دهانه ورودی آب دریا جهت پمپاژ آب به استخرها

نگاه مثبت دستگاه قضا از تولیدگران واقعی که زحمت فراوان ساخت چنین پروژه‌های عظیمی را آنهم در شرایط سخت اقتصادی کنونی بر عهده گرفته‌اند، جلوه‌ای از امید به ادامه به کار را در میان دیگر فعالان بخش خصوصی واقعی برای به ثمر رساندن پروژه‌ها نوید می‌دهد. 

این پروژه و دیگر پروژه‌هایی از این دست افق روشنی از تولید دریامحور را نوید می‌دهند که توفیق آنها می‌تواند امید را در دل دیگر بخش‌های مرتبط با این حوزه تقویت کرده و اشتغال عظیمی را برای ساحل‌نشینان رقم زند. از سوی دیگر این پروژه‌ها با حجم وسیعی از تولید دانش و تجربه برای فعالان این بخش همراه هستند که می‌توان آن را به سواحل مکران نیز گسترش داد و کشور را به سوی تأمین سالانه 1 میلیارد دلار درآمد ارزی از این محل رساند.

انتهای پیام/ 88055/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول