اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سفر ظریف به سه کشور آمریکای لاتین/ گامی در جهت تنوع بخشی به مناسبات

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به ونزوئلا، کوبا و بولیوی ضمن رایزنی با مقامات این سه کشور آمریکای لاتین و بررسی ابعاد مختلف مناسبات، بر همراهی دولت و ملت ایران با این سه کشور تأکید کرد.

سفر ظریف به سه کشور آمریکای لاتین/ گامی در جهت  تنوع بخشی به مناسبات

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، پس از آنکه سعید خطیب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی از سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به سه کشور آمریکای لاتین خبر داد، ظریف راهی این سفر شد. سخنگوی وزارت خارجه پیش از انجام این سفرها در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس درباره دلایل سفر ظریف به دو کشور کوبا و ونزوئلا بیان کرده بود: کوبا و ونزوئلا از جمله شرکای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای لاتین هستند که از دیرباز همکاری‌های گسترده سیاسی در بخش‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر داشته‌اند.

 

 

وی کوبا و ونزوئلا را از کشورهای مهم و با مواضع مترقی در آمریکای لاتین برشمرد که به خاطر مقابله با مداخلات و سیاست‌های مخرب آمریکا در منطقه آمریکای لاتین همواره تحت فشارها و مداخلات ایالات متحده قرار داشته و به خوبی مقاومت کرده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: دریک نگاه کلی می‌توان گفت که آمریکای لاتین مانند هر منطقه دیگری در دنیا یک منطقه یکپارچه و متحد از نقطه نظر سیاسی و اقتصادی نیست، اما روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای این منطقه همواره خوب بوده و به ویژه در سه دهه اخیر به دلایل متعدد در ابعاد مختلف رشد و توسعه خوبی پیدا کرده و بخش‌های علمی، فناوری و فنی مهندسی به همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افزوده شده است.(جزییات بیشتر)

*کاراکاس مقصد اول سفر ظریف

مقصد اول  سفر ظریف کاراکاس بود. او با استقبال «خورخه آریزا» همتای ونزوئلایی وارد ونزوئلا شد. وزیر خارجه ونزوئلا در این باره در توئیتی نوشت: دیدارهای مقامات دو کشور اتحاد استراتژیک و برادری ما را تعمیق می‌بخشد. ایران و ونزوئلا همبستگی و شجاعت خود را در مقابله با تهدیدات و حملات نشان داده‌اند و ظریف در مدت حضورش در ونزوئلا برنامه کاری فشرده‌ای خواهد داشت.

 

 

 

وزیر امور خارجه در مدت حضورش در این شهر ضمن رایزنی با وزیر خارجه ونزوئلا با «دلسی رودریگرز» معاون اول رئیس جمهور و همچنین نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

در دیدار ظریف با رودریگرز موضوعات مختلف مرتبط با روابط دوجانبه و دیگر مسائل مورد علاقه ایران و ونزوئلا را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. در این دیدار معاون برنامه ریزی رئیس جمهور ونزوئلا که ریاست کمیسیون مشترک دو کشور را نیز بر عهده دارد، حضور داشت و در مورد موضوعات کاری و هماهنگی برای تقویت آنها با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به تبادل نظر پرداخت.

 

 

مادورو هم پس از دیدار ظریف در صفحه توئیترش ضمن ابراز خرسندی از این دیدار عنوان کرد که این دیدار بار دیگر تاییدی بر روحیه تزلزل ناپذیر مناسبات استراتژیک و همکاری و همبستگی ایران و ونزوئلا است.

 

 

دستورکار این سفر گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه و بررسی راه‌های گسترش روابط تجاری و اقتصادی بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در این سفر در نشست مشترکی با حضور «خورخه آریزا» وزیر امور خارجه  این کشور در موسسه ساموئل رابینسون حضور یافت و با موضوع «ونزوئلا و ایران در دفاع از جهان نوین در حال شکل گیری» سخنرانی و دیدگاه‌های خود را در این ارتباط مطرح کرد.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پایان این سفر در توئیتر نوشت: در ونزوئلا با رئیس جمهور نیکلاس مادرو، معاون رئیس جمهور رودریگز، وزیر خارجه خورخه آریزا و دیگر وزرای ونزوئلایی در خصوص گسترش روابط دوجانبه ملاقات داشتم.همچنین در موسسه ساموئل رابینسون در ارتباط با تاکتیک‌های ایجاد رعب‌  آمریکا و غرب در راستای تلاش برای متوقف کردن مسیر تاریخ به سوی یک جهان پسا غربی سخنرانی کردم.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در گفت‌وگویی با شبکه تله سور در کاراکاس با بیان اینکه همکاری دفاعی بین تهران و کاراکاس کاملاً قانونی است، افزود به همین خاطر است که آمریکا به استراتژی کهنه خود در تهدید کشورها و قلدری برای آن‌ها متوسل شده است.(بیشتر بخوانید)

ظریف دی ماه ۱۳۹۸ در تهران میزبان خورخه آریزا همتای ونزوئلایی خود بود. وزیر امور خارجه ایران نیز تیر ماه ۱۳۹۸ برای شرکت در نشست وزرای خارجه دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد و بعد از سفر به نیویورک به کاراکاس سفر و با همتای خود دیدار و گفتگو کرده بود.

* رایزنی‌ها در هاوانا/ آمادگی برای همکاری در زمینه تولید واکسن کرونا

ظریف پس از ونزوئلا راهی هاوانا شد تا با مقامات این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در همین خصوص و در زمان حضورش در کاراکاس در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی تله سور گفت: ما روابط عالی با کوبا داریم و از زمان پیروزی انقلاب روابط عالی با کوبا داشته‌ایم. هر دو کشور از اقدامات و سیاست‌های اشتباه آمریکا رنج برده‌ایم و به صورت طبیعی در بسیاری زمینه‌ها روابط خود را گسترش داده‌ایم و همکاری نزدیکی در بسیاری از زمینه‌ها از علوم و فناوری و بیوتکنولوژی تا انرژی و سایر حوزه‌ها داریم. در این سفر درباره مسائل سیاسی و همچنین همکاری اقتصادی بیشتر بین ایران و کوبا صحبت خواهیم کرد 

وزیر امور خارجه در هاوانا با «برونو رودریگز» همتای کوبایی دیدار کرد.

 

 

ظریف و وزیر خارجه کوبا در این ملاقات زمینه‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و همکاری‌های بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند. حمایت ایران و کوبا از آرمان فلسطین، همکاری‌های دو طرف در حوزه‌های انرژی، نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی و همچنین هماهنگی دو کشور در مباحث مرتبط با آمریکای لاتین و خاورمیانه از جمله موضوعات مورد گفت‌و‌گوی وزرای امور خارجه دو کشور بود.

در دیدار ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با «ریکاردو کابریساس» معاون اول نخست وزیر کوبا، دو طرف روابط خوب سیاسی و همکاری و هماهنگی دو کشور در مجامع بین‌المللی را ستودند. ظریف و معاون اول نخست وزیر کوبا همچنین بر لزوم توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، انرژی و تجاری بین دو کشور تاکید کردند. همچنین استفاده از تجربیات یکدیگر در حوزه‌های پزشکی، نانو تکنولوژی، علمی، دارویی و انرژی هم در این دیدار مورد توافق قرار گرفت.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی با «میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا نیز از طریق ویدئو کنفرانس به گفت‌وگو پرداخت. 

 

 

در این گفت‌وگو، رئیس جمهور کوبا بر مواضع کشورش در ضدیت با تحریم‌ها و اقدامات آمریکا علیه ملت ایران و همچنین حق ایران در بهره‌ برداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای تأکید کرد.

ظریف نیز از با تشکر از حمایت کوبا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دعوت حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان از همتای کوبایی برای دیدار از جمهوری اسلامی ایران را تجدید کرد.

در این گفت‌و‌گوی ویدئو کنفرانسی همچنین  روابط خوب سیاسی بین دو کشور مورد اشاره قرار گرفت و به ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و کوبا پرداخته شد.

دو طرف آمادگی خود را برای همکاری در زمینه تولید واکسن و از جمله واکسن ویروس کرونا اعلام کردند. موضوع انرژی و همکاری‌های نفتی بین دو کشور نیز از دیگر موضوعات مورد مذاکره ظریف با رئیس جمهور کوبا میگل دیاز کانل بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در این سفر از دو مرکز مطالعات پزشکی و دارویی در هاوانا بازدید کرد و در جریان پیشرفت‌های به دست آمده برای تولید انواع واکسن از جمله واکسن کووید-۱۹ قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (شنبه) در گزارشی توئیتری به تشریح رایزنی‌هایش در هاوانا پرداخت و نوشت: در هاوانا برای گفت و‌گو با رودریگز وزیر خارجه، کابریساس معاون نخست وزیر و گفت‌و‌گوی ویدئویی با رئیس جمهور کوبا، تمرکز بر همبستگی جهانی به خصوص در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا و همکاری دوجانبه به ویژه در زمینه سلامت، علوم و انرژی. 

وی افزود: در بازدید از دو‌ مرکز مطالعات پزشکی و دارویی «مرکز مطالعات پیشرفته CEA» و«مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی CIGB» در هاوانا تحت تاثیر دستاوردهای کوبا در عرصه نانو و کووید-۱۹ قرار گرفتم.

 

 

*لاپاز مقصد سوم

مقصد سوم این سفر لاپاز بود. ظریف در توئیتی درباره سفرش به لاپاز نوشت: وارد لاپاز شدم تا با بولیویایی‌ها ثمره مبارزه برای احیای دموکراسی شان را جشن بگیرم و مفتخرم که روز یکشنبه در مراسم تحلیف رئیس جمهور آرسه شرکت کنم. مشاهده شور و شعفی که مردم در جشن احیای آزادی و دموکراسی خود نشان می‌دهند، فوق العاده است.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس جمهور این کشور وارد لاپاز شد و ضمن رایزنی با آرسه و معاونش در مراسم تحلیف شرکت و به آرسه تبریک گفت.

 

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با آرسه گفت که جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت بولیوی است و آرسه هم عنوان کرد که کشورش درصدد است روابط با جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشد.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین پس از دیدار با رئیس جمهور جدید بولیوی در توئیتی نوشت: با رئیس جمهور منتخب و معاون ایشان دیدار کردم. به نمایندگی از کشورم پیروزی آنها در انتخابات را تبریک گفتم و برای آنها و مردم بولیوی بهترین‌ها را خواستار شدم. همکاری‌های برادرانه در حوزه‌های سیاسی - اقتصادی و راه‌های گسترش همکاری‌ها از موضوعات مورد گفت‌وگو بود.

 

 

وی ضمن شرکت در مراسم تحلیف به همراه پادشاه اسپانیا، روسای جمهور آرژانتین، پاراگوئه و کلمبیا، نخست‌وزیر پرو و وزرای خارجه اسپانیا، شیلی و ونزوئلا با رئیس جمهور جدید بولیوی عکس یادگاری گرفت.

 

 

ظریف در حاشیه این مراسم نیز با وزیر خارجه شیلی دیدار و گفت‌وگو کرد و همچنین به صورت تلفنی با «دنیس مونکادا» وزیر روابط خارجی نیکاراگوئه تلفنی گفت‌وگو کرد. ظریف در این گفت‌وگوی تلفنی با تأکید بر روابط دوستانه دو کشور ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به این کشور سفر کند.

 

 

وزیر روابط خارجی نیکاراگوئه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با استقبال از سفر مقامات جمهوری اسلامی ایران، افزایش سطح همکاری‌ها و روابط دوجانبه را مورد تأکید قرار داد.

در همین خصوص سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره دستاوردهای سفر ظریف به این سه کشور عنوان کرد: سعی می‌کنیم روابط متوازنی داشته باشیم و از فرصت‌ها استفاده کنیم. تنوع بخشی به روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین اصول سیاست خارجی ایران است.(اینجا بخوانید)

محمدجواد ظریف که در حال حاضر در مسیر بازگشت به تهران است، قرار است فردا (سه‌شنبه) نیز در رأس هیأتی سیاسی و اقتصادی سفری دو روزه به اسلام آباد پایتخت پاکستان داشته باشد و ضمن رایزنی با همتای خود با نخست‌وزیر و فرمانده کل ارتش پاکستان و دیگر مقامات پاکستانی هم دیدار و گفت‌وگو کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول