اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

بی‌تدبیری نهادهای فرهنگی ارومیه/ وقتی فضاسازی محرم در اعیاد جلوه‌نمایی می‌کند + فیلم

نبود برنامه برای فضاسازی شهر ارومیه در مناسبت های مختلف فرهنگی مذهبی، مدتی است که انتقاد فعالین فرهنگی این شهر را در پی داشته است، در ماه محرم این انتقادها بیشتر شد و اخیرا در میلاد پیامبر اکرم (ص) نیز شاهد پرچم های عزا در سطح شهر بوده ایم.

بی‌تدبیری نهادهای فرهنگی ارومیه/ وقتی فضاسازی محرم در اعیاد جلوه‌نمایی می‌کند + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، فضاسازی شهری در ایام ومناسبت های مختلف یکی از مهمترین کارهای نمادین در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود که می‌توان با مدیریت صحیح و استفاده هوشمندانه از این ظرفیت اثرات مثبت فرهنگی اجتماعی از آن برداشت کرد.

ادارات و سازمان‌های مختلفی متولی این امر هستند؛ از جمله شهرداری ها، و سازمان تبلیغات، مجموعه های مردمی فرهنگی و...که  باید در هرمناسبت از قبل برای این مهم برنامه ریزی و تدبیر لازم را انجام دهند.

یک سالی می‌شود که در ارومیه به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران اسلامی که تمدن و فرهنگی غنی دارد، به موضوع فضاسازی شهری بی توجهی می‌شود و این امر انتقاد فعالین فرهنگی را در پی داشت.

در آخرین مورد از این بی توجهی در میلاد نبی مکرم اسلام  (ص) شاهد پرچم های عزا در میادین اصلی و خیابان ‌های شهر بوده ایم که نشان از بی تدبیری مسوولین و مجموعه های موثر در این حوزه دارد.

یاسین شیخلو  یکی از فعالین فرهنگی ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص این موضوع، اظهار داشت: من معتقدم بخشی از هویت دینی، انقلابی و حتی اجتماعی ما در مناسبت‌های دینی شکل می‌گیرد و مناسبت‌ها هم با همین پرچم‌ها، کتیبه‌ها و ریسه‌ها زنده است .

وی با اشاره به اینکه طی 2 سال گذشته موضوع فضاسازی محرم به یکی از پیگیری‌ها و مطالبات فعالان فرهنگی و رسانه‌ای تبدیل شده است بیان کرد:کاش همین‌ها که میراث اجدادمان بود می‌ماندند بر در دیوار و سر در منازلمان و به بنرهای بی روح تبدیل نمی‌شدند.

مدیر موسسه فرهنگی پیام یاسین ادامه داد: یک عده اعتراض می‌کنند که چرا در ابتدای محرم شهرداری، شهر را سیاه‌پوش نکرده در حالی که این کار یکی از وظایف شهرداری یا سایر سازمان‌های فرهنگی است .

شیخلو اضافه کرد: البته کوتاهی آن‌ها هم پذیرفتنی نیست ولی نقش صدها هیئت مذهبی و صدها موسسه فرهنگی و صدها کانون فرهنگی و پایگاه مقاومت بسیج در این میان چه می‌شود .

وی تصریح کرد: اگر این مجموعه‌ها هر کدام خیابان و کوچه محل استقرار خود در مناسبت‌های مختلف فضاسازی کنند، آیا نوبت به شهرداری و سایر دستگاه‌ها می‌رسد ؟

مدیر موسسه فرهنگی پیام یاسین یادآور شد: اگر هیئت مذهبی برای محرم و صفر یا میلاد پیامبر پیشقدم نشود پس چه کسی پیشقدم می‌شود؟

شیخلو با گلایه از هیئت‌های مذهبی خاطرنشان کرد: چطور هیئت‌های مذهبی و پایگاه‌های بسیج در موضوع ضدعفونی خیابان‌ها برای پیشگیری از کرونا یا کمک‌های مومنانه برای نیازمندان احساس وظیفه می‌کنند ، اما در کاری که رسالت ذاتی و وظیفه اصلی آنان است نه ؟؟!

مدیریت ناشیانه مجموعه مدیریت شهری در فضاسازی شهر

یاور باقری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جامعه اظهار داشت: با توجه به اوضاع به وجود آمده و جولان بحران بیماری کرونا در سطح شهر این انتظار می‌رفت که مجموعه مدیریت شهری با تغییر در سیمای شهر در ایام عزاداری  و اعیاد مبارک در طول سال از لحاظ روانی بر تعاملات و روحیات شهروندان تاثیر گذار باشد که متاسفانه شاهد برخورد بسیار ناشیانه در این خصوص بودیم.

وی ادامه داد: این تغییرات و فضاسازی با تاخیر شروع و بسیار با تاخیر جمع آوری و جایگزین شد به حدی که در سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر عج الله شاهد اهتزاز پرچم‌های عزای حسینی بودیم.

این فعال فرهنگی بیان کرد: نگاه ما باید نسبت به نمادها و المان‌های شهری مفهومی‌تر از سابق و سال‌های گذشته باشد که بخشی از این فعالیت‌ها جزئی از شعائر دینی محسوب می‌شوند.

باقری اذعان کرد: رویکردهای مذهبی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی امسال بیشتر در فضاسازی شهری باید لحاظ می‌شدکه جای خالی آن بسیار محسوس بود، فضاسازی‌های امسال می‌توانست با محوریت بیماری کرونا و تقدیر از ایثارگری کادر درمان، استکبارستیزی، اقتصاد مقاومتی، عزای حسینی و مانور مساوات و در راستای کمک به تامین معیشت آسیب دیدگان از کرونا خلا تبلیغاتی موضوع را پوشش دهد و در تغییر حال و هوای شهر بسیار موثرباشد و ارومیه را به شهر پیشتاز در این عرصه مبدل سازد.

وی یادآور شد: برخی المان‌ها در معابر و گذرگاه‌های محوری شهر که بیشتر در معرض دید مردم بود نصب شد اما دیر، و آن هم تکراری بودند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: با وجود محدودیت‌های موجود که امسال با آن مواجه بودیم این امکان وجود داشت که سطح کیفی کار و بالتبع استقبال مردم با رشد همراه باشد و آن هم به همت هنرمندان دلسوز و آماده‌کاری که با تولید آثار فاخر تجسمی و حجمی می‌شد در سطح شهر پیاده کرد اما از آن هم دریغ شد چرا که در این موضوع هم همت و رغبت مسوولین در کنار حمایت مادی و معنوی نیاز اولیه آن تولیدات می‌توانست باشد.

باقری با اشاره به اینکه فضا سازی شهر قابلیت تبدیل شدن به موضوع اشتغالزایی برای گروه‌های هنری و البته فعالان فرهنگی و اجتماعی را دارد یادآور شد: به عنوان مثال در بخش‌های مربوط به  طراحی المان‌ها و اجرای آن در مناطق مختلف شهر می‌توانست بخشی از فعالیت‌های اجتماعی را تحت پوشش قرار دهد.

وی عنوان کرد: بزرگترین مسئله طرح فضاسازی شهر استفاده نکردن از تمام توان و ظرفیت و همچنین طرح‌ها و ایده‌های کوچک اما پر بازده در سطح فعالان فرهنگی و هنری و اجتماعی شهر است و این مسئله و توجه به فضاسازی شهر و البته نقدهای به وجود آمده به ما ثابت کرد به رغم تصور موجود، فعالان و  هنرمندان ارزشی و متعهد و متخصص در ارومیه کم نیستند.

ارومیه شهر نمادهای ایرانی

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: ارومیه به عنوان دروازه ورود غرب به شرق ظرفیت تبدیل شدن به شهر نمادهای ایرانی اسلامی را دارد.

وی بیان کرد: فضاسازی شهری به تدریج جای خود را در ارومیه باز کرده است به گونه‌ای که تعدادی از هنرمندان طی سال‌های گذشته تولیداتی برای فضاسازی شهری اجرا کرده‌اند.

باقری اذعان کرد: جای خالی تولید نمادهای دائمی با ماندگاری بالا و هزینه پایین، تنوع متریال در نوع و تکنیک‌های ساخت و تکثر مفهومی از مزایایی نمادهایی می‌توان برشمرد که امثال جای خالی آن‌ها بسیار  محسوس بود.

وی با اشاره به میزان جذب مخاطب و قابلیت فهم عمومی پیام نمادهای شهری یادآور شد: اغلب المان‌ها در عین ابتکار و جذابیت، برای همه اقشار مردم قابلیت درک و ارتباط دارد ولی تکراری بودن آن‌ها یا سادگی بیش از حد آن‌ها بدون در نظر گرفتن فرم و تکنیک اجرای صحیح می‌تواند حس زننده‌ای را در بیننده ایجاد کند.

این فعال فرهنگی گفت: برخی انتقادها نسبت به رویکرد موجود در فضاسازی شهری، از روی دلسوزی و مطالبه به حق و توجه به اثرگذاری آن است و بخشی از این انتقادها را که مربوط به مشکلات اجرایی و عدم توجه به بازه زمانی بوده است،  را باید مسوولین شهری بپذیرند اما در کنار آن باید به تقویم مناسبت‌ها و نیاز اساسی شهروندان برای استفاده از فضای شهری سالم و البته با جلوه بصری به دور از هر گونه آلودگی دقت داشته باشند و از ظرفیت‌های موجود هم در راستای اجرای طرح‌های خلاقانه و هم حمایت از هنرمندان و مجموعه‌های فعال مردمی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه باید به اهمیت و میزان اثرگذاری انتقال پیام‌های مفهومی و البته ارزشی در قالب فضاسازی شهری توجه داشت عنوان کرد: وقتی مفهومی در قالب هنری و گستره شهری به نمایش گذارده می‌شود، طبعا مخاطبان بیشتری یافته و گستره انتقال آن مفهوم نیز افزایش می‌یابد و از سوی دیگر، وجود این نمادها برای شهرها ارزش افزوده دارد به ویژه اگر از عناصر بومی و با آداب و رسوم و تاریخ و هویت آن شهر آمیخته شده و به طور مطمعن تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

 

                                      فیلم: وضعیت فضاسازی شهر ارومیه در میلاد پیامبر اکرم (ص)

 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول