اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تقدیم حال خوش نوجوانان لارستانی به یک سالمند

جمعی از نوجوانان گروه فرهنگی‌، رسانه‌ای «نوجوان‌پلاس» لارستان در اقدامی زیبا و غیرمنتظره با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی، با حضوردر سرای سالمندان شهر لار و برپایی جشنی کوچک، حال خوش را برای لحظاتی به سالمندان هدیه کردند.

تقدیم حال خوش نوجوانان لارستانی به یک سالمند

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، کهنسالی یک سرنوشت مشترک همگانی است و هنگامی که زندگی ویژه و شخصی ما را در چنگ می‌فشارد مات و مبهوت می‌شویم.

در واقع سالمندی یکی از مراحل رشد انسان است، به‌ عکس آنان که آن را پایان زندگی می‌دانند، خود یکی از مراحل زندگی است و به‌عنوان یک روند طبیعی گذر عمر و زندگی مطرح می‌شود.

سالمندی، مرحله‌ای از مراحل عمر، همراه با زیبایی‌هایی است که بیشتر افراد به دلیل ناآگاهی یا نداشتن زمینه مناسب، با نگرانی و تأسف با آن برخورد می‌کنند و به آن حساسیت نشان می‌دهند.

سالمندان به ظاهر پیر و ناتوان شده‌اند و به عبارتی به مرحله بازنشستگی رسیده‌اند، اما واقعیت این است که این افراد، توانایی‌های بسیاری دارند که به‌تناسب سن و امکان می‌توانند آن‌ها را مورد استفاده و بهره‌برداری قرار دهند.

سالمندان به ظاهر پیر و ناتوان شده‌اند و به عبارتی به مرحله بازنشستگی رسیده‌اند، اما واقعیت این است که این افراد، توانایی‌های بسیاری دارند که به‌تناسب سن و امکان می‌توانند آن‌ها را مورد استفاده و بهره‌برداری قرار دهند.

در لارستان به‌منظور حمایت و نگهداری از سالمندان بیش از یک دهه است که مرکز «جهان‌دیدگان مهر» ایجاد شده و توانسته در طی این مدت خدمات مناسبی را به این قشر مهم جامعه ارائه کند.

در این زمینه، مدیرعامل موسسه خیریه جهان‌دیدگان مهر لارستان با بیان اینکه مرکز نگهداری سالمندان شهر لار در سال ۱۳۸۶ افتتاح و کار خود را با ۹ سالمند شروع کرده است، اظهار داشت: موسسه خیریه جهان‌دیدگان مهر لارستان در زمین یک هکتاری با زیربنای سه هزار و ۳۰۰ مترمربع احداث‌شده است.

علیرضا روانشید با اشاره به اینکه این مرکز در شهر جدید لار بزرگراه دکتر دادمان قرار دارد، افزود: ظرفیت پذیرش این مرکز ۱۰۰ سالمند است.

وی با اشاره به اینکه از زمان فعالیت مرکز نگهداری سالمندان لارستان ۱۳ سال می‌گذرد، تصریح کرد: این مرکز توسط سیدعبدالرحیم هاشمی زاده از نیک اندیشان لارستانی بنا شده و با ۲۷ نفر پرسنل فعالیت می‌کند.

مدیرعامل موسسه خیریه جهان‌دیدگان مهر لارستان با بیان اینکه چهار پرستار، دو آشپز، هشت نفر مراقب خانم و هفت نفر مراقب آقا، سه کارمند اداری در حال ارائه خدمات به مددجویان هستند، یادآور شد: این مرکز به‌صورت شبانه‌روزی به ارائه خدمات نگهداری، رسیدگی سالمند، توجه به بهداشت جسمی و روانی و توان‌بخشی به‌صورت تمام‌وقت می‌پردازد.

روانشید این مرکز را دارای پزشک خصوصی و فیزیوتراپ معرفی کرد و افزود: در شرایط عادی به منظورشادکردن سالمند، برنامه‌های تفریحی، اردو، موسیقی، جشن تولد سالمند، برگزاری جشن در مناسبات مذهبی و دینی به اجرای درمی‌آید که موجب ارتقاء کیفیت بهداشت روانی سالمندان می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد سالمندان ۲۴ نفر خانم و ۲۰ نفر آقا و در مجموع ۴۴ نفر است، ادامه داد: سالمندان به سه صورت آزاد، بلاصاحب و بدسرپرست پذیرش می‌شوند.

مدیرعامل موسسه خیریه جهان‌دیدگان مهر لارستان با اشاره به اینکه برای سالمند آزاد ماهانه یک میلیون ۵۱۲ هزار تومان از خانواده اخذ می‌شود، عنوان کرد: برای سالمندان بلاصاحب ماهیانه مبلغ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان یارانه از سمت اداره بهزیستی پرداخت می‌شود و برای سالمند بدسرپرست نیز بخشی از هزینه توسط خانواده و مابقی از بهزیستی دریافت می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در مجموع منبع تأمین هزینه‌ها از سوی بهزیستی، خانواده سالمندان و خیرین است، گفت: هزینه نگهداری و رسیدگی به هر سالمند ماهیانه حداقل یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

وی با تأکید بر اینکه از ابتدای شروع اپیدمی ویروس کرونا سرای سالمندان لارستان قرنطینه شده است، تصریح کرد: فقط پرسنل با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی حق تردد در مرکز را دارند.

مدیرعامل موسسه خیریه جهان‌دیدگان مهر لارستان به انجام تست PCR اشاره و بیان کرد: در پیک دوم کرونا تعدادی از سالمندان با رضایت خانواده و پیشنهاد بهزیستی به منظور امنیت بیشتر به منزل برده شدند.

وی همچنین از انجام طرح فاصله‌گذاری بین سالمندان خبر داد و با بیان اینکه حتی بعضی از سالمندان به تنهایی در یک اتاق نگهداری می‌شوند، خاطر نشان کرد: تهیه و دادن شربت‌های مولتی‌ویتامین، ویتامین«C»، بالا بردن کیفیت غذا،  تهیه سوپ و آش، تهیه میوه‌های فصل به مقدار زیادتر از قبل، گندزدایی مرکز به‌طور مستمر، در اختیار گذاشتن ماسک، دستکش، شیلد، گان و مواد ضدعفونی جهت مراقبت‌های لازم، تب سنجی و چک کردن سطح اکسیژن خون، بررسی وضعیت جسمی سالمند به شکل روزانه، جدا کردن افراد مشکوک به کرونا، واکسیناسیون و ... از جمله کارهایی بوده که به منظور پیشگیری از ابتلای سالمندان در مواجه با کرونا صورت گرفته است.

در همین راستا و در اقدامی در خور تحسین و به‌صورت خودجوش از سوی عده‌ای از جوانان بسیجی گروه فرهنگی‌-رسانه‌ای «نوجوان‌پلاس» لارستان به‌منظور تکریم جایگاه سالمندان و نهادینه‌شدن حفظ احترام به بزرگان خانواده، با حضور در سرای سالمندان شهر لار، برای یکی از سالمندان که در این مرکز نگهداری می‌شود، بدون اطلاع قبلی، با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی، با تهیه کیک و هدیه‌ دسته‌گل یک جشن تولد مختصر گرفتند.

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به‌عنوان گنجینه ارزشمند هر خانواده محسوب می‌شوند که اهمیت دادن به آنان در سن کم‌توانی وظیفه همه اعضای خانواده است.

در این زمینه، علی عسکری سرپرست گروه فرهنگی‌-رسانه‌ای «نوجوان‌پلاس» لارستان در تشریح این اقدام، گفت: پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به‌عنوان گنجینه ارزشمند هر خانواده محسوب می‌شوند که اهمیت دادن به آنان در سن کم‌توانی وظیفه همه اعضای خانواده است.

وی هدف از برگزاری این جشن کوچک را تکریم جایگاه بزرگان خانواده و رقم‌زدن حال‌خوش برای لحظاتی هرچند کوتاه برای سالمندان برشمرد و افزود: انجام این نوع کارها، می‌تواند نوجوانان را در حفظ شأن بزرگان خانواده، حمایت و رسیدگی بیشتر به سالمندان، کمک به انجام کارهای روزانه آنان ترغیب کند.

عسکری در تشریح اقدامات و اهداف گروه رسانه‌ای «نوجوان‌پلاس»، تصریح کرد: مجموعه فرهنگی‌-رسانه‌ای نوجوان پلاس لارستان با هدف کشف استعداد و توانایی نوجوانان، انجام امور تربیتی و روانشناسی، جهت کار با نوجوان ایجادشده و به کمک خود نوجوانان گروه اهداف خویش را دنبال می‌کند.

سرپرست گروه فرهنگی‌-رسانه‌ای «نوجوان‌پلاس» لارستان یکی دیگر از اهداف مهم این گروه را تقویت مهارت‌های زندگی نوجوان جهت داشتن زندگی مفید و سالم برشمرد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر گروه نوجوان پلاس نزدیک به ۴۰ عضو دارد و در مهدیه مسجدالنبی(ص) شهرجدید لار و همچنین مسجد امام رضا(ع) شهرک صابرین فعالیت دارد.

گفتنی است؛ چندی پیش نیز همین نوجوانان با تهیه و هدیه دادن یک دستگاه گوشی همراه برای یکی از دوستان نیازمند خود، این دانش‌آموز را برای فراگیری دروس مدرسه که به دلیل شرایط کرونایی به شکل مجازی در حال برگزاری است، غافلگیر کردند و حال خوشی را به او هدیه دادند.

به گزارش فارس، تأثیر و نقش سالمندان در خانواده، انکارناپذیر است، حضور یک سالمند فعال، متکی‌به‌خود و شاد در خانواده روابط عاطفی و  احساسی  بین اعضای خانواده را تقویت کرده و همواره به‌عنوان یک پناهگاه امن روانی عاطفی برای جوان‌ترها مطرح است و باعث ارتقاء سطح سلامت روان، افزایش اعتمادبه‌نفس و احساس امید و انگیزه در بین سایر اعضای خانواده شده و روابط بین فردی و اجتماعی را گسترده‌تر و مؤثرتر می‌کند.

انتهای پیام/ ن/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول