اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

۹۸ درصد درآمدها و هزینه های شرکت ملی پالایش و پخش ارقام حسابداری هستند

حدود 98 درصد درآمدها و هزینه های شرکت ملی پالایش و پخش یعنی 272 هزار و 792 میلیارد تومان بخاطر نقش واسطه گری این شرکت یعنی خرید نفت خام و میعانات گازی از شرکت ملی نفت ایران و فروش آنها به شرکت های پالایش نفت، به صورت حسابداری (غیرواقعی) است.

۹۸ درصد درآمدها و هزینه های شرکت ملی پالایش و پخش ارقام حسابداری هستند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از بخش هایی که در قالب یادداشت های توضیحی گزارش صورت مالی شرکت های دولتی، توضیحاتی درباره آن ارائه می شود، تطبیق بودجه مصوب با عملکرد این شرکت هاست.

* بخش اعظم درآمدها و هزینه‌های شرکت ملی پالایش و پخش، ارقام حسابداری هستند

براساس صورت مالی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال 1397، مجموع درآمدهای این شرکت در سال مذکور، بالغ بر 277 هزار و 645 میلیاد تومان بوده که بیش از 98 درصد آن یعنی 272 هزار و 792 میلیارد تومان ناشی از درآمد فروش نفت خام و میعانات گازی توسط این شرکت به شرکت های پالایش نفت (پالایشگاه ها) است.

براساس گزارش مذکور، مجموع هزینه های این شرکت در سال 97 هم بالغ بر 279 هزار و 268 میلیارد تومان بوده که بیش از 97.5 درصد آن یعنی 272 هزار و 792 میلیارد تومان ناشی از هزینه خرید نفت خام و میعانات گازی از شرکت ملی نفت ایران بوده است.

به عبارت دیگر، بخش اعظم درآمدها و هزینه های شرکت ملی پالایش و پخش بخاطر نقش واسطه گری این شرکت یعنی خرید نفت خام و میعانات گازی از شرکت ملی نفت ایران و فروش آنها به شرکت های پالایش نفت، به صورت حسابداری (غیرواقعی) است و در واقع، مبلغی در عمل خرج نمی شود و بدست نمی‌آید یعنی دارای ماهیت هزینه و درآمد واقعی نیستند.

* جزئیات درآمدهای شرکت ملی پالایش و پخش در سال 97

براساس این گزارش، جزئیات درآمدهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال 97 به شرح زیر است:

با توجه به جدول فوق، درآمد 359 میلیارد تومانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بخاطر سود سهام سایر شرکت ها بخاطر سهم این شرکت از سود شرکت های خصوصی پالایش نفت تهران، شیراز، تبریز، بندرعباس، لاوان و کرمانشاه و اصفهان در سال 1396 است. همچنین درآمد 29 میلیارد تومانی شرکت ملی پالایش و پخش از فروش صادراتی بخاطر صادرات نفت گاز و فروش مرزی بنزین است.

* دلیل تفاوت چشمگیر درآمد شرکت ملی پالایش و پخش در زمینه فروش نفت و میعانات گازی

مهمترین انحراف عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش در بخش درآمدها در مقایسه با بودجه مصوب، تفاوت حدود 160 هزار میلیارد تومانی درآمد ناشی از فروش نفت خام و میعانات گازی توسط این شرکت به شرکت های پالایش نفت در مقایسه با بودجه مصوب است.

براساس صورت مالی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، دلایل این انحراف بزرگ عبارتست از:

الف- افزایش حجم فروش: مقادیر نفت خام و میعانات گازی تحویلی به شرکت های پالایش نفت طی سال 1397 مجموعا بالغ بر 702 میلیون و 942 هزار بشکه بوده ولی این ارقام در بودجه مصوب، 678 میلیون و 900 هزار بشکه بوده است.

ب- افزایش قیمت نفت و میعانات و نرخ تسعیر ارز: در حالی که مبلغ هر بشکه نفت خام و میعانات گازی و نرخ تسعیر هر دلار در بودجه مصوب به ترتیب، 50 دلار و 3500 تومان بوده است. بخاطر افزایش قیمت نفت خام و میعانات گازی و نرخ تسعیر هر دلار در سال 97، عملکرد با قیمت 64.8 دلار به ازای هر بشکه و نرخ متوسط 5 هزار و 988 تومانی تسعیر هر دلار محاسبه شده است.

* جزئیات هزینه های شرکت ملی پالایش و پخش در سال 97

براساس این گزارش، جزئیات هزینه های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال 97 به شرح زیر است:

گفتنی است ارقام مندرج در ستون های دوم تا چهارم تصویر فوق به ترتیب بودجه مصوب، عملکرد و انحراف مساعد (نامساعد) هستند و تمامی این ارقام با واحد میلیون ریال درج شده اند.

با توجه به جداول فوق، هزینه 252 میلیارد تومانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بابت هزینه های جانبی واردات فرآورده های نفتی شامل هزینه های جانبی واردات و ترخیص سهم این شرکت در واردات بنزین، 1 درصد کارمزد بنزین وارداتی و تعدیل آن برای سال 1396 به مبلغ 27 میلیون تومان بوده است.

مهمترین انحراف عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش در بخش هزینه ها در مقایسه با بودجه مصوب، تفاوت حدود 160 هزار میلیارد تومانی هزینه ناشی از خرید نفت خام و میعانات گازی از شرکت ملی نفت ایران در مقایسه با این بودجه بوده است. دلایل این انحراف بزرگ، افزایش حجم خرید نفت و میعانات گازی و افزایش قیمت نفت آنها و همچنین افزایش نرخ تسعیر ارز در مقایسه با بودجه مصوب بوده که در بالا توضیحات کافی درباره آن ارائه شد.

*شرکت ملی پالایش و پخش در سال 97 زیانده بوده است

براساس صورت مالی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال 1397، این شرکت در سال مذکور زیانده بود و میزان سود قبل از کسر مالیات آن که با کسر کردن هزینه ها از درآمدها بدست می آید، بالغ بر 1622 میلیارد تومان بوده است.

البته با درنظر گرفتن سایر (تفاوت موجودی ابتدا و پایان دوره نزد شرکت های ملی پخش و خطوط لوله)، میزان زیاندهی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران کاهش یافته و به حدود 944 میلیارد تومان رسیده است.

همچنین با توجه به سود انباشته ابتدای سال و همچنین تعدیلات سنواتی، زیان انباشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پایان سال 97، بالغ بر 1823 میلیارد تومان بوده است.

*جزئیات منابع و مصارف سرمایه گذاری شرکت ملی پالایش و پخش

براساس این گزارش، جزئیات بودجه سرمایه ای 1954 میلیارد تومانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال 1397 که شامل منابع و مصارف سرمایه گذاری این شرکت در این سال بوده، مطابق با جدول زیر است:

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول