اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پوتین: کانون تروریسم بین‌المللی در سوریه از بین رفته است/ اسد: اولویت دمشق بازگرداندن آوارگان سوری است

رئیس‌جمهور روسیه طی یک نشست مجازی با همتای سوری خود ضمن تأکید برتداوم تلاش مسکو برای عادی‌سازی اوضاع سوریه گفت که کانون تروریسم بین‌المللی در سوریه از بین رفته است.

پوتین: کانون تروریسم بین‌المللی در سوریه از بین رفته است/ اسد: اولویت دمشق بازگرداندن آوارگان سوری است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (دوشنبه) طی یک نشست مجازی با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه ضمن تأکید بر تداوم تلاش مسکو برای عادی‌سازی اوضاع در سوریه گفت: «کانون تروریسم بین‌المللی در سوریه از بین رفته است».

پوتین: به تلاش برای عادی‌سازی اوضاع سوریه ادامه می‌دهیم

پایگاه اطلاع‌رسانی «کرملین» در این خصوص گزارش کرد، پوتین در آغاز این نشست در خصوص تداوم تلاش‌های مسکو برای برقراری آرامش در سوریه گفت: «روسیه همچنان به صورت فعال به تلاش‌های خود برای عادی‌سازی اوضاع در جمهوری سوریه، احیای حاکمیت،‌استقلال، وحدت و تمامیت ارضی این کشور ادامه می‌دهد».

وی در ادامه همکاری در قالب نشست آستانه در خصوص سوریه را مؤثر دانست و گفت: «ما با هم به موفقیت‌های زیادی‌ دست‌ پیدا کرده‌ایم و کانون تروریسم بین‌المللی از بین رفته است».

 از بین رفتن تروریسم بین‌المللی و کاهش سطح خشونت از دستاوردهای نشست آستانه است

پوتین در  این خصوص توضیح داد: «نمی‌توان تلاش‌های مؤثر در قالب نشست آستانه با مشارکت شرکای ما از ایران و ترکیه را نادیده گرفت. ما از طریق تلاش‌های مشترک، موفقیت‌های زیادی به دست آوردیم: کانون تروریسم بین‌المللی در سوریه تقریباً از بین رفته است، سطح خشونت تا حد قابل توجهی کاهش یافته است و یک زندگی آرام برقرار است و یک فرایند سیاسی فراگیر تحت نظارت سازمان ملل نیز در جریان است».

پوتین: بازگشت آوارگان سوری به وطن از ضروریات است

این مقام ارشد روسیه سپس در ادامه بر اهمیت بازسازی سوریه پس از جنگ تأکید کرد و گفت: «وظیفه بازسازی سوریه پس از جنگ و اول از همه بازگشت پناهجویان و آوارگان سوری به وطن در این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همانطور که می‌دانید، این یکی از شرایط کلیدی قطعنامه اساسی ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل است».

پوتین: ۶.۵ میلیون آواره سوری وجود دارد؛ برای بازسازی سوریه باید از آنها کمک گرفت

پوتین به آوارگان سوری که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، اشاره کرد و گفت: «تا به امروز، متأسفانه، بیش از شش و نیم میلیون پناهجو در خارج از سوریه وجود دارند. اکثریت قریب به اتفاق آنها شهروندان توانمندی هستند که می‌توانند و باید در بازسازی کشورشان مشارکت کنند».

پوتین:بازگشت آوارگان سوری به وطن نفع کشورهای میزبان است

رئیس‌جمهور روسیه همچنین تأکید کرد که بازگشت آوارگان سوری به وطنشان همچنین بار مسئولیت کشورهای میزبان آنها را نیز کاهش می‌دهد و در این خصوص ادامه داد: «بعلاوه آنکه، بازگشت آنها همچنین در راستای منافع کشورهای میزبان به ویژه همسایگان سوریه است زیرا مسئولیت آنها (میزبانی از پناهجویان سوری) بسیار جدی است و آنها مجبور هستند هزینه‌های قابل توجهی را برای اسکان موقت و تأمین هزینه‌های آوارگان سوری متحمل شوند. ناگفته نماند که جوانان سوری در اغلب موارد تحت نفوذ عناصر افراطی قرار دارند و به صفوف شبه‌نظامیان می‌پیوندند و می‌توانند تهدیدی برای کشورهای میزبان باشند».

ولادیمیر پوتین در خصوص آوارگان سوری که تاکنون به کشورشان بازگشته‌اند گفت: «بیش از ۸۵۰ هزار شهروند سوری از خارج بازگشته‌اند و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز به محل اقامتگاههای دائمی درون کشور خود بازگشته‌اند».

پوتین: بازگشت آوارگان سوری باید بدون اجبار و صورت طبیعی باشد

این دیپلمات ارشد روس در ادامه بر لزوم فراهم آوردن بستری برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان اشاره کرد و گفت: «هم‌اکنون، وقتی صلح و آرامش به اکثر سوریه بازگشت، فرصت خوبی است که بازگشت گسترده پناهجویان به خانه را تضمین کرد و البته مهم است که این روند به صورت طبیعی و بدون اجبار پیش برود».

پوتین به کنفرانس بازگشت آوارگان راغب و مشتاق سوری نیز اشاره کرد و گفت: «هدف کنفرانس بین‌المللی پناهجویان و آوارگان که در ۱۱ و ۱۲ نوامبر (۲۱ و ۲۲ آبان ماه) برگزار خواهد شد، دقیقاً همین است (که بازگشت آوارگان راغب و مشتاق به سوریه به صورت طبیعی و نه از روی اجبار پیش برود). روسیه به طور کامل از این رویداد حمایت می‌کند و به صورت فعال در آماده‌سازی و برگزاری آن کمک خواهد کرد.»

شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی آوارگان و پناهجویان سوری

رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه درباره مشارکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی پناهجویان و آوارگان داخلی گفت: «نمایندگان بسیاری از کشورها بعلاوه سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، مشارکت خود در این مراسم را تأیید کرده‌اند».

وی درباره حضور نمایندگانی از روسیه در این کنفرانس نیز توضیح داد:‌«هیأت نمایندگان روسیه یکی از پرتعدادترین هیأت‌های حاضر در این نشست خواهد بود و شامل کارشناسان و متخصصانی از بیش از ۳۰ وزارتخانه و اداره می‌شود. آنها علاوه بر مشارکت فعال در این نشست، در نظر دارند با همکاران سوری خود درباره مهم‌ترین موضوعات مربوط به همکاری دوجانبه گفت‌وگو کنند».

پوتین: ۶۵ تن کمک بشردوستانه به سوریه منتقل می‌شود

ولادیمیر پوتین در بخش پایانی سخنان خود درباره همزمانی برگزاری کنفرانس آوارگان و پناهجویان سوری و انتقال کمک‌های بشر دوستانه به سوریه گفت: «این مراسم با انتقال بیش از ۶۵ تن کمک‌های بشردوستانه به سوریه همزمان خواهد بود. ما امیدواریم که این کنفرانس پرثمر بوده و فرایند بازگشت گسترده پناهجویان به کشورشان را تسهیل بخشیده و در نتیجه دستیابی به عادی‌سازی طولانی‌مدت اوضاع در سوریه را تحقق بخشد».

 

اسد: اولویت در بازگرداندن آوارگان به سوریه است

«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز پس از اتمام سخنان پوتین در تأیید سخنان رئیس‌جمهور روسیه درباره بازگشت آوارگان به سوریه تصریح کرد: «اولویت دولت بازگشت آوارگان به سوریه است و در کنفرانس بازگشت آوارگان باید دلایل این بررسی و حل و فصل شود. بخش زیادی از آوارگان تمایل به بازگشت به سوریه دارند و مانع بزرگ فراروی آنها تروریسم و محاصره [تحمیلی] است».

اسد: بازگرداندن آوارگان به سوریه نیازمند پایان محاصره ظالمانه و غیرقانونی است

وی در ادامه  افزود: «دولت سوریه به دستیابی به نتایج عملی از کنفرانس بازگشت آوارگان راغب و مشتاق است. باید محاصره ظالمانه و غیرقانونی پایان یابد تا دولت سوریه بتواند بازگشت شهروندان خود را تأمین کند.کنفرانس بازگشت آوارگان آغازی بر حل این مشکل خواهد بود».

پیش از این روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود که نشست بین‌المللی بازگشت آوارگان سوری احتمالا در تاریخ ۲۱ و ۲۲ آبان ماه در «نورسلطان» پایتخت قزاقستان یا مسکو برگزار خواهد شد تا بیشترین مشارکت در آن صورت گیرد زیرا مسئولان برخی کشورها گفته بودد که حاضر نیستند در صورتیکه این نشست در دمشق برگزار شود، در آن شرکت کنند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول