اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ابهام در عرضه قطره‌چکانی خودروسازان/ حذف برخی محدودیت ها و فروش بدون اعلام ظرفیت

خودروسازان در حالی هرچند روز یکبار نمایش فروش فوق العاده و پیش فروش راه می اندازند که مشخص نیست در هر مرتبه چه تعداد خودرو عرضه می شود و دلیل حذف برخی محدودیت های مصوب وزارت صنعت چیست؟

ابهام در عرضه قطره‌چکانی خودروسازان/ حذف برخی محدودیت ها و فروش بدون اعلام ظرفیت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ایران خودرو و سایپا در حالی هرچند روز یکبار نمایش فروش فوق العاده، پیش فروش و قرعه کشی خودرو را اجرا می‌کنند که اصولاً مشخص نیست هر دفعه چه تعداد خودرو عرضه می شود و چه میزان از تولید شرکت‌ها از طریق فروش مستقیم خودروسازان به مردم فروخته می‌شود؟

طبق جدیدترین اخبار قرار است فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو و سایپا از سه شنبه هفته جاری با موعد تحویل سه ماهه انجام شود. این در شرایطی است که مدتی است اطلاعی در مورد ظرفیت تعیین شد برای خودروها ارائه نمی شود و ثبت نام کنندگان نمی دانند تا چه میزان شانس برنده شدن در قرعه کشی دارند و همین موضوع باعث شده تا اکثر متقاضیان خرید خودرو نسبت به برنده نشدن خود در فروش های پیاپی خودروسازان گله مند باشند که شاید دلیل این مسئله ناچیز بودن ظرفیت خودروهای قابل عرضه در فروش خودروسازان باشد.

بر اساس مصوبه وزارت صنعت در زمان سرپرستی سرقینی مقرر شد ماهانه 25 هزار دستگاه خودرو توسط ایران خودرو و سایپا به روش فروش فوق العاده عرضه شود اما به نظر می رسد این مصوبه در فروش خودروسازان لحاظ نمی‌شود.

نمونه ای از ابهام در تعداد خودروهای قابل عرضه را می توان در پیش فروش یک ساله محصول پروژه K132 ایران خودرو مشاهده کرد. در فرایند قرعه کشی این محصول، تعداد ثبت نام کنندگان 80 هزار نفر اعلام شد و ظرفیت تعیین شده برای عرضه آن 16 هزار دستگاه عنوان شد. در عین حال، برخلاف سایر خودروها، تعداد رزروهای خرید این خودرو اعلام نشد و البته برخی منابع نیز از بازنگری در ظرفیت فروش این خودرو در پی تذکر وزارت صنعت به شرکت خودروساز خبر می دهند.

 از این رو ضروری است تا ناظران فرایند قرعه کشی خودروسازان نسبت به شفاف سازی فرایندها و تعداد خودروهای قابل عرضه نظارت دقیق تری داشته باشند و مردم را نیز در جریان جزئیات این نظارت ها قرار دهند.

* حذف و اضافه محدودیت های خرید خودرو

در کنار ابهاماتی که در زمینه تعداد خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان مطرح است، هر بار شاهد حذف برخی محدودیت های مصوب برای خرید خودرو نیز هستیم به طوری که در اطلاعیه جدید فروش ایران خودرو، منتخبان طرح های قبلی که موفق به واریز وجه نشده اند‌ نیز می توانند نسبت به ثبت نام در طرح جدید اقدام کنند. این در حالی است که چندی پیش برخی متقاضیان ثبت نام برای حضور در قرعه کشی خودروسازان در یکی از مراحل ثبت نام با این پیغام مواجه شدند که چون در مرحله قبلی قرعه کشی، برنده شده اید ولی برای تکمیل وجه اقدام نکرده اید، امکان ثبت نام و شرکت در قرعه کشی جدید را ندارید. این اتفاق باعث شد تا گروهی از مشتریان این شرکت برای اعلام اعتراض خود مقابل ساختمان وزارت صنعت تجمع کنند. دلیل عدم واریز وجه توسط این مشتریان، عدم ارسال پیامک برای برخی برندگان قرعه کشی محصولات ایران خودرو بود.

قبلاً نیز شرط نداشتن پلاک فعال خانوار برای حضور در قرعه کشی خودروسازان حذف شده بود، این در حالی است که کمیته خودرو بعد از جلسات متعددی که برای کنترل تقاضای خرید و حذف دلال بازی از بازار خودرو برگزار کرد، چنین محدودیتی را وضع کرده بود. همچنین واریز پیش پرداخت خرید خودرو نیز ابتدا در کمیته خودرو مصوب شد، بعد با دستور مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت حذف شد، دوباره در کمیته خودرو مصوب شد و در نهایت خودروسازان در اطلاعیه های فروش خود، آن را حذف کردند.

* بازارگرمی خودروسازان برای عرضه قطره چکانی خودرو

عدم اعلام ظرفیت فروش خودروها و مداومت بر انتشار اخبار ثبت نام، قرعه کشی و اعلام اسامی برندگان عاملی برای تشویق مردم به حضور در فرآیند بخت آزمایی و محک زدن شانس خود در قرعه کشی خودروسازان بوده و با وجود محدودیت عرضه، می تواند عطش بازار را به خرید خودرو همچنان بالا نگه دارد.

به این ترتیب هرچند قرعه کشی برای فروش خودرو روشی بود که در ابتدا با هدف کنترل تقاضا و مدیریت بازار از سوی مسئولان وزارت صنعت در زمان سرپرستی مدرس خیابانی مطرح شد اما به اعتقاد برخی کارشناسان این موضوع باعث ترغیب بیشتر مردم به خرید خودرو و حضور در یک فرآیند هیجانی بخت آزمایی شد و بخشی از تقاضای خاموش را برای خرید خودرو فعال کرد.

صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت در این مورد با اشاره به اینکه قیمت کنونی در مقایسه با گذشته، عادلانه تر، منطقی‌تر و واقعی‌تر است، گفته بود: روش قرعه کشی خودرو‌ها تا زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود ادامه خواهد داشت.

حال مشخص نیست اثربخشی فروش های قطره چکانی خودروسازان چقدر است و چه زمانی می توان شاهد متعادل شدن عرضه و تقاضا بود؟

* لزوم شفاف سازی فرآیند قرعه کشی

ناچیز بودن تعداد برندگان قرعه کشی خودروسازان باعث ایجاد برخی ابهامات برای ثبت نام کنندگان شده است تا آنجا که برخی متقاضیان معتقدند برای شفاف شدن فرایند قرعه کشی خودروسازان بهتر است پیش از انجام قرعه‌کشی،  فایل  اکسلی  که در آن ثبت‌نام‌کنندگان با عدد یک تا ... به ترتیب ردیف شده اند در دسترس همگان قرار گیرد و هر کس از شماره ردیفی که در آن قرار گرفته، مطلع باشد. یا اصلا به جای شماره پیگیری که موقع ثبت‌نام به ثبت‌نام‌کننده داده می شود، به ترتیب از عدد یک، شماره ردیف بدهند و مردم قبل از قرعه‌کشی بدانند نفر اولی که شماره ردیفش از گوی‌ها خارج می‌شود، به علاوه چه عدد ثابتی می‌شود تا نفرات بعدی برنده مشخص ‌شوند. ضمناً اعداد و قرعه کشی به صورت زنده نمایش داده شود.

به گفته این افراد در روش فعلی، شرکت خودروساز بدون شفاف‌سازی، ثبت‌نام‌کنندگان خودرو را در فایل اکسلی ردیف می‌کند که از آن بی‌اطلاع هستیم و هر لحظه امکان جابه‌جایی ردیف‌ها با توجه عدد خارج شده از گوی‌ها حتی به صورت سهوی وجود دارد.

در هر حال، مردم همچنان منتظر شفاف سازی نحوه عرضه تولیدات خودروسازان و فرآیند قرعه کشی این شرکتها هستند تا در کنار واقعی شدن تقاضا، شاهد حذف دلالان و کنترل شبکه فروش خودروسازان باشیم.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عناوین «لزوم بازنگری در قرعه‌کشی شرکت‌های خودروسازی»، «لزوم شفاف‌سازی در فرآیند قرعه‌کشی خودرو»، «قرعه‌کشی فعلی خودروسازها شفاف نیست» و «نحوه قرعه‌کشی ایران خودرو شفاف‌سازی شود» خواستار شفاف سازی قرعه کشی شرکت های خودروساز شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول