اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

چرا بیمارستان‌های همدان اجازه فعالیت به گروه‌های جهادی را نمی‌دهند؟

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله بهاری با گلایه از عدم استفاده از ظرفیت‌ گروه‌های جهادی در بیمارستان‌های همدان برای کمک به کادر درمان گفت: طلاب اعلام آمادگی کرده‌اند با حضور در بیمارستان‌ها ضمن رسیدگی به بیماران، کارهای خدماتی انجام دهند اما استقبال چندانی از این مسئله نشده است.

چرا بیمارستان‌های همدان اجازه فعالیت به گروه‌های جهادی را نمی‌دهند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز مدیران مدارس حوزه علمیه شهرستان بهار و همدان نشستی با اصحاب رسانه در خصوص موضوعات مطالبات و مسائل معیشتی مردم، نابسامانی‌های موجود در بخش اقتصادی کشور، دولت و اهانت دولتمردان فرانسه به نبی گرامی اسلام برگزار کردند.

در این نشست مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله بهاری، مدیر حوزه علمیه «سفیران هدایت»، معاونت تهذیب حوزه استان، مدیر حوزه علمیه زنگنه، مدیر حوزه علمیه آخوند و... حضور داشتند.

ابتدا مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله بهاری از تشکیل تشکلی با تلاش مدیران حوزه علمیه دو شهرستان همدان و بهار سخن گفت و اظهار کرد:‌ این تشکل با توجه به رسالت حوزه‌های علمیه و روحانیت و وظیفه سنگینی که بر عهده این قشر خصوصا در رابطه با رسیدگی به امور مختلف جامعه وجود دارد، ایجاد شده است.

حجت الاسلام علی اصغر زارعی با بیان اینکه مقام معظم رهبری سه وظیفه مهم را بر دوش روحانیت قرار داده‌اند گفت: هدایت فکری و دینی، هدایت سیاسی و بصیرت‌افزایی و راهنمایی برای حضور در عرصه‌های خدمات اجتماعی برعهده ما روحانیت است.

وی با اشاره به اینکه ۶ مدیر حوزه علمیه شهرستان بهار و پنج مدیر حوزه علمیه همدان به لحاظ جغرافیایی و نزدیکی دو شهرستان بهار و همدان تشکلی تشکیل داده‌اند افزود: بیش از ۶ ماه است این تشکل ایجاد شده و هدف آن ارتقای کمی و کیفی طلاب در زمینه‌ اخلاقی، علمی و سیاسی و اجتماعی است.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله بهاری با بیان اینکه اعضای این تشکل برای عینیت بخشیدن به اهداف مورد نظر هر دو هفته یکبار به صورت مرتب و منظم جلساتی را دارند عنوان کرد: تشکل ما صنفی است و بیشتر ارتقای کمی و کیفی طلاب در زمینه‌های مختلف را عهده‌دار است.

وی با اشاره به اینکه به صورت رسمی تشکل ثبت نشده و به همین خاطر عنوان خاصی ندارد گفت: هدف از این جلسه با اصحاب رسانه اعلام موضع در رابطه با اتفاقات اخیر است و انتقال نظرات اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه از طریق رسانه‌ها به سمع و نظر مردم است.

حجت‌الاسلام زارعی به بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: باید از اقدامات کادر درمان قدردانی کرد چراکه در مدت ۹ ماه با به خطر انداختن جان خود و به صورت جهادی به مبارزه با این بیماری پرداخته‌اند و مشغول دفاع از سلامت مردم هستند.

وی یاد و نام شهدای کادر درمان استان در مقابله با بیماری کرونا را گرامی داشت و افزود: یکی از مهمترین مسائلی که باید به ویژه در موقعیت کنونی مورد توجه باشد، نقش و تاثیر معنویت، ارتباط با خداوند و توسل به اهل بیت(ع) است که مقام معظم رهبری و بزرگان مکرر تاکید کرده‌اند.

عدم توجه به تاثیرگذاری معنویت در مقابله با کرونا 

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله بهاری با اشاره به اینکه این موضوع مسئله‌ای است که در تمام دنیا و ادیان مختلف مورد توجه است خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برخی از کشیش‌های مسیحی برای تسهیل در روند درمان بر سر بالین بیمار حاضر می‌شدند و برای آنها دعا می‌خوانند اما سوال اینجاست در ایران که داعیه توجه به معنویت و ارتباط با خداوند را داریم، این موضوع مورد توجه قرار گرفته است؟!

وی ادامه داد: آیا وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی یا مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا طرحی با محوریت و تاثیرگذاری معنویت از حوزه علمیه مطالبه ‌کرده‌اند؟!

حجت الاسلام زارعی با بیان اینکه طبق نظر متخصصین از عوامل اصلی شیوع و عدم موفقیت در مقابله با کرونا مسائل روانی از جمله استرس است گفت: همه می‌دانیم نقش معنویت و ایمان در کاهش استرس بی‌بدیل است و چیزی نمی‌تواند جایگزین آن باشد؛ حتی در بین کشورهایی که معتقد به مذهب نیستند و به طور کلی کمونیست هستند باز برای رفع استرس و آثار روانی بیماری‌ها به معنویت‌های کاذب روی می‌آورند.

وی بار دیگر با طرح این سوال که در قطع زنجیره انتقال کرونا که مهمترین عامل پیشگیری این بیماری بوده، آیا به مسئله معنویت توجه شده است؟ تاکید کرد: متاسفانه در عمل چیز خاصی در این زمینه ندیده‌ایم.

 مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله بهاری با بیان اینکه در همه جای دنیا یکی از عوامل موفقیت در امور مختلف وجود نیروی انسانی آماده به کار است گفت: خوشبختانه کشور ایران در طول ۴۰ سال در عرصه‌های مختلف همواره نیروی انسانی آماده به کار داشته است.

وی بیان کرد: در مقابله با بیماری کرونا نیز افراد زیادی اعلام آمادگی کرده‌اند تا کمک‌هایی به کادر درمان داشته باشند اما قریب به ۹ ماه از این بیماری می‌گذرد و متاسفانه شاهد این هستیم از ظرفیت عظیم نیروی انسانی داوطلب که حاضر شده با روحیه بسیجی و جهادی جان خود را به خطر بیاندازد و در معرض شدید‌ترین آسیب‌ها و خطرناک‌ترین بیماری قرار دهد، استفاده نشده است.

حجت الاسلام زارعی با بیان اینکه طلاب اعلام آمادگی کرده‌اند که حتی حاضرند به بیمارستان‌ها بروند و کارهای خدماتی انجام دهند و بر بالین بیماران حاضر شوند، دارو به آنها برسانند و به خانواده‌هایشان رسیدگی کنند گفت: هرجایی که برای قطع زنجیره انتقال بیماری، کمک نیاز باشد حوزه‌های علمیه آمادگی خود را اعلام کرده است.

می‌توان نقشه راه جامع برای کمک به کادر درمان ارائه کرد

وی با اشاره به اینکه متاسفانه استقبال چندانی از این مسئله نشده و می‌شد با نقشه راه جامع و برنامه منسجم از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد افزود: در طول شیوع بیماری کرونا طلاب  استان کمک‌های جهادی مختلفی داشته‌اند و به نوعی سعی به کمک‌رسانی داشته‌اند.

 مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله بهاری با اشاره به اینکه از زمان شیوع بیماری کرونا حوزه علمیه شهرستان بهار به عنوان ستاد مقابله شهرستان انتخاب شده و اقداماتی در این راستا صورت گرفته است گفت: اوایل برخی از طلبه‌ها ۲۰ درصد حقوق خود را برای مهار کرونا و کمک‌های مومنانه اختصاص دادند.

وی با اشاره به اینکه سوال این است در آینده چه کاری انجام می‌دهید که باید گفت متاسفانه برخی نهادها حس رقابت با ما دارند افزود: با توجه به دستور مقام معظم رهبری که فرموده‌اند جوانان انقلابی وارد عرصه شوند در این راستا قدم برمی‌داریم و آماده هرگونه کمک‌رسانی هستیم.

حجت‌اسلام زارعی به مسئله اقتصاد به عنوان دومین موضوع طلاب استان اشاره کرد و گفت: امروز متاسفانه مردم ما زیر بار شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار دارند و صدای شکستن و خرد شدن استخوان‌های اقشار محروم و مستضعف جامعه به گوش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه شغل اصلی قریب به اتفاق طلاب و روحانیون یا مشغول به تحصیل و یا تبلیغ است و تعداد کمی از آنها در نهادها و ادارات به عنوان کارمند مشغولند افزود: طلاب و روحانیون جزو محرومترین اقشار جامعه ما محسوب می‌شوند و پیشنهاد می‌کنم رسانه‌ها به عنوان قشر فرهنگی تحقیقی در مورد درآمد این قشر داشته باشند.

  مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله بهاری با بیان اینکه درآمد اکثر طلاب و طلبه‌ها حتی از حداقل حقوقی که اداره کار برای کارگر ساده در نظر گرفته کمتر است گفت: بسیاری از افراد جامعه ما از این موضوع خبر ندارند و بنا به دلایلی در جامعه ما مطلبی به اشتباه نهادینه شده که چون حکومت اسلامی است و در راس آن ولی فقیه به عنوان یک روحانی قرار دارد، پس طلاب و روحانیون از مزایای این حکومت بهره‌مند هستند در حالی که واقعیت چیز دیگری است.

وی عنوان کرد: قشر طلاب و روحانیون با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند و اعتراضی هم به مسائل معیشتی خود نکرده‌اند اما امروز به عنوان نمایندگان قریب به ۷۰۰ نفر از طلاب، اساتید و کادر حوزه‌های علمیه بهار و همدان این مسائل را خدمت شما عرض می‌کنیم که به گوش مردم به عنوان رسانه برسانید.

حجب، حیا و خویشتنداری مردم مورد سوء استفاده برخی از مسوولان قرار نگیرد

حجت الاسلام زارعی با بیان اینکه سوال ما این است با وجود اینکه کارشناسان و اساتید اقتصادی مکرر گفته‌اند که ریشه حل مشکلات اقتصادی در کشور است چرا دولت مشکلات را به بیرون ربط می‌دهد؟ افزود: تا کی باید مردم مشکلات را تحمل کنند و دم نزنند.

وی با اشاره به اینکه مردم هیچگاه از انقلاب خود خسته نشده‌اند و در طول ۴۰ سالی که از انقلاب می‌گذرد حتی در بدترین شرایط ‌پای آرمان‌های انقلاب، نظام و امام راحل ایستاده‌اند خاطرنشان کرد: چرا باید حجب، حیا و خویشتنداری مردم در کمال وقاحت مورد سوء استفاده برخی از مسوولان قرار گیرد.

چه شده است دوباره پیام مذاکره به گوش می‌رسد؟

 مدیر مدرسه علمیه آیت الله بهاری با بیان اینکه مگر هفت سال کشور را با وعده مذاکره  و رفع تحریم معطل نگه نداشتند و مگر مذاکره را دیوانگی نخواندند پس چه شده که دوباره پیام مذاکره به گوش می‌رسد ادامه داد: مقام معظم رهبری مکرر فرموده‌اند که حل مشکلات اقتصادی ریشه در داخل کشور دارد.

وی گفت: ما از دولت می‌خواهیم به راهکارهای ارائه شده توسط مقام معظم رهبری در رابطه با رفع مشکلات اقتصادی توجه کند و موجبات رضایتی مردم را فراهم کند.

زارعی در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران نسبت به برخی از حوزه‌های علمیه که با هزینه‌های هنگفتی ساخته شده‌اند و با طرح این سوال که چه تعداد حوزه علمیه برخوردار هستند؟ گفت: به طور مصداقی عرض می‌کنم و با اطمینان می‌گویم که در کل کشور قطعا حوزه‌ای که بالاتر از حد متعارف ساخته و از امکانات برخوردار است، به عدد انگشتان دست نمی‌رسد که می‌توان گفت ۷ یا ۸ مورد است و نهایت می‌گوییم این تعداد حوزه ویژه داریم.

وی بیان کرد: دعوت می‌کنم به حوزه علمیه شهرستان بهار بیایید و از نزدیک ببینید که ۱۲ سال پیش کلنگ خورده و ببینید در چه وضعیتی  قرار دارد؛ عزیزان حوزه علمیه قرآنی نیز در یک ساختمان استیجاری از آموزش و پرورش مستقر هستند.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله بهاری با بیان اینکه اگر حوزه علمیه برخوردار بود طلبه حافظ قرآن و نخبه با وضعیت استعدادی ویژه نمی‌رفت که در ساختمان استیجاری خارج از استفاده آموزش و پرورش ساکن شود گفت: برخی از روحانیون ما شاغل هستند و حقوق دارند اما در حوزه‌های علمیه برخی با حقوق ناچیز زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شفاف عرض کنم ۲۵ سال طلبه هستم و قریب به  ۱۰ سال سابقه مدیریت دارم که دریافتی حقوق بنده نزدیک ۳ میلیون تومان است افزود: طلبه‌ مجرد ما در شهرستان تقریبا ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان و طلبه متاهل تقریبا یک میلیون تومان و حتی کمتر دریافتی دارد.

زارعی تصریح کرد: شهریه طلبه‌ها بودجه دولتی نیست و ردیفی برای حوزه علمیه تعریف نشده و حقوق ما از محل مبالغی است که مراجع به عنوان وجوهات از مردم متدین دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در خصوص پروژه‌های عمرانی حوزه در دولت قبل بودجه‌ای تعریف شد اما در عمل و تخصیص مقدار قابل توجهی نیست بیان کرد:‌ امسال به حوزه علمیه آیت‌الله بهاری قریب به ۳۷ میلیون تومان اوراق بهادر به عنوان بودجه عمرانی اختصاص یافته است و بودجه جاری وجود ندارد.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله بهاری در بخش دیگری از سخنانش گریزی دوباره به وضعیت اقتصادی زد و افزود: نمی‌گوییم تحریم در مشکلات اقتصادی و معیشتی اثر نداشته که کسی این صحبت را داشته باشد یا مغرض است یا بی‌اطلاع، اما راهکار برای بی‌اثر یا حداقل کم اثر شدن تحریم وجود داشت.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تکیه بر توان داخلی، اقتصاد مقاومتی و تولید داخل را مورد تاکید قرار داده‌اند اما متاسفانه جدی گرفته نشده است گفت: اگر این نگاه را داشته باشیم که دولت‌ها همواره تکیه بر فروش نفت داشتند و این دولت چون نفت نفروخته است طبیعی است که چنین مشکلاتی داشته باشد باید بگوییم راهکارهایی وجود داشت و مقام معظم رهبری و دلسوزان و کارشناسان مکرر تاکید کردند.

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت نیز با بیان اینکه مشکلات معیشتی ما طلبه‌ها مطرح نیست و به همین خاطر در این مدت نخواسته‌ایم رسانه‌ای شود گفت: برخی از ما با سابقه ۲۰ سال اولین بار است که حقوق خود را عنوان می‌کنیم و شاید اگر خانواده‌های ما بشنوند باور نداشته باشند.

حجت‌الاسلام علیرضا یوسفی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری در حوزه خدمات اجتماعی و عرصه‌های جهادی قدم‌های مهمی برداشته‌اند گفت: از وقوع زلزله سرپل ذهاب تاکنون اقدامات مهمی در این زمینه برداشته شده و امروز مسئله ما کرونا است.

وی با بیان اینکه در شیوع بیماری کرونا از روزهای ابتدایی شاهد حضور طلبه‌ها با لباس روحانیت نسبت به گندزدایی مراکز درمانی و سایر مراکز در کشور بودیم افزود: ما در استان چندین نوبت در مناسبت‌های مختلف بسته‌های بهداشتی و ادعیه و ... در بین مردم  و کادر درمان توزیع کرده‌ایم.

 مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت با اشاره به اینکه روحانیت مانند قدیم در خط مقدم قرار گرفته است چراکه اسلام به ما یاد داده اگر می‌خواهیم دین مردم را حفظ کنیم باید نسبت به معیشت مردم هم دغدغه داشته باشیم گفت: امروز در مسئله آمریکا هم آقایی رفت و آقایی هم می‌آید و برای ما فرقی ندارد، باید با اتکا به توان داخلی مشکلات را حل کنیم.

 حل مشکلات کشور یک جو همت می‌خواهد

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات به علت تحریم‌ها بوده و حال بگوییم ۴۰ درصد اما ۶۰ درصد به عهده ماست و باید مسئله گمرک، احتکار و ... حل شود افزود: حل مشکلات کشور یک جو همت می‌خواهد.

یوسفی با بیان اینکه آقایی نیامده شروع کردند به گفتن اینکه مشکلات درست می‌شود اما اینکه چه کسی رئیس جمهور آمریکا شود برای ما فرقی ندارد بلکه باید خود به دنبال حل مسائل باشیم گفت: مردم ما مسوول را انتخاب می‌کنند که دلش به حال آنها بسوزد.

 یکی از مدیران حوزه علمیه همدان نیز بیان کرد: از ابتدای  شیوع کرونا با دانشگاه علوم پزشکی صحبت‌های مختلفی داشته‌ایم که نیروهای جهادی وارد عرصه شوند و اقداماتی انجام دهند اما موافقت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه در تهران ۳۰۰ تا ۴۰۰ نیروی جهادی وارد بیمارستان‌ها شده‌اند و کمک حال کادر درمان هستند افزود: اخیرا بیمارستان تامین اجتماعی موافقت کرده چند نفر به عنوان جهادی در بیمارستان حضور یابند.

این طلبه با بیان اینکه به هنگام بیماری کرونا حتی اعضای خانواده برخی از بیماران ترس دارند که از آنها مراقبت کنند اما گروه‌های جهادی ما اعلام آمادگی کرده‌اند تا در بیمارستان‌ها حضور یابند و هرکاری لازم است انجام دهند، خواستار توجه مسوولان علوم پزشکی به این مسئله شد.

ورود نیروهای جهادی در بیمارستان‌های همدان رتبه آخر در کشور دارد

وی با بیان اینکه گاهی فراهم کردن یک تماس تصویری بیمار با خانواده‌اش از سوی گروه جهادی در روحیه‌بخشی و درمان او موثر است خاطرنشان کرد: کادر درمان به ویژه پرستاران امروز به کمک ما نیاز دارند و باید هر کمکی از دست ما برمی‌آید دریغ نکنیم.

این مدیر حوزه علمیه با اشاره به اینکه برخی کارها در استان ما همواره رتبه آخر می‌گیرد و جلوگیری از ورود گروه‌های جهادی به بیمارستان‌ها نمونه‌ای است که مسوولان اجازه این کار را نداده‌اند افزود: کادر درمان آنچنان خسته شده‌اند که یک پرستاری درخواست داشت این موضوع پیگیری شود و می‌گفت حتی حاضر است شبی ۲۰۰ هزار تومان از حقوق خود را اختصاص دهد تا کسی باشد تا صبح بر بالین بیمار بماند و او کمی استراحت کند.

حجت الاسلام زارعی نیز در این خصوص گفت:  برای حضور گروه‌های جهادی در بیمارستان با مسوول شبکه بهداشت شهرستان بهار تماس گرفتیم و موضوع را مطرح کردیم که اتفاقا استقبال کرد اما هنوز منتظریم که ایشان بخواهند اجازه این کار را بدهند.

وی با بیان اینکه طلبه‌های ما هرکاری که لازم باشد از تی کشیدن تا رسیدگی به بیمار را انجام خواهند داد امیدوارم به این مسئله توجه شوند افزود: با مدیریت مسئله می‌توان زحمات کادر درمان را کم کرد تا آنها نیز بیشتر استراحت کنند و با بنیه قوی و توان بالا به بیماران رسیدگی کنند.

یکی از مدیران نیز با بیان اینکه تریبون طلبه‌ها در پیشگیری از کرونا بسیار موثر خواهد بود و سایر اقداماتی که می‌توان انجام داد گفت: رهبری می فرمایند با محوریت ستاد ملی کرونا کار انجام شوند و ما هم به همین خاطر منتظر تصمیم آنها هستیم وگرنه می‌توانستیم زودتر وارد اقداماتی شویم که موثر باشد.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی باید از ما طرح بخواهد اما متاسفانه توجه نمی‌شود.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول