اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

بازار بورس بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری است/ حباب بازارها به زودی تخلیه می‌شود

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: هرکس از من بپرسد کدام بازار را در شرایط فعلی پیشنهاد می‌کنی؟، به‌طور حتم بازار سرمایه یک اولویت خواهد بود، البته برای افراد ریسک‌گریز گزینه سپرده‌های بلندمدت بانکی نیز وجود دارد.

بازار بورس بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری است/ حباب بازارها به زودی تخلیه می‌شود

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با خبرگزاری تسنیم گفتگویی داشته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

حباب بازارها به زودی تخلیه می‌شود

- در شرایط فعلی اقتصاد ایران به هر میزان نرخ سود سپرده‌های بانکی رشد کند منجر به رشد نقدینگی می‌شود، با افزایش نرخ بهره تنها به سپرده‌های مدت‌دار سود بیشتری پرداخت می‌شود که این موضوع تنها باعث افزایش سرعت رشد نقدینگی در کشور خواهد شد.

- در هفته‌ها و ماههای آتی به‌سرعت شاهد کاهش بار تورمی در اقتصاد ایران خواهیم بود و عملاً در بازارهای مختلف از جمله طلا و ارز حبابهای مصنوعی که با اقتصاد کشور همخوان نبود تخلیه خواهد شد.

باید از بازار بورس حمایت کرد

- جمع‌بندی‌ها نشان می‌دهد که از یک طرف نباید بی‌جهت مانند گذشته به افزایش خارج از حد و مرز نقدینگی دامن زد و از سوی دیگر باید از فضای ایجادشده در بازار سرمایه حمایت کرد.

- یک پیشنهاد کلی این است که با کاهش نرخ سود و بهره بانکی و بین‌بانکی فضا برای هدایت نقدینگی خارج‌شده از بازارهای ارز و طلا به بازار سرمایه کشور مهیا شود.

- در 2.5 ماه گذشته بازار سرمایه ایران دچار ریزش بی‌سابقه‌ای شد و در این فضا سرمایه بسیاری از مردم دچار ضرر و زیان سنگین شده است، این درحالی است که در ابتدای سال شاهد رونق ورود مردم به این بازار بودیم که یک فرصت بی‌نظیر برای کشور بوده است.

- متأسفانه افزایش نرخ بهره بین‌بانکی و شایعه افزایش نرخ سود بانکی یکی از عوامل جدی کاهش جذابیت بازار و ریزش بی‌سابقه اخیر بود.

- از سوی دیگر بسیاری از سهامداران در آستانه انتخابات آمریکا به‌اشتباه روی برد ترامپ تأکید داشتند به همین دلیل حس آنها این بود که بازار ارز در کوتاه‌مدت سود بسیار بالایی نصیب آنها خواهد کرد، همین عامل نیز باعث تشدید خروج سرمایه و منابع مالی از بازار شد.

ورق تورم برگشته است/ انتظارات تورمی در بازارهای موازی خنثی شده

- حالا ورق در آینده تورم و انتظارات تورمی برگشته است و در ماه‌های آتی به‌طور حتم از بار تورم کاسته خواهد شد، بر این اساس پیشنهاد می‌شود با کاهش نرخ بهره بین‌بانکی و مدیریت نرخ سود بانکی منابع خارج‌شده از بازار سرمایه مجدداً به این بازار وارد شود.

- به‌صورت مشخص دو مرتبه پیشنهاد کاهش نرخ بهره بانکی را به رئیس‌کل بانک مرکزی داده‌ام، امیدوار هستیم که با حمایت سیاست‌گذار پولی بازار سرمایه مجدداً در مسیر رونق قرار گیرد.

- اگر بازار سرمایه در این روزها خوب کار کند و کارنامه روشنی ارائه کند به‌طور حتم منابع سرگردان بازار ارز و طلا به این بازار وارد خواهند شد چراکه انتظارات تورمی در بازارهای موازی خنثی شده است.

- متأسفانه یکی از چالشهای اصلی اقتصاد ایران نرخ رشد نقدینگی است، روزانه حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی ایجاد می‌شود که بایستی به‌سمت بازار سهام هدایت شود، بر این اساس باید برای هماهنگی بازار پول و سرمایه اقدام شود.

رونق بازار سرمایه می‌تواند کسری بودجه دولت را جبران کند

- بازار سرمایه به شفافیت اقتصاد کمک می‌کند و می‌تواند نگاههای عوام‌فریبانه را خنثی کند و از سوی دیگر به تأمین مالی بلندمدت و ارزان‌قیمت‌تر شرکتها نیز کمک می‌کند.

- با رونق بازار سرمایه می‌توان به فروش سهام و اموال مازاد بنگاه‌های دولتی برای پوشش کسری بودجه امیدوار بود. در همه دنیا بانکها وظیفه تأمین مالی کوتاه‌مدت و بازار سرمایه وظیفه تأمین مالی بلندمدت را به‌عهده دارند که ما نیز باید از این فرصت استفاده کنیم.

- پیشنهاد عملیاتی ما در شرایط جدید حذف گواهی سپرده‌های 18درصدی است، از سوی دیگر پیشنهاد می‌شود نرخ بین‌بانکی و بهره بانکی با افق کاهش موجود، در کانال 15 و 16 درصدی تثبیت شود، در این راستا با پمپاژ نقدینگی به بازار سهام می‌توان به رونق این بازار امیدوار بود.

بورس، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری

- در پایان پیشنهاد علمی بنده به فعالان اقتصادی این است که بازار سرمایه بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری است، هرکس از من بپرسد کدام بازار را در شرایط فعلی پیشنهاد می‌کنی؟، به‌طور حتم بازار سرمایه یک اولویت خواهد بود، البته برای افراد ریسک‌گریز گزینه سپرده‌های بلندمدت بانکی نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول