اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

جاده گردشگری سلامت سی‌سخت منتهی به بن‌بست؟!/ همه چشم انتظار تدبیر شهردار و آقای مدیرکل

در روزهای اخیر حواشی در مسیر ساخت جاده گردشگری سلامت سی‌سخت و همچنین ارائه مجوزهای قانونی ساخت آن ایجاد شد و تقریبا محیط زیست و شهرداری برای ساخت این جاده به تفاهم نرسیدند و گویا شهرداری سی‌سخت از این رویکرد محیط زیست نگران شده است.

جاده گردشگری سلامت سی‌سخت منتهی به بن‌بست؟!/ همه چشم انتظار تدبیر شهردار و آقای مدیرکل

 خبرگزاری فارس سیسخت، عباس شیرزادی؛ شهر توریستی سی‌سخت نگین گردشگری جنوب و جنوب غربی کشور است، در هیچ کجای پهنه جنوبی ایران زمین شهری به ماندن سی‌سخت که همه مشخصات مورد نیاز جهت دسترسی آسان و ارزان مردمان جنوبی به آب و هوای مطبوع را داشته باشد پیدا نخواهیم کرد.

همه ساله تعداد بسیار زیادی گردشگر و مسافر و بعضا توریست در این شهر رحل اقامت می‌افکنند و برای یک یا چند روز که شده از آب و هوا و فضای زیبای این شهر لذت می‌برند و در روزگاری که هزینه مسافرت‌ها بسیار زیاد شده و مردم توانایی مسافرت به دیگر نقاط دوردست از جمله شمال کشور را ندارند به سی‌سخت سفر می‌کنند.

اما در کنار این همه ظرفیت خدادادی که در شهر سی‌سخت وجود دارد از چشمه و کوه و جنگل و دشت تاکنون آن چنان که باید ظرفیت‌های گردشگری توسط دستگاه‌های متولی ایجاد نشده است.

شهر توریستی و با مناظر زیبا که از داشتن تله‌کابین و پارک‌های تخصصی و مسیرهای پیاده‌روی و اماکن ورزشی و تفریحی مورد نیاز گردشگران و مسافران عاری و خالی است اکنون به همت و عزم مسوولان و همفکری دستگاه‌های مرتبط همچون شهرداری، گردشگری و محیط زیست نیاز دارد.

به گزارش فارس، همان گونه که از نام آن پیداست شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در منطقه حفاظت شده قرار دارد و هر گونه اقدامی جهت ساخت و ساز نیاز به در نظر گرفتن مجوزهای زیست محیطی دارد.

از سوی دیگر نیاز است تا با خرد جمعی و همت عالی مسوولان در این سه بخش فکری به حال وضعیت کنونی زیرساخت‌های گردشگری سی‌سخت شود از جمله این زیرساخت‌ها ایده‌ای است که شهردار سی سخت در ذهن دارد و ساخت جاده گردشگری سلامت در ضلع شمالی این شهر است.

در روزهای اخیر حواشی در راه ساخت این جاده و همچنین ارائه مجوزهای قانونی ساخت آن ایجاد شد و تقریبا محیط زیست  و شهرداری برای ساخت این جاده به تفاهم نرسیدند و گویا شهرداری سی‌سخت از این رویکرد محیط زیست نگران شده است.

به همین منظور به سراغ سید اسدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد رفتیم و از وی در خصوص دلیل عدم همکاری با شهرداری سی‌سخت به گفت‌وگو نشستیم.

هاشمی با بیان اینکه برای توسعه استان از هر گونه ایده که مسیر قانونی خود را طی کند حمایت می‌کنیم و در حوزه گردشگری معتقد به ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز هستیم اظهار کرد: در خصوص احداث جاده گردشگری سلامت هم با رعایت چارچوب‌های قانونی موافق هستیم.

وی گفت: در همان تفاهم‌نامه‌ای که امضا کرده‌ایم تاکید شده که با حفظ وضعیت موجود اجازه ایجاد چنین جاده‌ای را خواهیم داد و شهرداری می‌تواند با حفظ وضع موجود و شن‌ریزی در جاده و تسطیح آن اقدام به اجرای چنین جاده‌ای کند.

هاشمی با بیان اینکه به هیچ وجه مخالف توسعه گردشگری نیستیم بلکه قبل از هر چیز اعمال و رعایت قانون را در دستور کار قرار می‌دهیم افزود: طبق تبصره 4 ماده 30 قانون جنگل‌ها و مراتع هرگونه واگذاری و ساخت و ساز در چنین مناطقی ممنوع است اما در خصوص جاده گردشگری سلامت مد نظر شهردار  سی‌سخت با حفظ وضعیت موجود به شرط عدم ایجاد ابنیه و هرگونه ساخت و ساز مثل آلاچیق و غیره موافق هستیم.

وی گفت: اگر در خصوص اراضی ملی و اراضی حفاظت شده طبق قانون سخت‌ گیری‌های خود را نداشته باشیم شک نکنید که چیزی باقی نخواهد ماند.

هاشمی با بیان اینکه هیچ گونه بدقولی به شهرداری سی‌سخت نکرده‌ام و در تفاهم اولیه نیز بر حفظ وضع موجود تاکید شده افزود: از همان ابتدا هم با حفظ وضع موجود و استفاده حداکثر 5 متر موافقت خود را اعلام کرده‌ام اما در کارگروه امور زیربنایی چیز دیگری گفته شد که با قانون مطابقت نداشت.

این مسوول با بیان اینکه بازدیدی به همراه مهندس جمالی معاون سیاسی و امنیتی  استان از آن مکان خواهیم داشت تصریح کرد: با لحاظ کردن و اعمال قانون در خدمت شهردار محترم سی‌سخت هستیم.

به گزارش فارس؛ طبق برنامه شهرداری جهت آشنایی بیشتر شهروندان و مدیران دولتی و جلوگیری از تعارضات محلی، اجرای پروژه در سه فاز پیش بینی شده است.

(۱)_از منطقه پارک سربندان تا منطقه دلون
(۲)_ از منطقه دلون تا پارک تپه قلات
(۳)_ از پارک تپه قلات تا چشمه بید خونی

طراحی معماری این پیاده راه گردشگری با مد نظر قرار دادن طراحی لاین‌هایی در مجاورت هم به منظور تردد و استفاده اشخاص پیاده و تردد دوچرخه و
همچنین کالسکه گردشگری می باشد که به منظور بهره وری بیشتر از جداره‌های پیاده راه و همچنین تلاش حداکثری در جهت احیا و حفظ حریم باغات و منابع
ملی همجوار پیاده راه، پیشنهاد بر این است که در طول مسیر از گیاهان و درختچه‌های بومی و دارویی منطقه دنا استفاده شود و همچنین جهت بحث
اقتصادی پروژه، در طول مسیر، در سایت‌های مناسب، پروژه های اقتصادی و بسته های سرمایه گذاری پیش بینی خواهد گردید.

نتیجه این  طرح پیش رو با ایجاد زیر ساخت‌های مناسب باعث رونق اقتصادی و گردشگری منطقه می شود به نحوی که هر کدام از باغات مجاور خود می‌تواند به عنوان یک تفریحگاه معرفی و ارائه شود از طرفی پیشینه تاریخی و هویتی مسیر و حس تعلق مردم منطقه به این سایت زمینه ساز بازگشت سر زندگی و شادابی به شهر و مردم سی سخت خواهد شد مطلبی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته شده بود.

طراحی و انیمیشن بخشی از پروژه پیاده راهگردشگری سیسخت 

 

به گزارش فارس اکنون؛ انتظار می‌رود که شهرداری و محیط زیست با در نظر گرفتن همه جوانب قانونی و رعایت مر و نص صریح قانون و آینده‌نگری و همچنین در تعامل سازنده با یکدیگر و تسهیل در امر ایجاد چنین جاده‌ای که هم متضمن سلامت مردم و هم تلاش برای حفظ و نگهداری از اراضی ملی و زیست محیطی و جلوگیری از دست‌‌اندازی سودجویان به اراضی باشد در اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/82009

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول