اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

کاهش ۱۸ درصدی اهداکنندگان خون در خراسان شمالی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از کاهش ۱۸ درصدی اهداکنندگان خون در استان خبر داد و گفت: اهدای خون پس از بحران کرونا کاهش داشته و برای رفع این مشکل، همکاری بیشتر افراد جامعه نیاز است.

کاهش ۱۸ درصدی اهداکنندگان خون در خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی سید احمد هاشمی از کاهش ۱۸ درصدی اهداکنندگان خون در استان خبر داد و اظهار کرد: اهدای خون پس از بحران کرونا کاهش داشته و برای رفع این مشکل، همکاری بیشتر افراد جامعه نیاز است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط بحرانی کرونا، مراکز درمانی به صورت مستمر و روزانه به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند که اگر اهدای خون روند کاهشی داشته باشد، با وضعیت بحرانی برای ذخیره خون در استان مواجه خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در خصوص پلاسم درمانی عنوان کرد: چون کرونا درمان قطعی ندارد، پلاسمای بهبودیافتگان کرونا اکنون به‌عنوان یک درمان در دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرد و بهبودیافتگان، ۲۸ روز بعد از بهبودی می‌توانند پلاسمای خون خود را به هم‌وطنان مبتلابه کرونا که در بیمارستان‌ها بستری هستند، اهدا کنند.

وی اظهار داشت: از زمان آغاز اهدای پلاسما در استان تا کنون تنها 57  نفر از بهبودیافتگان کرونا، پلاسما اهدا کردند و میزان اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا در مقایسه با آمار مبتلایان بسیارکم است.

هاشمی عنوان کرد: در این فصل نیاز به پلاسما به‌مراتب بیشتر است و از بهبودیافتگان پلاسما می‌خواهم با توجه به اینکه با گذر زمان میزان پادتن تولیدی در خون آن‌ها کاهش می‌یابد و دو ماهه ابتدای بعد از بهبودی بهترین زمان ممکن برای اهدای پلاسما است، برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون استان مراجعه و به شکرانه سلامت خود و با هدف نجات جان بیماران اقدام به اهدای پلاسما کنند.

وی بابیان این‌که پلاسم درمانی عوارضی ندارد، افزود: شرایط اهدای پلاسما همانند شرایط اهدای خون است، همه بهبودیافته‌ها شرایط اهدای پلاسما را ندارند و سن اهدا باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اذعان کرد: اهدای خون موجب ضعیف شدن بدن و یا کاسته شدن از سطح ایمنی آن نمی‌شود همچنین افرادی که اهدای پلاسما داشته‌اند برای بار دوم و سوم بعد از گذشت یک ماه از اهدای اولیه می‌توانند مجدد پلاسما اهدا کنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: برخی بر این باورند که احتمال خطر ابتلا به کرونا در مراکز انتقال خون زیاد است و بر این اساس هم از اهدای خون استقبال نمی‌کنند اما اهداکنندگان خون و همین‌طور پلاسما اطمینان داشته باشند که در سازمان انتقال خون استان همه نکات ایمنی و بهداشتی رعایت و تمام تجهیزات این مراکز ضدعفونی و استریل می‌شوند بنابراین اهداکنندگان با اطمینان خاطر خون و پلاسما اهدا کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول