اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نخست‌وزیر عراق و ولی عهد سعودی دیدار می‌کنند

یک روزنامه رسمی عراقی خبر داد که نخست‌وزیر این کشور و ولی عهد سعودی به‌صورت ویدئو کنفرانسی دیدار خواهند کرد.

نخست‌وزیر عراق و ولی عهد سعودی دیدار می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه رسمی «الصباح» عراق به نقل از «حمید الغزی» دبیرکل هیأت وزرای عراق  خبر داد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور و «محمد بن سلمان» ولی عهد سعودی، امروز (سه‌شنبه)، به‌صورت ویدئوکنفرانسی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

طبق این گزارش، «صالح بن ناصر الجاسر» وزیر حمل نقل سعودی در گفت‌وگو با روزنامه عراقی یادشده در این ارتباط گفت که کمیته حمل و نقل و گذرگاه‌های مرزی روز گذشته نشستی برگزار کرد که در آن، درباره فعال‌سازی توافق‌های همکاری در زمینه حمل و نقل و آمادگی برای افتتاح گذرگاه «عرعر» رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

وی در ادامه مدعی شد که عراق شاهد تحولاتی مثبت در زمینه استقرار امنیت خواهد بود.

در همین ارتباط، خبرگزاری رسمی عراق، روز گذشته، خبر داد که که بغداد و ریاض در راستای توسعه همکاری‌های مشترک در ۱۳ زمینه توافق کرده‌اند (جزئیات بیشتر).

«حمید الغزی» دبیرکل هیأت وزرای عراق نیز در خصوص توافق‌‌های عراق با عربستان سعودی گفت که دیدارهای صورت گرفته در راستای تکمیل توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی است که در سال ۲۰۱۹ در قالب نشست‌های پی‌در‌پی شورای هماهنگی عراق و عربستان سعودی به امضا رسید.

الغزی در ادامه با بیان اینکه به علت شیوع ویروس کرونا عملی سازی پروژه‌های به تعویق افتاد، خبر داد که امروز سه‌شنبه مرحله سوم نشست شورای هماهنگی عراقی-سعودی  برگزار خواهد شد و از طرفی، مصطفی الکاظمی و ولی عهد سعودی به‌صورت ویدیوکنفرانسی دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

«عبدالعزیز الشمری» سفیر سعودی در بغداد نیز در این ارتباط خبر داد که شورای سیاسی-امنیتی عراق و سعودی نشست‌های فشرده‌ای برگزار خواهد کرد و قرار است چند هیأت سعودی برای بررسی «مشترکات و شراکت‌های» دو طرف به عراق سفر کند.

توافق‌های صورت گرفته میان دو  کشور در حالی انجام شده است که پروژه کشاورزی ریاض در جنوب عراق همچنان با مخالفت‌هایی در داخل این کشور مواجه است و مخالفان معتقدند که این اقدام تهدیدهای امنیتی بسیار خطرناکی به همراه دارد زیرا توسط رژیمی قرار است عملی شود که سوابق متعددی در آسیب زدن به امنیت و ثبات عراق دارد و ضمن صدور فتواهای تکفیری، صدها انتحاری به عراق فرستاده است و خصومت آن با عراقی‌ها برملا شده است. 

یکی دیگر از دلایل مخالفت با این پروژه  به دلیل نوع کاشت‌هایی که قرار است در آنجا انجام شود این است که این امر موجب زیان‌های اقتصادی سنگین به ذخایر آب‌ زیرزمینی در این مناطق می‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول